chslegal.eu (CHS Legal)
Doprava  |  26.04.2023 23:24:25

Změna nařízení vlády o ochraně proti hluku přináší násobné zvýšení hlukových limitů u dopravních staveb. Bydlíte v oblasti zatížené hlukem ze silnice nebo železnice? Připravte se na to, od 1. 7. 2023 bude hluku moct být několika násobně více

Bydlíte v oblasti zatížené hlukem ze silnice nebo železnice? Připravte se na to, od 1. 7. 2023 bude hluku moct být několika násobně více a protihlukových opatření se nedočkáte. Nebudou vůbec potřeba. Dne 7. prosince 2022 totiž vláda přijala nové nařízení vlády č. 433/2022 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací, („Nařízení“). S účinností od 1. 7. 2023 tak dochází k výraznému navýšení přípustných hygienických limitů hluku především z dopravních staveb.

Přestože se navýšení hlukových limitů na první pohled „zdá“ být nepatrné, „jen“ o 5 dB, o 8 dB, či maximálně o 13 dB, je potřeba si uvědomit, že nárůst hluku není lineární, ale exponenciální.

Navýšení hlukového limitu o 5 dB z 55 dB na 60 dB tak není lineárním navýšením hluku v poměru o cca 10 %, ale násobí se – v tomto případě je přibližně až 3násobný.

V některých případech tak dochází až k těžko představitelnému 20násobnému navýšení hlukových limitů!!!

Tato změna právní úpravy umožní extrémní nárůst hlučnosti ve všech oblastech kolem těchto dopravních staveb, tj. včetně oblastí rezidenčních a klidových.

K jakým změnám dochází?

DOPRAVNÍ STAVBY POVOLENÉ DO 31.12.2000:

Limit od 1.7.2023 den/noc Limit do 30.6.2023 den/noc Zvýšení hlučnosti

Dráhy[1]

68 dB /63 dB

60 dB/55 dB v ochranném pásmu 55 dB/50 dB mimo ochranné pásmo[2]

6x

20x

Dálnice, silnice I. a II. třídy a místní komunikace I. a II. třídy 68 dB/58 dB

60 dB/50 dB[3]

6x
Silnice III. třídy, místní komunikace III. třídy a účelové komunikace 68 dB/58 dB

55 dB/45 dB[4]

20x

DOPRAVNÍ STAVBY POVOLENÉ PO 1.1.2001:

Limit od 1.7.2023 den/noc Limit do 30.6.2023 den/noc Zvýšení hlučnosti

Dráhy[5]

60 dB /55 dB Mimo ochranné pásmo 55dB/50 dB 3x
Dálnice, silnice I. a II. třídy a místní komunikace I. a II. třídy 60 dB/50 dB 60/50 dB 0
Silnice III. třídy, místní komunikace III. třídy a účelové komunikace 60 dB/50 dB 55 dB/45 dB 3x

Co to v praxi znamená?

Významné zdravotní rizika

Světová zdravotnická organizace provedla v letech 2014-2018 systematickou revizi vědeckých důkazů, na základě kterých byly identifikovány zdravotní účinky hluku. Má se tak za prokázané, že nadměrný hluk ve venkovním prostředí má zjevné negativní důsledky na zdraví a psychickou pohodu obyvatel.

Podle těchto ověřených vědeckých studií hluk způsobuje především: kardiovaskulární a metabolické poruchy organizmu; způsobuje podrážděnost; má negativní účinky na spánek; kognitivní poruchy vnímání; způsobuje poškození sluchu a tinnitus; má nepříznivé dopady na porodnost na kvalitu života, duševní zdraví a pohodu obyvatel.

WHO proto přijala Směrnici pro hlukové limity pro region Evropy z 2018[6] („Směrnice WHO“), která obsahuje následující maximálně doporučené maximální hlukové limity:

Průměrný hluk přes den Průměrný hluk v noci
Silnice 53 dB 45 dB
Železnice 54 dB 44 dB

Podrobnější výzkum 3 z 5 hlavních zdravotních účinků spojených s hlukem (kardiovaskulární onemocnění, poruchy spánku a podrážděnost) pak poskytl dostatečný základ pro tzv. „důrazná doporučení WHO“ ke snížení hluku pod výše uvedenou úroveň.

Legalizace tzv. „staré hlukové zátěže“

Tzv. Stará hluková zátěž se měla podle původního znění nařízení vlády, které se tímto ruší, uplatňovat jen dočasně, aby bylo možné zrealizovat kompenzační opatření, která v té době nebyla technologicky a finančně proveditelná a jen na některé dopravní stavby postavené před 1. 1. 2001. Za tím účelem byly v těchto – zvlášť povolovaných případech - akceptovány hladiny hluku ve výši 70 dB přes den a 60 dB v noci resp. 65 dB v noci pro hluk z železnic.

Pozn.

Režim staré hlukové zátěže byl uznán, pokud byly zároveň splněny následující podmínky:

- Komunikace existovala před 1. 1. 2001.

- V roce 2000 byl na této komunikaci překročen limit dle NV 272/2011 Sb. bez započtení korekce pro starou hlukovou zátěž.

- V době posuzování nedošlo o zvýšení hluku o více než 2 dB oproti roku 2000.

Tento hlukový limit vždy byl považován za významné zdravotní riziko. Jak avizuje důvodová zpráva k novému Nařízení vlády, institut staré hlukové zátěže se ruší. Jako představované pozitivum to však vnímat v žádném případě nelze. Stará hlukové zátěž se totiž neruší s tím, že by se povolené dočasné rozvolnění odstraňuje, ale s tím, že se bude již standardně uplatňovat v podstatě na VĚTŠINU dopravních staveb v ČR (s menší korekcí 2 dB) a v podstatě již navždy.

Podle nařízení se totiž ty nové, zvýšené hlukové limity, které se mají uplatňovat na dopravní stavby umístěné a povolené před 1. 1. 2001, budou na tyto stavby uplatňovat bez ohledu na jejich v minulosti či kdykoliv v budoucnu prováděné jakékoliv rekonstrukce, opravy či úpravy.

Všechny „staré“ dráhy a komunikace postavené před 31.12.2000 tak zůstanou zakonzervovány fakticky v režimu staré hlukové zátěže bez vyhlídky na zlepšení, a to i přesto, že se původně režim staré hlukové zátěže ani na tyto komunikace původně vůbec nemusel vztahovat. Tj. uplatní se na všechny staré stavby „un block“, tj. v mnohem širším měřítku než doposud.

Nové nařízení sice „ruší“ původní režim staré hlukové zátěže, ale fakticky zavádí stejný (takto již jen nepojmenovaný) nový limit snížený jen o pouhé 2 dB oproti původně výjimečnému a velmi specifickému limitu staré hlukové zátěže, a to na všech komunikacích a drahách umístěných a povolených před 1. 1. 2001, tedy na naprosté většině komunikací a drah v ČR. V případě naplnění nových limitů do legislativního maxima tak dojde k zasažení mnohem rozsáhlejších oblastí a značného počtu občanů hlukem, který bude srovnatelný s původním nepřijatelným režimem staré hlukové zátěže.

Fakticky teda jde o zakonzervování měkčího režimu staré hlukové zátěže na většině území ČR bez vyhlídky na zlepšení. Přesto, že to přináší velká zdravotní rizika pro významnou část naší populace. A přesto, že analýzy dokládají, že protihlukové opatření se vyplatí: studie EU z roku 2021 ukázala, že existuje návratnost 10 EUR ve společenských výhodách za každé 1 EUR vynaložené na konkrétní protihlukové opatření.[7]

A jak lze negativní působení hluku z dopravního provozu zamezit?

Je potřeba přijmout značný soubor dalších opatření a to především na lokální, místní úrovni a bude zapotřebí mnohem více úsilí k řešení hluku ze silniční dopravy, který je stále největší hlukovou škodlivinou.

To podle doporučení WHO a EU to vyžadovat kombinaci opatření, především: implementace přísnějších hlukových limitů pro silniční dopravu; lepší územní a dopravní plánování; a výrazné snížení hustoty silničního provozu a rychlosti silničního provozu.

V případě zájmu o konzultace se na nás neváhejte obrátit.

Mgr. Jaroslav Hroza, advokát a partner advokátní kanceláře, kontakt: hroza@chslegal.eu

Mgr. Beata Sabolová, LL.M., advokátka, kontakt: sabolova@chslegal.eu


[1] Definice pojmu „dráhy“ v Nařízení vlády je nejasná – pravděpodobně zahrnuje také tramvajové a trolejbusové dráhy.

[2] Pokud na dráze v daném místě nebyla zohledněna tzv. stará hluková zátěž – tj. platil limit 70 dB/65 dB, pak dojde ke snížení o 2 dB, tedy o cca 37 %, tj. na 68 dB/ 63 dB.

[3] Pokud na komunikaci na dráze v daném místě nebyla zohledněna tzv. stará hluková zátěž – tj. platil limit 70 dB/60 dB, pak dojde ke snížení o 2 dB, tedy o cca 37 %, tj. na 68 dB/ 58 dB.

[4] Pokud na komunikaci na dráze v daném místě nebyla zohledněna tzv. stará hluková zátěž – tj. platil limit 70 dB/60 dB, pak dojde ke snížení o 2 dB, tedy o cca 37 %, tj. na 68 dB/ 58 dB.

[5] Definice pojmu „dráhy“ v Nařízení vlády je nejasná – pravděpodobně zahrnuje také tramvajové a trolejbusové dráhy.

[6]https://www.who.int/europe/publications/i/item/9789289053563

[7] European Commission, Directorate-General for Environment, Kantor, E., Klebba, M., Richer, C. et al., Assessment of potential health benefits of noise abatement measures in the EU: Phenomena project, Publications Office, 2021. data.europa.eu/doi/10.2779/24566.

Okomentovat na facebooku






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688