Lidé velmi výrazně šetří. Už se ale oklepeme z nejhoršího
Český statistický úřad dnes
zveřejnil nová data z maloobchodu. Reálné tržby se v maloobchodě v lednu
meziročně snížily o 7,7 %. Za nepotravinářské zboží klesly o 9,5 % a za potraviny
o 8,0 %. Pokles maloobchodu tak trvá již devět měsíců v řadě, což
ekonomiku velmi dusí. Nicméně zdá se, že to nejhorší máme už za sebou, protože
propad už není tak velký jako na podzim.
Dobrou zprávou je, že už neplatí,
že lidé na všem šetří. Konečně se objevily segmenty ekonomiky, kde se utrácí
více, mezi které patří například oděvy, obuv či kosmetika.
To, že stále klesají tržby za
potraviny, je ale varování. Zde je potřeba upozornit, že se jedná o reálná
data, tedy očištěná o inflaci. Nemůžeme tedy tvrdit, že lidé šetří kvůli
rostoucím cenám. Zákazníci zkrátka nemají peníze, které jim mizí v energiích,
nájmech a hypotékách.
Zajímavé je, že i když nejsou
peníze na potraviny, lidé nakupují auta a počet prodaných vozů reálně roste.
Domnívám se, že je to dáno rozevírajícími se příjmovými nůžky ve společnosti.
Řada lidí nebyla zásadně zasažená krizí a peníze stále má. Myslím, že jsou to
zejména ti, kteří už mají splacenou hypotéku a nemusí platit nájem.
Bohatý zoufalému nevěří
Jsem toho názoru, že rozevírání
příjmových nůžek stojí za posledním pnutím ve společnosti. Řada lidí už nemá
peníze a je zoufalá, ostatní peníze naopak mají a těm zoufalým nevěří, případně
je na sociálních sítích rovnou uráží. Lidé bez peněz pak nemají nikde zastání a
roste vzájemné nepochopení ve společnosti.
Krom toho se mění trendy v
obchodě. Zatímco dříve prudce rostl prodej přes internet, dnes je to naopak.
Internetové obchody zaznamenaly třináctý měsíc v řadě pokles prodeje. Tady šlo
původně mluvit o efektu covidu, kdy lidé ve strachu z nákazy hodně
nakupovali on-line, aby se po konci covidu vrátili k původnímu způsobu nákupu.
To už ale dnes neplatí. Ukazuje se, že tady jde o trend, kdy si lidé chtějí
zboží nejprve prohlédnout a vyzkoušet, než něco koupí. Tady nejde o konec strachu
z covidu, ale o změnu preferencí.
Co bude dál?
Za celý rok 2022 poklesly
maloobchodní tržby o 3,6 %, což je hodně. To byla hlavní brzda ekonomiky. Za
rok 2023 asi neuvidíme dramaticky lepší čísla, protože ekonomika bude stále pod
tlakem vysoké inflace, a tedy dalšího propadu reálných mezd. Peníze na útraty
nebudou. Zároveň se ale už oklepeme z nejhoršího. Očekávám proto letos stagnaci
až mírný pokles maloobchodních tržeb v rozmezí 0 až -0,5 %.
Z pohledu centrální banky data
ukazují, že lidé na vysoké ceny reagují. Tím však brzdí další růst cen. Kdyby
lidé na růst cen nereagovali, byl by to argument pro vyšší úrokové sazby. Takto
potřeba vyšších sazeb slábne, navíc pády amerických bank globálně varují před
vyššími sazbami. Očekávám proto, že ČNB nezmění své úrokové sazby ještě mnoho
měsíců.
Koruna na statistiku nijak nereagovala. Je v oslabujícím módu i bez ní. S pádem amerických bank vyprchala ochota podstupovat rizika, a tak spekulanti vyklízející pozice, následkem čehož koruna oslabuje.
Vladimír Pikora, hlavní ekonom skupiny Comfort Finance
Group
Mobil: 776 888 228;
E-mail: vladimir.pikora@comfortfinancegroup.com
Makroekonom, analytik finančních trhů a publicista
Vystudoval VŠE, kde získal doktorát. Nejprve působil jako hlavní ekonom Volksbank CZ, a.s. Následně spoluzaložil analytický dům Next Finance, aby později založil Pikora Invest. Aktuálně působí na pozici hlavního ekonoma Comfort Finance Group. Je autorem řady knih s ekonomickou tématikou a více než tisíce článků do médií. Řadu let pravidelně přispívá komentáři na webu časopisu Reflex.
Dluhopisomat
Dluhopisomat je tržiště prověřených českých dluhopisů. Propojujeme investory s českými firmami, kterým pomáháme růst.
Více na www.dluhopisomat.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko BIG EXPERT:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz