Jak evropští klienti popisují své zkušenosti s pojišťovnami?
Nejasná odmítnutí pojistného plnění, odchylky od nabídnuté výše plnění – i takové jsou zkušenosti části klientů pojišťoven zjištěné při nedávné anketě v Evropě. V článku jsou poznatky srovnávány s výpověďmi rakouských respondentů.
Část zákazníků pojišťoven, kteří utrpěli škodní událost, by bývala očekávala jinou formu vyřízení. Toto je základní výstup z ankety ke „Consumer Trends Report 2022“ evropského dohledového orgánu EIOPA. Ve studii byli klienti dotazováni podle seznamu, zda v posledních 3 letech udělali nějakou zkušenost s likvidací škody.
Poznatky z ankety
V případě Rakouska bylo do ankety zapojeno 1 016 účastníků. 11 % z nich uvedlo, že od své pojišťovny požadovali při škodě pojistné plnění, které ale bylo z jim nejasných důvodů odmítnuto. 9 % respondentů dostalo po škodě z pojišťovny méně, než očekávali. 8 % dotázaných připustilo, že hodnotilo rozsah krytí zjevně jinak, než jak činil pojistitel. A pro 7 % byla škoda dokonce podnětem k tomu, aby změnili pojišťovnu.
V evropském měřítku dospěla EIOPA k nepatrně příznivějším odpovědím, pokud se tázala na podobné situace: nejasného odmítnutí výplaty se dočkalo 5 % respondentů, menší náhradu škody dostalo 8 % oslovených, v 7 % případů nekrylo pojištění vzniklou událost a konečně 5 % účastníků ankety po škodě změnilo pojišťovnu. Naopak byla průměrná evropská zkušenost horší v bodě zdlouhavého procesu posouzení škody, jenž trval z pohledu klienta příliš dlouhou dobu (Evropa 8 %, Rakousko 0 %), a také v případě doby potřebné k reálné výplatě (Evropa 7 %, Rakousko 0 %).
EIOPA v evropském měřítku zpovídala celkem 25 880 respondentů. 71 % z nich nemělo žádné z těchto jmenovaných zkušeností; 3 % se rozhodla neoznačit žádnou odpověď. To současně znamená, že na kontinentu má některou z uvedených zkušeností se škodou více než čtvrtina zákazníků (přesně 26 %).
Poznatky segmentu SME
Vedle retailu se anketa týkala i segmentu malých a středních podniků. V rámci EU se podařilo nashromáždit 9 067 výpovědí podnikatelů, z nichž 353 bylo Rakušanů. Zde se zkoumaly zkušenosti k 5 různým zážitkům po vzniku škody.
Nejčastěji byla v Rakousku zaznamenána zkušenost, že po škodě firmy zjistily, že rozsah krytí neodpovídá jejich očekáváním. Takto reagovalo 8 % všech oslovených rakouských účastníků ankety. 7 % bylo rozčarováno velmi dlouhým procesem posuzování události, 6 % kritizovalo příliš dlouhou dobu, po níž byla náhrada škody teprve vyplacena. Kvůli odmítnutí pojišťovny vyplatit pojistné plnění měnilo pojišťovnu 3 % dotázaných rakouských podniků.
V rámci celého kontinentu byly výsledky velmi podobné, zejména v otázce na dobu posuzování škody a na dlouhou dobu čekání na výplatu škody (shodně 7 %, resp. 6 % jako v Rakousku). Po škodě pojišťovnou deklarované krytí neodpovídalo představě pojištěného v EU v 9 % případů. Vyšší než v Rakousku byla i kvóta výpovědí kvůli odmítnutí plnění (4 %) a kvóta nepochopení důvodu odmítnutí výplaty plnění od pojišťovny (Rakousko 2 %, EU 5 %).
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Tekuté zlato pod tlakem: Ceny olivového oleje na rekordních hodnotách
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Benzín poprvé od začátku roku zlevňuje! Kam až ceny klesnou?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Iva Grácová, Bezvafinance
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Zlevnění ČEZu: Atraktivní nabídka, nebo berlička pro neznalé?
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Jak dlouho trvá vyřízení hypotečního úvěru a jak proces urychlit
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
10 nejžádanějších rekvalifikačních kurzů roku 2024: Najděte svou novou kariéru
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu