České pivo bylo vyzdviženo při propagaci potravin z EU
České pivo bylo vyzdviženo při propagaci potravin z EU
20.07.2023 / 04:05 | Aktualizováno: 20.07.2023 / 04:43
Dne 13. července 2023 se v Šanghaji uskutečnila mediální a networkingová akce pořádaná Delegací EU v Číně v rámci kampaně „Neodolatelná Evropa, nespočet kombinací“, jejímž hlavním cílem je zvýšit povědomí o excelentní kvalitě potravin z EU v očích čínské veřejnosti a byznysu. Prezentací o českém pivu a pivovarnictví se do akce aktivně zapojilo i Velvyslanectví ČR v Pekingu.
Z pohledu EU představuje Čína po Velké Británii a USA její třetí největší exportní trh pro zemědělsko-potravinářské produkty. V roce 2022 bylo do této destinace z EU vyvezeno zemědělských produktů a potravin za celkem 15,8 mld. euro, což představovalo 7 % veškerých zemědělských exportů EU do třetích zemí. Bilance agrárního obchodu s Čínou je pro EU dlouhodobě pozitivní. Po rekordním roce 2020 však začaly agrární exporty EU do Číny pomalu klesat a čínské do EU naopak růst. Zatímco agrární export do Číny v roce 2022 meziročně poklesl o 7,8 %, import z Číny poskočil o mohutných 60 %.
Kvalita evropských potravin je čínskými spotřebiteli vnímána velice pozitivně. Na akci, která proběhla 13. července v Šanghaji, bylo taktéž zmíněno, že potravinářský sektor EU spočívá na čtyřech hlavních pilířích – bezpečnosti, kvalitě, autenticitě a udržitelnosti. Obecenstvo, které se skládalo ze zástupců čínských médií, odvětví HORECA, distributorů a importérů, bylo nejprve seznámeno s obecnou situací a vyhlídkami evropského potravinářství, se systémem dohledu nad potravinovou bezpečností, chráněnými zeměpisnými označeními a chráněnými označeními původu, strategií Farm to Fork a organickým zemědělstvím.
Součástí akce byly i prezentace zástupců čtyř členských států EU, konkrétně ČR, Německa, Řecka a Rakouska, kteří postupně představili po jedné významné potravinářské kategorii z daného státu. V případě Česka bylo středobodem prezentace české pivo a pivovarnictví. Zdůrazněna byla jeho historie, tradice, kvalita a popularita ve světě. V březnu roku 2021 vstoupila v platnost dohoda mezi Čínou a EU o uznání vybraných chráněných zeměpisných označení, která momentálně zahrnuje ochranná označení „Českobudějovické pivo“ a „Žatecký chmel“. V druhé fázi dohody pak ochranu v Číně získají i označení „Budějovické pivo“, „Budějovický měsťanský var“ a „České pivo“. EU v Číně věnuje značné úsilí propagaci chráněných zeměpisných označení například i prostřednictvím tematických stánků na veletrzích. Nejen že tato ochranná známka ujišťuje čínské spotřebitele o autenticitě a místě původu produktu, ale zboží s ní se v průměru prodává za dvojnásobnou cenu jako jeho ekvivalenty. Pro firmy, kterých se to týká, se může jednat o zajímavý marketingový nástroj.
Ondřej Plaček, zemědělský diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz