Harmonikas boduje v Číně, zahrál si i prezident
Po letech trpělivého otvírání čínského trhu tam uspěl výrobce hlasů a měchů do harmonik ze severočeských Loun, firma Harmonikas.
Na harmoniku hrají statisíce Číňanů, především jsou ale v zemi tyto hudební nástroje vyráběny na vývoz. „Produkce harmonik v Číně je poměrně specifické odvětví, které je soustředěno hlavně do oblasti Pekingu, provincií Che-pej a Ťiang-su. Většinou se jedná o bývalé státní podniky, které jsou nyní v soukromém vlastnictví dřívějších pracovníků. Vzhledem k tomu, že většina harmonik je určena pro export do zahraničí, mají výrobci zájem osazovat je kvalitními dováženými hlasy z Itálie nebo právě od firmy Harmonikas z Česka,“ uvádí Aleš Červinka, který vede regionální centrum proexportní agentury CzechTrade v Šanghaji a Harmonikasu při obchodech v Číně pomáhá.
Vstup firmy do říše středu byl v souladu s tamějšími obchodními zvyklostmi během na dlouho trať. „Ty úplné začátky byly zajímavé. Veletrhu v Číně jsme se prvně účastnili v roce 2006. Tehdy měly čínské harmoniky hrozně nízkou kvalitu,“ vzpomíná Ladislav Titlbach. „Přišla za námi tehdy čínská delegace a přinesla staré výkresy, které nakreslil ještě můj otec už v roce 1976!“ usmívá se podnikatel.
Číňané chodí nejdřív dlouho kolem horké kaše
Zpočátku si také těžko zvykal na čínský způsob obchodního jednání, které je vleklé a často zdánlivě bez konkrétních výsledků. „Číňané chodí dlouho kolem horké kaše. Když jedu do Rakouska nebo do Německa, za den stihnu tak pět šest zákazníků. Ale v Číně jednoho, maximálně dva, protože skoro vždycky se v rámci jednání jde také na oběd nebo na večeři. Nebýt pana Červinky už bych to kolikrát i zabalil. Ale on mi pak vždycky vysvětlil klady a přínosy toho jednání, byť jsem je sám třeba nepostřehl,“ říká Titlbach.
Několik let se zdánlivě nic nedělo a Harmonikas musel posílat hodně vzorků. V Číně navíc původně fungoval model, kdy si veškeré součástky vyráběli producenti harmonik sami. V současnosti ale už platí specializace a český dodavatel hlasů se nakonec prosadil. „Nyní tam dodáváme z 90 procent hotový výrobek, oni si ho potom sami dodělají. Ta ruční práce je tam velmi levná. Takový je ostatně světový trend ve výrobě hudebních nástrojů. Koupit si co nejvíc komponentů a pak si je ve dvaceti lidech poskládat,“ ilustruje Ladislav Titlbach. „V Číně už jsme teď z nemalé části italskou konkurenci vytlačili. Stálé odběratele tam máme čtyři plus asi další tři bychom rádi brzy získali. Vazby se trochu utlumily během covidu, chtěl bych je občerstvit – v červnu pojedu po čtyřech letech opět na služební cestu do Číny a v říjnu plánuji účast na veletrh Music China v Šanghaji.“
Nejde jen o výrobu pro globální trh, harmoniky se prodávají ve velkém i v samotné Číně. „Rodiče se většinou snaží, aby jejich děti byly aktivní. Musejí pořád něco dělat – hrát na hudební nástroj, sportovat, nosit dobrý známky ze školy. Nechtěl bych tam být dítětem,“ konstatuje podnikatel. Právě harmonika je mezi hudebními nástroji populární. A nástroj, v němž jsou hlásky od Harmonikasu, se dočkal i nečekané reklamy. „V jedné televizní estrádě si na něj s armádním souborem zahrál sám prezident Si-Ťin-pching. To byla docela dobrá reklama,“ usmívá se Ladislav Titlbach.
Závod vyrobí přes půldruhého milionu hlasů ročně
V současnosti Harmonikas vyváží na všechny kontinenty a export tvoří 98 procent tržeb. Ty loni dosáhly 73 milionů korun. Firma ročně vyrobí asi 1,6 milionu hlásků. Vedle toho nabízí také měchy do harmonik. Ředitel Ladislav Titlbach vlastní 60 procent podniku, jeho sestra Jana Forstová má 40procentní podíl. Ve firmě působí i další členové rodiny a zhruba 90 zaměstnanců.
Celý článek je k dispozici na portálu www.exportmag.cz.
Tomáš Stingl
Jako publicista se dlouhodobě zaměřuje na problematiku exportu, příběhy českých podnikatelů a také cestopisnou žurnalistiku. Dříve pracoval mimo jiné v České televizi a v podnikatelském týdeníku Profit. V současnosti působí v portálu BusinessInfo.cz a v exportním magazínu ExportMag.cz. Mezi jeho oblíbená témata patří vývoj v zemích východní Asie a Latinské Ameriky.
BusinessInfo.cz
BusinessInfo.cz je online portálem pro drobné živnostníky, malé i střední podnikatele a exportéry. Nabízíme aktuální informace z první ruky, ověřené konkrétními úřady a organizacemi státní správy v Česku a zahraničí. Gestorem projektu je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR a realizátorem agentura CzechTrade – díky tomu jsme a vždy budeme bez reklam.
Více informací na www.businessinfo.cz.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz