Varování před opakujícími se podvody - ČNB občanům důrazně doporučuje chránit své osobní a jinak citlivé údaje a vyzývá veřejnost k obezřetnosti
ČNB občanům důrazně doporučuje chránit své osobní a jinak citlivé údaje a vyzývá veřejnost k obezřetnosti. Na základě nečekaných a nevyžádaných podvodných telefonátů či komunikace s neznámými osobami prostřednictvím SMS, e-mailů či jiných zpráv nedělejte žádná unáhlená rozhodnutí, s nikým nesdílejte informace o sobě a svých financích. Na nevyžádanou komunikaci nereagujte, nezvyklé informace si prověřujte přímo na infolince své banky či jiné instituce, která vás takto údajně kontaktovala.
Důrazně upozorňujeme, že tyto podvody jsou vedeny za jediným cílem – k získání citlivých dat od kontaktovaných osob (údaje ke vstupu do internetového bankovnictví, číslo karty, jméno majitele, doba platnosti a CVV kód) a jejich zneužití. Často končí nemalou finanční ztrátou.
V případě, že se stanete obětí podvodu, co nejrychleji kontaktujte svou banku a Policii ČR.
Podvodné telefonáty
Na ČNB se opakovaně obrací lidé, kteří přišli o nemalé finanční částky poté, co je telefonicky kontaktovali podvodníci. Útočníci se často vydávají za členy bankovní rady či další zaměstnance ČNB, dále i policisty či bankéře. Dokáží napodobit telefonní čísla, příchozí telefonní hovor tak může být na pohled těžko rozpoznatelný od infolinky dané instituce (tzv. spoofing).
Častým scénářem takového podvodu je, že volající útočník s pomocí manipulace a pod smyšlenou hrozbou např. ztráty peněz nabízí řešení, jak těmto smyšleným bezpečnostním rizikům zamezit. Cíl útočníků je však naprosto opačný – získat citlivé údaje týkající se např. bankovních účtů kontaktovaných osob a dostat se k jejich finančním prostředkům.
Podvodné e-maily a zprávy
Podvodníci se snaží obohatit také prostřednictvím e-mailů, které mají působit např. jako legitimní komunikace příslušné banky (stejný vzhled, struktura, stylistika textu, doména připomínající název banky atd.), SMS zpráv či tzv. bazarových podvodů. Obezřetnost je na místě také u e-mailů, které jsou vydávány za interní komunikaci v rámci společnosti (např. od smyšleného finančního ředitele) a vyzývají k převodu firemních finančních prostředků či platbě smyšlených faktur.
Cílem všech těchto a podobných podvodů je vylákat z kontaktované osoby citlivé osobní údaje či informace týkající se platebních prostředků (internetové bankovnictví, platební karty) a následně je zneužít.
Související odkazy
- Webové stránky České bankovní asociace (externí odkaz), která ve spolupráci s Policií ČR vytvořila webovou aplikaci Kybertest.cz s interaktivním kvízem a edukativní videa, ve kterých se dozvíte, jak čelit současným masivním vlnám phishingu a vishingu
- Jak se ubránit phishingu? – ČNBvlog
- Zneužití identity pro praní špinavých peněz – ČNBvlog
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Banky:
Přečtěte si také:
Prezentace
21.03.2023 Kryptoměny, které je třeba sledovat: Analytici...
13.03.2023 Obchodník měsíce XTB – Petr Zýma: Jak se stát...
09.03.2023 Online trading konference XTB proběhne už za dva..
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Tomáš Kolomazník, Begin Capital Markets
Lucia Žárská, ProfitLevel
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jozo Perić, CapitalPanda
Euro si svou pozici coby významné globální měny udrží. I vůči americkému dolaru
Tiskové zprávy
Na digitální dědictví se zapomíná. Přitom účty u..
Jak zdanit příjem z prodeje nemovitosti?
O zapojení do poválečné obnovy Ukrajiny budou...
Iker Casillas se připojil k týmu ambasadorů...