mzv.cz (MZv ČR)
Ze světa  |  31.03.2023 16:33:00

Spotřeba vína ve Francii klesá a vinařské odvětví hledá způsoby jak získat mladší publikum

Spotřeba vína ve Francii klesá a vinařské odvětví hledá způsoby jak získat mladší publikum

31.03.2023 / 15:56 | Aktualizováno: 31.03.2023 / 16:33

Víno je neoddělitelnou součástí francouzské kulturní identity. Vinařské odvětví zaměstnává ve Francii na půl milionů lidí a je druhým největším francouzským exportním sektorem s hodnotou 17 miliard eur v roce 2022. Důležitým segmentem je vinařská turistika, která ročně do Francie přiláká na 11 milionů turistů.

Spotřeba vína ve Francii však postupně klesá. Za posledních 60 let se snížila o 70 % z více než 120 litrů na obyvatele ročně v 60. letech na méně než 40 litrů v roce 2020, a to zejména z důvodu změny spotřebitelského chování a návyků. Dříve se víno tradičně konzumovalo především u společného rodinného jídla. Kvůli proměně tradičního rodinného modelu se však tato zvyklost postupně vytrácí. Dříve běžná konzumace vína při obědě ve firemních jídelnách již také zdaleka není obvyklá. Dalším důvodem nižší spotřeby vína je větší povědomí o negativních důsledcích a zdravotních rizicích díky veřejným kampaním střídmější konzumaci alkoholu.

Příčiny problémů francouzského vinařského odvětví se však nacházejí i za hranicemi Francie. Jednou z nich byla přísná protipandemická politika Číny a související propad dovozu francouzských vín, které se zde těší obzvlášť velké oblibě. Další bylo uvalení amerických cel na některá evropská vína, v jejichž důsledku se dovoz francouzských vín do USA dosud nedostal na svou úroveň z roku 2019. Nezanedbatelným faktorem je také silná mezinárodní konkurence.

Přestože ze zdravotního hlediska je větší střídmost v konzumaci alkoholických nápojů žádoucí, představitelé francouzského vinařského odvětví se do budoucna obávají ztráty zájmu o víno a kulturu pití vína, především u mladé generace. Většina pravidelných konzumentů vína jsou osoby starší 50 let. Podíl konzumentů vína ve věkové kategorii 18 – 35 let se za posledních deset let snížil o 9 % ve prospěch jiných alkoholických nápojů, zejména piva. V roce 2021 tvořilo pivo 39 % všech nákupů alkoholických nápojů u osob mladších 35 let, zatímco v případě vína (včetně šumivého) se jednalo o 27 %.

Francouzské vinařské odvětví proto hledá způsoby jak si znovu získat mladší publikum. Za výhodu vína považuje jeho rozmanitost, která sahá od biovín až po naturální vína zcela bez chemických přísad a umožňuje tak každému najít si to své. Snaží se proto diverzifikovat nabídku, více cílit na mladší generaci a neomezovat se pouze na vína “AOC” (chráněné označení původu). Řada vinařů se také snaží vyrábět kvalitnější a dražší vína, aby se lépe přizpůsobili vkusu spotřebitelů. Přestože víno ztrácí své místo v každodenním stravování, zůstává oblíbeným nápojem při slavnostních příležitostech či o víkendech, kdy Francouzi stále více preferují kvalitu.


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688