mzv.cz (MZv ČR)
Ze světa  |  11.08.2023 03:05:00

Malajsie staví svůj rozvoj na logistice

Malajsie staví svůj rozvoj na logistice

15.05.2023 / 10:09

Malajsie představuje ideální místo pro investice a další rozvoj námořní dopravy, mezinárodní distribuce a logistiky. V nejnovějším pořadí Indexu logistické výkonnosti, tedy světového žebříčku států dle rozvoje tohoto sektoru, poskočila Malajsie o 15 pozic, a to na 26. místo na světě. Oproti 41. pozici v 2018 a 32. pozici v 2016 se jedná o značné zlepšení. Když se podíváme blíže na důvody tohoto úspěchu, zjistíme, že posun v tomto prestižním žebřičku, který zpracovává Světová banka, není vůbec náhodný. I proto se zájem logistických firem z Evropy, Japonska či Spojených států soustředí na Malajsii již nyní.

Nejlepšího hodnocení, kterého Malajsie kdy dosáhla, byla právě 25. příčka v Indexu logistické výkonnosti Světové banky v r. 2014. Sedmé vydání LPI přichází po třech letech narušení dodavatelského řetězce způsobeného pandemií Covid-19 a odhaluje nejnovější pohled na výkonnost Malajsie v sektoru obchodní logistiky.

Index logistické výkonnosti měří snadnost vytvoření spolehlivých a včasných spojení dodavatelského řetězce a strukturální faktory, které to umožňují, jako je kvalita logistických služeb, obchod a infrastruktura související s dopravou a hraniční kontroly. Představuje tak srovnávací nástroj, který zemím pomáhá určit, kde lze zlepšit logistiku mezinárodního obchodu, aby se zvýšila konkurenceschopnost.

Nejnovější výsledek tak představuje novou sadu klíčových ukazatelů výkonnosti získaných z využití výsledků Big Data, které měří rychlost obchodu po celém světě. Ukazatele jsou založeny na technologickém pokroku při sledování skutečných vysokofrekvenčních mezinárodních pohybů námořní dopravy, kontejnerů, letecké nákladní dopravy a poštovních zásilek podle obchodních cest a bran.

Úspěch vychází samozřejmě částečně z fyzickogeografických podmínek, jelikož Malajský poloostrov, na kterém se část Malajsie nachází, spočívá v místě tradičních námořních cest, ať již se jedná o Molucký průliv anebo Jihočínské moře.

Význam těchto cest je znásoben i současným trendem pohybu zboží z míst produkce (Asie) do míst spotřeby (Evropa) a rovněž vyšší výkonností ekonomik východní a jihovýchodní Asie a s tím spojeným nárůstem obchodní výměny. Příkladem může být nedaleký Singapur, který svůj růst založil z části právě na strategické poloze a logistice. Malajsijský přístav Port Klang již nyní patří mezi 15 největších kontejnerových přístavů na světě, srovnatelný objemem s Antverpami či Rotterdamem. Mezi 20 největšími je i Tanjung Pelepas v Johoru.

Příležitosti dalšího rozvoje sektoru plynou z rozvoje a nárůstu obchodní výměny. Sama Malajsie rostla v r. 2022 celých 8,7 procenta hrubého národního produktu. Robustní růst vykazovaly i další země využívající tuto tranzitní polohu. Existují zde ale i konkrétní projekty, které lákají pozornost rejdařů a logistických stratégů.

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Kontejnerová doprava hledá nové cesty, a využití Makasarského průlivu se zdá být životaschopnou alternativou, kterou již v současnosti využívají Japonsko a Austrálie při obchodní výměně těchto dvou států. Stavba nového hlavního města Indonésie na Kalimantanu tento potenciál ještě přiživuje. Malajsijská vláda již nyní vybrala přístav Lahad Datu na Sabahu pro další rozvoj. Vytvořený program průmyslových pobídek má ambici generovat investice ve výši 5 biliónů během příštích 20 let. Pro zájemce o bližší informace byly vytvořeny i stránky dedikované tomuto projektu.

Dalším výrazným předpokladem pro rozvoj logistiky je i potřeba přepravy ropy a plynu směrem na západ. Předpokládá se, že rostoucí poptávka po ropě ve východní Asii zvýší počet tankerů proplouvajících malajsijskými vodami ze 7 723 v roce 2014 na 11 615 v roce 2030 a 12 211 v roce 2040. Významný projekt v gesci Johor Petroleum Development Corporation, který v blízkosti Singapuru buduje velkokapacitní překladiště a skladiště ropy, ropných výrobků a plynu, k rozvoji petrochemické logistiky rovněž bezpochyby přispěje svým dílem.

Kromě nadnárodních logistických společností, které jsou v Malajsii zastoupeny pravděpodobně do poslední, však zde i Česko hraje svou část. Jako zaměstnanci působí v Malajsii i Češi pracující jako součást mezinárodních týmů evropských společností. Velvyslanectví České republiky v Kuala Lumpur rovněž eviduje zvýšený zájem českých logistických firem na zahraničních misích a při zodpovídání dotazů. Budoucnost logistiky se prostě nachází v této části světa a nyní je ta pravá doba, tyto příležitosti objevit.

Milan Dostál, obchodní rada, Velvyslanectví České republiky v Kuala Lumpur


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688