(Kurzy.cz)
Tesla přichází s levnější verzí svých prémiových vozů Model S a X. Snižuje si tím však marže
Zejména v letošním roce společnost Tesla předvádí výrazné šachy v cenové politice svých vozů. Po loňském zdražování, přes určité vlnky, zamířily ceny primárně výrazně níže. Ať už v souvislosti s uklidněním na cenách komodit, tak především v kontextu rostoucí konkurence. A především té čínské. Naposledy tak Tesla přistoupila ke zlevnění v tomto měsíci právě v Číně, kde i přesto nicméně nejlevnější vozy Model 3 a Y jsou v základu stále nyní o něco dražší, než při razantním zlevnění v úvodu roku. Historicky nejlevnější jsou zde výkonnější varianty zmiňovaných vozů. U nás automobilka ceny od dubna stále ponechává téměř v nezměněné podobě. Nejlevnější elektromobil Model 3 lze tak pořídit od 1,029 mil. Kč, resp. Model Y od necelých 1,166 mil. Kč. V domovských USA nyní Tesla přichází vlastně s neobvyklým krokem, který evidentně dále zatlačí na její výrobní marže.
V nabídce se u prémiových vozů Model S a Model X nově objevila verze „Standard Range“. Oproti dosud základní ceně levnější o 10 tis. USD, tedy v přepočtu o zhruba 220 tis. Kč. Model S tak lze nově v USA pořídit od 78,5 tis. USD, Model X o 5 tis. USD dráže. Logicky by se dalo očekávat, že Tesla dané vozy o něco ochudila. Dle všeho ale jen na oko a to především u dojezdu. Model S ve verzi Standard Range má deklarovaný dojezd 320 mil., zatímco běžná verze 405 mil. Model X pak jen 269 mil. oproti 348 mil. Jenže menší baterii, tedy i výrobní náklady, nečekejme. Při pohledu na parametry vozu totiž váží stejně...
Tesla tak u daných vozů evidentně omezuje dojezd, potažmo tedy využití kapacity baterie, softwarově. Navíc i s mírným negativním dopadem u zrychlení – např. u Modelu S z 0-100 km/h je nejlevnější verze o cca 0,6 vteřiny pomalejší. A otázkou je, zda v budoucnu majitelům nenabídne „odemčení“ kapacity. Ať už za jednorázový poplatek či třeba formou předplatného. V tuto chvíli však evidentně při prodeji dané vozy bude prodávat s podstatně menší marží.
Důvodem mohou být přetrvávající nedostatečné prodeje prémiových vozů automobilky. Připomeňme, že především v úvodním čtvrtletí letošního roku jich mnoho zákazníků nenašlo. Tesla se sice s výrobou již navrátila směrem k dosavadním maximům, tedy souhrnné produkci téměř 20 tis. vozů Model S/X avšak prodala jich ani ne 11 tis. V uplynulém čtvrtletí se již zdála situace vyrovnanější, když vedle vyrobených 19,5 tis. vozů se jich k zákazníkům dostalo jen asi o 260 méně. Jenže právě někde může zůstávat zmiňovaný prodejní deficit cca 9 tis. vozů z úvodu roku. Z objednávkového systému Tesly je právě i zřetelné, že dané prémiové vozy lze získat téměř bez čekání, resp. maximálně během pár týdnů.
Vlastně nejstarší vyráběné modely automobilky prošly před 2 lety faceliftem a v mezičase rovněž výrazným zlevněním. Například ještě na podzim 2021 startovala cena nejvýkonnější verze Model S Plaid na 130 tis. USD. Letos jak verze Model S Plaid i Model X Plaid vyjdou v základu shodně na 108,5 tis. USD. Model S však nabízí v porovnání výraznější dojezd 600 km (dle WLTP), maximální (těžko využitelnou) rychlost 322 km/h a enormní zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,1 sekundy. Model X stále mnohé uchvacující svými dveřmi „falcon wings“ ujede jen 543 km, tachometr se zastaví na maximálce 262 km/h, potažmo zrychlení je o půl vteřiny pomalejší.
Akcie Tesla dnes v úterý klesají třetí seanci v řadě na nová více než 2měsíční minima. Ve 20 hod. se obchodují za 233,60 USD (-2,57 %).
Jiří Zendulka
V oblasti financí se Jiří Zendulka pohybuje od dob kupónové privatizace, takže již 30 let. Pracoval na různých pozicích u obchodníků s cennými papíry, aby u nich následně zakotvil především jako analytik. Dlouhodobě své názory prezentuje ve sdělovacích prostředcích. Vyznavač tradičních hodnot kapitalismu, resp. naopak kritik většiny nestandardních zásahů do ekonomik ze strany vlád a centrálních bank.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz