České dny zimních sportů v tureckém Palandöken
České dny zimních sportů v?tureckém Palandöken
31.03.2023 / 09:04 | Aktualizováno: 31.03.2023 / 09:06
Během projektuekonomické diplomacie (PROPEDu) Velvyslanectví ČR v?Ankaře a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, zaměřeného na podporu výrobců sportovního vybavení a oblečení, se v?Turecku prezentovalo celkem 7 českých značek.
Po prezentacích pro turecké partnery v?Ankaře se účastníci akce přesunuli do lyžařského střediska Palandöken u východotureckého města Erzurum. Letošní projekt navázal na PROPED z?února 2022, kdy se ve středoanatolijském resortu Erciyes konal první ročník „Dnů zimních sportů“. Po úspěchu značky KAESTLE CZ, jež i díky účasti na předešlé akci v?Turecku prodala několik stovek párů svých lyží, tak mělo příležitost na místním trhu představit své produkty dalších 7 českých firem.
K již tradičnímu účastníku akce – výrobci lyží a snowboardů ze Žacléře, firmě Lusti, se tentokrát připojila další rodinná firma, pražský výrobce pletených svetrů, čepic a doplňků – společnost KAMA. Zastoupena byla také společnost Hannah, jeden z?největších hráčů na poli outdoorového a zimního oblečení ve střední Evropě, Sensor – výrobce funkčního termoprádla z?Bystřice pod Hostýnem či firma Rafiki, výrobce specializovaného lezeckého oblečení. Představeny byly také společnosti Relax s R2 nabízející především lyžařské a cyklistické brýle a helmy.
Po úvodní prezentaci na rezidenci velvyslance v?Ankaře z 22. března, které se mezi zástupci institucí a sportovních svazů zúčastnili i jednatelé jedněch z?největších sportovních řetězců s?outdoorovým vybavením v?zemi, KarSpor a Alpinist, se akce přesunula do Palandökenu. Právě v?nejtradičnějším tureckém zimním středisku za asistence nejstaršího lyžařského klubu v?zemi – Erzurum Kayak Külübu, zvolilo velvyslanectví k prezentaci formu tradiční večeře, tzv. „Iftaru“, prvního pokrmu, který muslimové jedí po skončení celodenního půstu během jejich svátečního měsíce Ramadánu. Během dvou iftarů došlo k?představení zúčastněných českých firem dvěma skupinám místní sportovní a odborné veřejnosti. Vedle „iftarů“ se v?Palandöken uskutečnila i demo akce pod otevřeným nebem a lyžařský a snowboardový závod pro místní žákovskou sportovní komunitu, který nepřekazil ani návrat zimy se silným sněžením a větrem. Vítězové se radovali z?odměn v podobě lyží Lusti, brýlí Relax, oblečení Hannah i čepic od Kamy. Sluší se podotknout, že místní lyžařský klub, Erzurum Kayak Külübu, má své jezdce i v?národní reprezentaci, což je zásluha zj. jeho předsedy Atakana Alaftargila, jinak tureckého reprezentanta na OH 2002 (tehdy ve SL dojel v?první třicítce!).
Během PROPEDu se potvrdilo několik skutečností – turecký trh je v outdoorovém a zimním vybavení a oblečení, přes velikost země, nadále poměrně nerozvinutý. Základna aktivních sportovců je malá, rekreační zimní sport stojí na půjčovnách s?velmi opotřebeným inventářem a tomu odpovídá i situace v?oblasti nabídky a poptávky. Z této situace, ale i z?perspektiv dalšího růstu musejí vycházet obchodní strategie našich výrobců a prodejců se zájmem o turecký trh. Nabídka místních sportovních obchodů nedosahuje šíře, které jsme ze střední Evropy zvyklí, trh je deformován a stojí na několika málo obchodních sítích s?omezenou konkurencí a tradičně rozdělenými „hřišti“. Výsledkem je dominance Decathlonu a pár obchodních domů v?segmentu dostupného zimního zboží masové spotřeby a na druhé straně spotřebního spektra pár prodejců zásobuje bohatší klientelu velmi drahými (někdo by řekl: snobskými) značkami (Bogner, SportAlm, Phenix) či předraženou výzbrojí a výstrojí velkých nadnárodních výrobců. Průměrný turecký zákazník doposud nedorostl do racionality hledající „dobrou kvalitu za rozumnou cenu“. Se svými 85 mil. obyvatel a masivními horstvy tak prozatím turecký trh zůstává místem, které je třeba dlouhodoběji kultivovat a přítomnost na trhu budovat postupně strategicky s?tím, že nelze čekat okamžité a snadné výsledky. Trpělivé úsilí se však zúročí v?budoucnu, protože Turecko poroste populačně, ekonomicky i bohatstvím. Náš zimní PROPED tak byl další iniciativou k?podpoře vytváření pozic našich výrobců na místním trhu, na němž nelze přímo uplatnit středoevropské standardy a metody. S?pomocí místních kontaktů a přátel však lze budovat předpoklady pro další průlomy na místním perspektivním trhu.
Pavel Vacek, velvyslanec, Velvyslanectví ČR v Ankaře?
Pavel Daněk, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Ankaře
Poslední zprávy z rubriky Zákony a právo:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.