Proč lidé neuzavřou pojištění, které považují za důležité?
Když konzumenti nebo firmy považují nějaké pojištění za významné, přesto si ho ale nesjednají nebo ho nadále nedrží, mají pro to různé důvody. Podle ankety je v popředí těchto důvodů uvažování klientů o výši pojistného a finančních možnostech. Jiní zase postrádají adekvátní poradenství. U malých a středních firem (SME) hrají větší roli starost o výplatu pojistného plnění v případě škody a o poměru cena/výkon pojistných řešení.
Jde o zvláštní situaci: člověk vnímá nějaké pojištění jako důležité, přesto nedojde k jeho sjednání anebo není prodlouženo a smlouva zaniká. EIOPA jako evropský dozorový orgán zkoumala nejrůznější motivy, jež k takovému postupu vedou. Stalo se tak v rámci ankety koncem června 2022. Text současně porovnává celkové evropské výsledky s rakouskými.
Nejdůležitější krytí pro finanční zdraví
Klienti byli nejprve ve studii tázáni, jaké pojistné produkty z předloženého seznamu považují za nejdůležitější pro zachování jejich „finančního zdraví“. V rámci Evropské unie nejčastěji respondenti uváděli úrazové a zdravotní pojištění, stejně jako životní pojištění. Za nimi následovaly pojištění příjmu a krytí pro případ přírodní katastrofy. Na seznamu byla dále seřazena i další pojištění: domácnost, odpovědnost, pojištění auta, a dále pak i cestovní pojištění a pojištění elektroniky. Další zajímavý poznatek: 21 % oslovených nepřikládalo žádnému z těchto produktů větší význam pro jejich finanční zdraví a 13 % se k tomu nevyjádřilo.
Důvody spotřebitelů
Jaké důvody vedou klienty k tomu, že si neuzavřou nebo neprodlouží pojištění, o němž současně říkají, že ho považují za významné pro své finanční zdraví? Jak k tomuto rozhodnutí dojdou? „Pojistné je příliš vysoké“ – to je nejčastěji uváděný důvod v Rakousku s podílem 25 %, zatímco v celé EU je takové smýšlení zastoupeno méně (19 %). Pro 21 % Rakušanů neladí poměr cena/výkon a pro 12 % vystaví stopku možnosti jejich rozpočtu. V rámci Evropy je problematický poměr ceny a výkonu pro 17 % respondentů, zatímco limity rozpočtu hrají roli pro 19 % oslovených. V Rakousku více než desetina účastníků ankety uvedla rovněž absenci řádného poradenství (11 %; EU 12 %). Omezené krytí nebo výluky z pojištění ruší 7 % Rakušanů a 9 % Evropanů natolik, že na pojištění rezignují.
Dalšími důvody s již relativně nižším zastoupením jsou:
- žádoucí produkt je k mání jen společně s jiným pojištěním, které už má dotyčný sjednáno;
- dotyčný nepovažuje za pravděpodobné, že při škodě dostane od pojišťovny pojistné plnění;
- rozsah krytí není zcela srozumitelný a jasný;
- neexistuje skutečná možnost volby mezi různými strukturami pojistného.
Důvody malých a středních podniků
Anketa obesílala i malé a střední firmy (segment SME). V jejich případě šlo samozřejmě o jiné druhy pojištění, jež byly považovány za nejdůležitější pro „finanční zdraví jejich podnikání“ – především pojištění přerušení provozu, majetkové pojištění, odpovědnost a právní ochrana.
Seznam možných motivů rezignace na pojištění je v tomto případě o něco kratší než v retailu. V Rakousku dominují mezi SME starosti, že v případě škody firma od pojišťovny nedostane náhradu (22 %) a také pochybnosti o vyváženém poměru nákladů a užitku pojištění (21 %). V rámci celé EU byly tyto úvahy rovněž zastoupeny silně: nedůvěra v pojistné plnění při škodě z 20 % a příliš drahé pojištění vzhledem k riziku dokonce z 25 %.
Limity rozpočtu, výše pojistného, nedostatečný rozsah krytí a neporozumění rozsahu krytí následují v Rakousku shodně podílem po 13 %. Rozpočtové hranice a příliš vysoké pojistné jsou v celé Evropě zastoupeny silněji (16 %, resp. 18 %).
Potíže při placení pojistného
Další otázka se zaměřila na to, zda respondenti měli v době 3 uplynulých let před konáním ankety někdy potíže s placením pojistného. Toto se týkalo všech účastníků studie. 9 % Rakušanů a 7 % oslovených z EU připustilo, že se jim stalo, že z důvodů nedostatečného budgetu nemohli zaplatit pojistné za mnohá pojištění. 4 % rakouských dotázaných a 5 % respondentů z EU museli pojistné uhradit „na úvěr“. Dalším 4 % Rakušanů se stalo, že jim pojišťovna vypověděla smlouvu pro nevčasné placení pojistného (EU 3 %). V případě malých a středních firem účastníci rovněž uváděli, že vypověděli ve sledovaném tříletém období smlouvu, protože podle nich neopodstatněně vzrostlo pojistné (Rakousko 4 %; EU 7 %).
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz