Dopravní infrastruktura v Libereckém kraji - na území kraje k 1. 1.2023 bylo 2 412 km silnic a dálnic, z toho více než 65 % jsou silnice III. třídy
K 1. lednu 2023 bylo podle údajů Ředitelství silnic a dálnic naúzemí Libereckého kraje 2412 kmsilnic a dálnic, z toho více než 65% představovaly silnice III. třídy.
Síť silnic a dálnic v České republice k 1. 1. 2023 pokrývala 55 862 km. Největší měrou se na této rozloze podílely silnice III. třídy (34 064 km, tj. 61,0 % celkové délky silnic a dálnic). Další více než čtvrtinu představovaly silnice II. třídy (14 670 km). Silnice I. třídy byly zastoupeny 10,3 % a dálnice tvořily pouze 2,4 % komunikační sítě.
V Libereckém kraji bylo k uvedenému datu evidováno 2 412 km silnic a dálnic (4,3 % republikového úhrnu). Také v případě našeho regionu výrazně převažovaly silnice III. třídy (1 577 km, tj. 65,4 %), následovaly silnice II. (20,1 %) a I. třídy (14,3 %). Jediný úsek dálnice v délce 4,6 km (0,2 %) na území našeho kraje vede od Turnova na hranici kraje směrem na Prahu a nachází se v okresech Semily (0,5 km) a Liberec (4,1 km).
Nejdelší silniční a dálniční síť vykázal z pohledu ostatních regionů Středočeský kraj (9 656 km, tj. 17,3 % z republikového úhrnu), následovaný krajem Jihočeským s délkou 6 151 km a 11,0% podílem. Liberecký kraj se v tomto srovnání umístil na 4. nejnižší pozici. Nejkratší síť silnic a dálnic evidovalo hlavní město Praha (79 km, 0,1 %) a poté Karlovarský kraj (2 063 km, 3,7 %).
V přepočtu na rozlohu kraje byla hustota zjištěná v Libereckém kraji ve výši 762,4 m/km2 naopak 5. nejvyšší. Nejvyšší a nejnižší hustotu nadále vykazuje Středočeský kraj (883,6 m/km2) a hlavní město Praha (159,4 m/km2).
Z hlediska okresů našeho kraje byla nejdelší silniční a dálniční síť evidována v okrese Liberec (710,5 km, tj. 29,5 % krajského úhrnu). S nepatrným odstupem následoval okres Česká Lípa, jehož území pokrývalo 644,8 km silnic (26,7 %). Opačně tomu bylo v okrese Jablonec nad Nisou, který disponoval 458,1 km silnic (19,0 %). Jak již bylo výše zmíněno, dálnice se nacházela pouze na území okresu Liberec a Semily. Nejvíce kilometrů silnic I. a III. třídy se nacházelo v okrese Liberec (120,3 km, resp. 468,4 km), silnice II. třídy byly nejdelší v okrese Semily (183,7 km). Naopak okres Jablonec nad Nisou v porovnání s ostatními okresy kraje disponoval nejméně kilometry silnic II. a III. třídy (39,9 km, resp. 345,5 km). Silnice I. třídy byly nejkratší v okrese Semily (52,4 km).
Vozovka na většině silnic a dálnic v Libereckém kraji byla tvořena živičným povrchem středním (1 233,5 km, tj. 51,1 % všech silnic a dálnic v kraji). U další zhruba třetiny silnic se jednalo o živičný povrch těžký a u 15,4 % silnic živičný povrch lehký. V menší míře se na silnicích v kraji vyskytovaly i další druhy povrchů, jako např. dlážděný, štěrkový a betonový.
Na silnicích a dálnicích v Libereckém kraji se k 1. 1. 2023 nacházelo 900 mostů o celkové délce 15 431 metrů. Nejčastěji se mosty vyskytovaly v okrese Liberec (374 staveb o celkové délce 8 052 metrů), nejméně v okrese Jablonec nad Nisou (110 staveb o celkové délce 1 360 metrů). Podle stavu nosné konstrukce nebo spodní stavby (bere se v úvahu horší stav) rozeznáváme u mostů škálu 7 stavů – od bezvadného, přes velmi dobrý, dobrý, uspokojivý, špatný, velmi špatný až po havarijní. Více než pětina zmíněných mostů (186 staveb) byla s ohledem na jejich stav zařazena do kategorie uspokojivý. Za bezvadné bylo označeno 128 mostů (14,2 %), naopak v havarijním stavu bylo 8 mostů (0,9 %). Nejvíce mostů ve velmi špatném a havarijním stavu se nacházelo v okrese Česká Lípa (24 staveb, resp. 4 stavby).
Začátkem roku 2023 se v Libereckém kraji nacházelo 112 železničních přejezdů, z toho 79 přejezdů křížilo silnice III. třídy, 23 silnice II. třídy a 10 silnice I. třídy. Nejvíce přejezdů se pak nacházelo v okrese Liberec (48) a Semily (32). Na silnicích I. a III. třídy bylo nejvíce přejezdů evidováno v okrese Liberec (4 v prvním a 37 ve druhém případě). Na silnicích II. třídy to bylo v okrese Semily (11), žádný železniční přejezd se u této kategorie silnic nenacházel v okrese Jablonec nad Nisou.
Na území kraje bylo k 1. 1. 2023 evidováno také 170 podjezdů, z toho 49,4 % (84 staveb) na silnicích I. třídy, 38,8 % (66) na silnicích III. třídy a 9,4 % (16) na silnicích II. třídy. Pod dálnicemi v Libereckém kraji se nacházely 4 podjezdy (2,4 %). Více než polovina podjezdů byla evidována v okrese Liberec, naopak okres Jablonec nad Nisou evidoval pouze 22 (12,9 %) těchto staveb.
Podle dostupných údajů provozní délka železničních tratí podle stavu k 31. 12. 2021 dosáhla v Libereckém kraji 454 km, tj. 4,8 % republikové délky 9 523 km. Nejdelší tratě byly evidovány ve Středočeském kraji (1 459 km, tj. 15,3 %), nejkratší v hlavním městě Praze (212 km, tj. 2,2 %). Délka tratí v našem regionu byla mezi kraji 4. nejkratší. Hustota železniční sítě v našem kraji činila 143,6 m/km2 a byla tak o 22,9 m vyšší než v úhrnu za Českou republiku. Nejhustší síť mělo hlavní město Praha (426,7 m/km2), na opačném konci žebříčku s hodnotou 85,0 m/km2 se nacházel Kraj Vysočina. Náš region se v tomto srovnání umístil na 3. nejvyšší příčce.
Vodní cesty slouží v České republice převážně k dopravě osobními loděmi a sportovní plavbě, od roku 2015 jsou do této výměry zahrnuty i cesty na nádržích a jezerech. K 31. 12. 2021 činila celková délka splavných vodních cest pro pravidelnou dopravu v České republice 726 km. Délka splavných vodních cest v Libereckém kraji vykazuje hodnoty až od roku 2015, od té doby se tato výměra nemění a dosahuje 8 km (mezi kraji 4. nejnižší délka). Nejdelší splavné vodní cesty eviduje Středočeský kraj (237 km), se 145 km následuje Jihočeský kraj. Naopak je tomu v Olomouckém kraji, ve kterém se nachází pouze 2 km vodních cest.
Další informace týkající se silniční infrastruktury naleznete na Portálu ŘSD
Data o železniční síti přebírá ČSÚ ze Správy železnic, data o vodních cestách ze Státní plavební správy
Kontakt:
Hana Koťátková
Krajská správa ČSÚ v Liberci
Oddělení informačních služeb
Tel.: 485 238 811
E-mail: infoservislbc@czso.cz
Přílohy
-
Dopravní infrastruktura v Libereckém kraji (celá aktualita v pdf)
- Tabulky
-
Délka a hustota silnic a dálnic na 1 kilometr čtvereční podle krajů k 1. 1. 2023
-
Délka silniční sítě v okresech Libereckého kraje k 1. 1. 2023
-
Silniční síť podle krytu vozovky v Libereckém kraji k 1. 1. 2023
-
Mosty podle stavu nosné konstrukce nebo spodní stavby v Libereckém kraji k 1. 1. 2023
-
Počet podjezdů a železničních přejezdů v Libereckém kraji a jeho okresech k 1. 1. 2023
-
Délka železnic a vodních cest podle krajů k 31. 12. 2021
- Grafy
-
Délka silniční sítě v okresech Libereckého kraje k 1. 1. 2023 a 2018
-
Délka a hustota silniční a dálniční sítě podle krajů k 1. 1. 2023
-
Technický stav mostů v Libereckém kraji a jeho změna v letech 2023 a 2022
-
Mosty v Libereckém kraji podle stavu nosné konstrukce nebo spodní stavby k 1. 1. 2023
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz