Česká republika a její spojenci odmítají současnou podobu návrhu normy EURO 7 a usilují o její změnu
Česká republika společně s Francií, Itálií, Slovenskem, Rumunskem, Bulharskem, Maďarskem a Polskem odmítá současnou podobu návrhu emisní normy EURO 7 a prosazuje významné úpravy textu. Ministry dopravy členských států Evropské unie o tom dnes na jejich zasedání informoval ministr Martin Kupka, který představil dokument shrnující nejzásadnější námitky vůči návrhu Evropské komise. Skupina kritických států požaduje odložení účinnosti celé normy a významnou úpravu jejích klíčových parametrů. ČR rovněž usiluje o získání podpory pro společný poziční dokument u dalších států EU.
V společném pozičním dokumentu se požadují především následující změny:
- Jakákoli nová pravidla pro emise výfukových plynů (včetně nových požadavků na testování nebo nových emisních limitů) pro osobní automobily a dodávky by měla být odstraněna, protože by mohla ohrozit cíle evropského automobilového průmyslu směrem k zákazu prodeje nových spalovacích motorů po roce 2035.
- Termín vstupu normy v účinnost musí být prodloužen. U osobních automobilů minimálně na 3 roky od přijetí posledního prováděcího předpisu, u těžkých nákladních vozidel by pak přípravná lhůta měla být minimálně 5 let.
- Požadavky na těžká nákladní vozidla neodpovídají současným technologickým možnostem a měly by být zmírněny. Segment těžkých nákladních vozidel navíc zahrnuje různé typy vozidel a je nutné, aby emisní norma odrážela specifika jednotlivých kategorií vozidel.
- Pravomoci Evropské komise v oblasti přijímání sekundární legislativy musí být jasně ohraničeny a definovány. Právě prováděcí předpisy jsou klíčové, budou totiž definovat faktickou podobu emisní normy.
- Musí být zajištěn soulad mezi cíli nové emisní normy a závazku EU ke konci prodeje nových vozidel se spalovacími motory po roce 2035. V současné podobě by emisní norma EURO 7 podkopala snahu o ekologicky šetrnější dopravu.
Signatářské země také usilují o jasnější specifikaci a diskuzi nad dalšími částmi návrhu. Jako problematické se jeví aktuální podoba On-Board-Monitoring systému na palubě vozidla nebo takzvané okrajové podmínky měření, které by měly stanovit, že vozidlo má splňovat stejné emisní limity bez ohledu na to, jestli jede po dálnici, ve městě nebo třeba s přívěsem v zimě v alpském průsmyku. „Všechny tyto nápady by vedly k jedinému – že by se nové auto stalo nedosažitelným luxusem pro běžného občana. Skončil by prodej malých a cenově dostupných aut, automobilky by musely uzavírat továrny, tisíce lidí by skončili bez práce. Tomu všemu musíme zabránit a normu EURO 7 zásadně změnit,“ dodává ministr Kupka.
V současné době stále probíhá vyjednávání o konečné podobě návrhu emisní normy. Legislativní proces je tedy na samém začátku. „Nyní máme prostor, abychom získali podporu dalších států pro rozumnou variantu EURO 7. Naše intenzivní práce v posledních měsících ukazuje, že výhrady České republiky jsou konstruktivní a dobře podložené a získávají tak pozitivní odezvu u dalších partnerů," uzavírá Kupka.
V současné době stále probíhá vyjednávání o konečné podobě návrhu emisní normy. Legislativní proces je tedy na samém začátku. „Nyní máme prostor, abychom získali podporu dalších států pro rozumnou variantu EURO 7. Naše intenzivní práce v posledních měsících ukazuje, že výhrady České republiky jsou konstruktivní a dobře podložené a získávají tak pozitivní odezvu u dalších partnerů," uzavírá Kupka.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Tekuté zlato pod tlakem: Ceny olivového oleje na rekordních hodnotách
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Benzín poprvé od začátku roku zlevňuje! Kam až ceny klesnou?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Iva Grácová, Bezvafinance
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Zlevnění ČEZu: Atraktivní nabídka, nebo berlička pro neznalé?
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Jak dlouho trvá vyřízení hypotečního úvěru a jak proces urychlit
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
10 nejžádanějších rekvalifikačních kurzů roku 2024: Najděte svou novou kariéru
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu