Hamižflace a hodnoty akcií – není to zdaleka jen o ziskovosti
Fortune píše o tom, že tzv. greedflace, tedy po našem hamižflace, může vést k delší a hlubší recesi. Stratég Albert Edwards k tomu na Twitteru dodává, že v minulosti nenastalo ani jednou období, kdy by rostly jednotkové náklady práce a zároveň se zvyšovaly zisky firemního sektoru. A co vlastně hamižflace a hodnoty akcií?
Na to, že chování firem v USA a některých dalších zemích inflačním tlakům neubírá, ale přidává k nim, jsem tu upozorňoval už minulý rok. Mezitím toto téma proniklo i do středněproudých médií a jak jsem zmínil výše, třeba na Fortune píší o možném vztahu mezi hamižflací a recesí. Můstkem mezi vysokou inflací a případnou recesí je samozřejmě vynucené zvedání sazeb a dnes se na to vše tedy podíváme z perspektivy hodnoty akcií.
Pokud nějaké firmě vzrostou náklady o 10 % a ona zvýší ceny o 10 %, její zisky vzrostou o 10 % a její marže zůstanou nezměněné. V takovém případě firma plně přenesla vstupní nákladové tlaky do výstupních cen a můžeme říci, že z hlediska inflace se chová neutrálně. Pokud by zvýšila ceny jen o 5 %, inflační tlaky by částečně absorbovala. Pokud by naopak zvýšila ceny o 20 %, k inflačním tlakům by přidávala.
Marže jsou ovlivněny i jinými faktory, než je relativní pohyb vstupních a výstupních cen. Třeba při změnách objemu produkce je ovlivňuje tzv. operační páka. Tedy to, že část nákladů je fixních. Existuje ale řada přesvědčivých indicií, které ukazují, že v USA a dalších zemích firemní sektor jako celek k inflačním tlakům popsaným způsobem skutečně přidává. Jinak řečeno, je schopen zvyšovat ceny více, než by odpovídalo pohybu cen vstupních (včetně mezd). Jeho marže rostou a hovoří se o (firemní) hamižflaci.
Hodnota akcií a jejich valuace nezávisí jen na ziscích (současných a očekávaných), ale i na požadované návratnosti. Podívejme se, jak se tím prolíná výše uvedené:
Nějaká firma vyplácí akcionářům 10 dolarů dividend a očekává se, že ty porostou o 6 % ročně (historický standard celého trhu). Bezrizikové sazby jsou nyní na 3,4 %, se „standardní“ rizikovou prémií 5,5 % máme požadovanou návratnost na 8,9 %. Hodnota této akcie je pak 10 děleno rozdílem 8,9 % a 6 %. Tedy 344 dolarů.
Dejme tomu, že firma nyní dokáže zvýšit své zisky o 10 %, tedy na 11 dolarů. A bude to dokonce udržitelný skok – dividendy pak porostou zase o 6 %. Samo o sobě to zvedá hodnotu akcie na 379 dolarů. Dejme ale také tomu, že jde o plošný hamižflační jev, který zároveň zvedá inflaci a nutí centrální banku k dalšímu zvedání krátkodobých sazeb. Což tlačí nahoru i sazby dlouhodobé. Na to, aby plně eliminovaly efekt vyšších zisků, by podle jednoduché kalkulace musely vzrůst ze 3,4 % na 3,68 %. Tedy asi o 8 %, tedy o 0,28 procentního bodu. Pokud by dlouhodobé výnosy rostly proporcionálně k sazbám krátkodobým tak to je v podstatě jen jedno zvýšení sazeb o 25 bazických bodů navíc.
Výše uvedené navíc nepočítá se scénářem, kdy se zvýšení sazeb promítne výrazně na ekonomické aktivitě a na ziscích firmy přes cyklický vývoj. Jinak řečeno, počítá se tu jen s negativním vlivem vyšších sazeb na hodnotu. Ne s tím, že hamižflační zisky mohou být cyklicky korigované recesí, na jejímž přivolání se spolupodílely.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz