Čeští a norští vědci zkoumají možnosti využití vodíku na českých železnicích
Čeští a norští vědci zkoumají možnosti využití vodíku na českých železnicích
24.05.2023 / 13:57 | Aktualizováno: 26.05.2023 / 14:51
Vodík jako palivo budoucnosti? Proč by to nešlo třeba na českých železnicích? Odpovědi na tyto otázky zkoumá česko-norské konsorcium výzkumných organizací v rámci projektu RegioHyt, který finančně podporují Technologická agentura ČR a Fondy EHP/Norska. Hlavním cílem výzkumného projektu je vyhodnotit potenciální nasazení vlaků s vodíkovým pohonem v Česku. Konsorcium účastníků výzkumu se skládá z norského SINTEFu a z českých institucí ÚJV Řež, VŠCHT Praha, Výzkumného ústavu železničního a České vodíkové technologické platformy. Na řešení se dále podílí Centrum dopravního výzkumu a Správa železnic ČR. Projekt byl zahájen v roce 2021 a ukončení je plánováno na jaře 2024.
Projekt s názvem Regiohyt (Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích) si klade za cíl lokalizovat železniční tratě v Česku, kde by bylo z hlediska technického, ekonomického a environmentálního vhodné provozovat vlaky na vodíkový pohon. S ohledem na cíle Green Deal nebude v budoucnosti možné obsluhovat neelektrifikované tratě pomocí dieselové trakce tak, jak je tomu nyní. Elektrifikace železniční sítě přináší nutnost nákladných investic. Bateriové vlaky mají v současnosti značně omezený dojezd daný kapacitou a hmotností baterie. Vlaky s pohonem vodíkovými palivovými články sice vyžadují investice do infrastruktury, ovšem ne tak vysoké jako v případě liniové elektrifikace. Oproti bateriovým vozům pak vodíkové vlaky disponují násobně vyšším dojezdem i rychlejším doplňováním paliva. Pro jednotlivé tratě a oblasti je nicméně nutné identifikovat vhodné řešení pomocí technicko-ekonomických analýz.
Českým výzkumníkům se v rámci projektu podařilo navázat velmi cennou spolupráci s norskou organizací SINTEF, která je jednou z největších nezávislých výzkumných institucí v Evropě (2200 zaměstnanců z 80 zemí). Právě SINTEF disponuje simulačními modely pro výpočet energetických potřeb vlaků s různými způsoby pohonu. V současné době probíhá v rámci projektu analýza profilů vybraných neelektrifikovaných tratí v Česku a porovnání provozu vodíkových, bateriových a dieselových souprav. První analýzy se zaměřují na Ústecký a Liberecký kraj, kde je vysoký podíl neelektrifikovaných tratí. Pro vybrané linky vychází zavedení vodíku jako ekonomicky relevantní varianta. V současné době probíhá analýza dalších linek napříč celým Českem. Jiná část projektu se pak aktuálně věnuje dostupnosti ekologických zdrojů vodíku v závislosti na lokalitě zamýšlených plnících stanic a výpočtu emisní stopy pro porovnávané způsoby pohonu.
Projekt RegioHyt byl zahájen v roce 2021 a ukončení je plánováno na jaře 2024. Mimo provedení zmíněných analýz si klade za cíl zvýšení informovanosti odborné i laické veřejnosti o bezemisní dopravě, vodíkových technologiích a jejich výhodách i úskalích. Podle místopředsedy České vodíkové technologické platformy, docenta Martina Paidara, „vodíkové vlaky jako stabilní odběratel velkého množství vodíku mohou zásadním způsobem přispět k rozvoji vodíkového hospodářství v Česku i k dekarbonizaci železniční dopravy.“
Na konci dubna se zástupci českých i norských institucí účastnících se projektu setkali v v norském Lillestromu. Uspořádali otevřený „Workshop on hydrogen and zero-emission trains“, v jehož průběhu vyhodnotili a prezentovali dosavadní výsledky své spolupráce. Workshopu se kromě organizací participujících na projektu zúčastnili i zástupci firmy Ballard, jež je jedním z největších dodavatelů vodíkových palivových článků na světě, dále pak společnost Maintech, která se zaměřuje na produkci bezemisního vodíku v Norsku. Cílem workshopu bylo také zvýšit povědomí o možnostech využití vodíku v bezemisní železniční dopravě a iniciovat diskuzi mezi výzkumnými, státními a soukromými institucemi. Během akce byly dále prezentovány odlišné podmínky produkce vodíku v Norsku a Česku, stejně tak i porovnání profilu a charakteru železniční sítě v obou zemích.
Příští workshop proběhne letos na podzim v Česku a kromě výzkumníků tentokrát zahrne také zástupce krajských samospráv a vlakových dopravců. Výsledkem projektu pak bude studie proveditelnosti vycházející z technicko-ekonomických analýz provedených v SINTEF na základě místních dat zpracovaných českou částí konsorcia. Hlavním závěrem studie bude doporučení vhodného konkrétního nasazení regionálních vodíkových vlakových souprav společně s jejich potřebnou infrastrukturou.
Projekt „Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích“ byl podpořen celkovou částkou 545598 EUR z Fondů EHP/Norska a Technologické agentury ČR v rámci Programu KAPPA.
Autoři: Lukáš Polák (ÚJV Řež), Karel Denk (VŠCHT Praha), Martin Paidar (VŠCHT Praha), Ondřej Fiala (zástupce velvyslance, zastupitelský úřad ČR v Oslo)
Vodíkový vlak na české železnici
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz