Kamenným pobočkám ještě neodzvonilo. Dokazují to i nebankovky
Půjčky online vedou. Online sjednané účty či pojištění už dávno nejsou Popelkou. Ale do převálcování kamenných poboček mají stále daleko. Nic na tom nezměnila ani pandemie a posílení digitalizace napříč běžným občanským životem. Valná část lidí vkládá maximum důvěry v osobní kontakt.
Registrují to i nebankovní společnosti, které nejenže nesnižují počty poboček (pokud je mají), ale dokonce zakládají nové. Z některých čistě online poskytovatelů se v posledních letech staly nebankovky s kamennými pobočkami. Přestože by si to většina z nás předem netipla.
Online finanční produkty si víc konkurují, ušetří čas a peníze. Jenže …
Online půjčky či online pojištění, především pokud je vyhledáváte přes rozcestník v podobě srovnávače půjček a dalších finančních produktů, si mnohem více konkurují než v době, kdy se daly vyřídit jen na přepážkách bank a pojišťoven. O tom není pochyb:
-
na jednom místě vidíte porovnání napříč trhem
-
netřeba objíždět více institucí
-
najednou lze oslovit více poskytovatelů
-
online srovnání i sjednání jsou bezplatné (často na rozdíl od sjednání produktu na pobočce)
-
vše je vyřízeno v rámci minut.
Tak kde je to „jenže“? Velká část zájemců o pojištění, účty, spoření či půjčky si není jistá svou schopností si správně vybrat, správně požádat, správně sjednat. A už vůbec si nejsou jistí, co dělat, když se během využívání finanční služby objeví zádrhel. Složitější pojistná událost, prodlení se splátkou, potřeba vybrat peníze z termínovaného vkladu dřív, než uplyne sjednaná doba vkladu atd.
Mám kam zajít, když…
V průzkumu, který si nechala zpracovat nebankovní společnost Home Credit, se ukázal zajímavý fakt: lidé si ochotně sjednají finanční produkt online, a tím uspoří výše zmíněný čas, energii i peníze. Ale rádi by cítili zázemí. Chtějí si být jisti, že když se něco zkomplikuje, mohou situaci řešit s konkrétním člověkem na pobočce, a hlavně osobně. Existence poboček je klíčovým faktorem důvěryhodnosti pro více než 40 procent respondentů tohoto průzkumu.
I proto se Home Credit stává další nebankovní společností se sítí Poboček. Podle serveru Seznamzpravy.cz, který zpovídal zástupce společnosti Home Credit, jsou v pilotním projektu otevřeny 4 pobočky (Opava, Ostrava, Zlín a Olomouc), postupně může jejich počet růst až na 25.
„I když to na první pohled vypadá, že jdeme proti proudu, protože služby, a to především finanční, se posouvají do on-line prostředí a řada bankovních domů počet svých poboček spíše snižuje, snažíme se tímto krokem vyjít vstříc klientům, kteří preferují osobní kontakt při sjednávání půjčky,“ uvedl pro Seznmazpravy.cz Milan Cáder, marketingový a produktový ředitel Home Credit ČR a SR. „Nejde ani tak o možnost sjednat si půjčku na pobočce (většina klientů referuje on-line kanál), jako spíše o možnost jít se někam poradit, když se něco pokazí. Z reakcí respondentů je zjevné, že reálně by na pobočku málokdy zašli, ovšem mentálně je pro ně důležité vědět, že by měli kam jít,“ dodal Cáder.
Za pobočkami může stát i změna marketingové strategie
Server se také domnívá, že za otevřením poboček stojí klesající ochota lidí půjčovat si. A tak je potřeba pokrýt více prodejních kanálů, které osloví i jiné, nové zákazníky. Ty zájemce o půjčku, kteří se v online světě nechtějí příliš pohybovat, ať už z kteréhokoliv důvodu.
Home Credit nyní testuje, zda se mu vyplatí náklady navíc na provoz kamenných poboček. Že nejsou nízké, je jasné. I banky v posledních letech „osekaly“ počet svých kamenných poboček na minimum právě proto, aby optimalizovaly provozní výdaje.
Jak testování Home Creditu dopadne a zda se k němu přidají i další nebankovní finanční instituce, to ukáže až čas. Tato nebankovka však není první vlaštovkou. Na síť poboček nebo osobních bankéřů už mnoho let spoléhají i další nebankovní společnosti, včetně úvěrových.
Lenka Rutteová
Lenka se zaměřuje na projekty v oblasti podpory finanční gramotnosti, zejména v osobních financích. Tématy, kterým se věnuje, jsou zejména půjčky, spoření, banking, kolektivní investování, či pojištění, zkrátka vše, v čem by se měl běžný občan být schopen (po finanční stránce) zorientovat. Během doktorátu na EkF VŠB-TU Ostrava a po jeho získání působila jako odborný asistent na téže fakultě, po mateřských dovolených se již plně věnuje psaní textů převážně z oblasti financí. Potkáte ji v magazínech zaměřených na finanční gramotnost, například na Hyperfinance.cz.
Bezvafinance s.r.o.
Společnost Bezvafinance s.r.o. je samostatným online zprostředkovatelem spotřebitelských úvěrů s licencí od České národní banky, soustředí se však i na ostatní osobní finance - ať už je to půjčka, hypotéka, spoření nebo pojištění. Cílem společnosti je nabídnout uživatelům možnost srovnávat nabídky ze světa osobních financí snadno, rychle a online. Jedním ze základních pilířů společnosti je vzdělávání široké veřejnosti na poli osobních financí a zvyšování finanční gramotnosti.
Více informací na https://www.bezvafinance.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Finanční rady:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz