(Kurzy.cz)
Koncern Volkswagen zaznamenal prodejně nejhorší rok za více než dekádu. Toyota si upevňuje pozici světového lídra
Roky, kdy se koncern Volkswagen mohl pyšnit každoročními prodeji více než 10 mil. vozů, jsou rádoby zapomenuty. Naposledy se tak stalo v roce 2019, od té doby skupina vykazuje rok od roku horší prodejní čísla. I přes mohutný finiš v prosinci potažmo v posledním čtvrtletí, kdy téměř všechny značky skupiny vykázaly prodejní solidní meziroční růst, se v uplynulém roce 2022 k zákazníkům nakonec dostalo v souhrnu jen 8 262 800 vozů. Meziročně tedy tentokrát o 7 % méně. O rok dříve prodeje klesly o 4,5 %. V segmentu osobních vozů si loni dokázaly polepšit jen tři značky - Porsche a Lamborghiny s Bentley. Tedy u posledně dvou zmiňovaných Volkswagen prezentoval údaje souhrnně za obě dvě prémiové značky.
Zveřejněná celoroční prodejní data koncernu stvrdila, co vlastně bylo částečně znatelné již od pololetí. Tedy, že koncern Toyota si třetím rokem v řadě udrží pozici světového lídra. Japonský gigant zatím celoroční výsledky nezveřejnil, nicméně ke konci listopadu měl již prodáno 9,5 mil. vozů. Celoroční výsledek tak nebude o mnoho horší oproti předcházejícímu roku 2021, kdy se prodeje vyšplhaly na téměř 10,5 mil. vozů.
ŠKODA loni druhá nejhorší
V absolutních číslech největší pokles o takřka 334 tis. osobních vozů loni ze skupiny vykázal v prodejích samotný Volkswagen. Jeho prodeje nicméně stále tvoří nadpoloviční většinu skupiny, když činily 4,56 mil. vozů. Meziročně tedy klesly o 9 %. Procentuálně největší zhruba 18% zhoršení nicméně zaznamenal španělský článek - SEAT/CUPRA. K zákazníkům se dostalo těchto vozů necelých 386 tis.. O 16,7 % pak klesly loni prodeje skupině ŠKODA s počtem jen 731 300 dodaných vozů. Připomenout lze, že před 5 lety dokázala ŠKODA prodat dokonce přes 1,2 mil. vozů.
Z hlediska hospodářského výsledku bývá díky maržím hlavním přispěvovatelem koncern Audi. Po předloňském jen nepatrném poklesu již loni prodeje klesly o více než 66 tis. vozů, resp. 3,8 % na necelých 1,64 mil. Jak naposledy ukázaly pololetní výsledky koncernu (více zde), s největší marží se však ve skupině prodávají vozy Porsche. Meziroční růst prodejů těchto sportovních vozů sice zpomalil na 2,6 %, nicméně takřka 310 tis. prodaných vozů je novým rekordem. Zájem neutuchá ani o vlastně nejdražší vozy Bentley a Lamborghiny, kterých se k zákazníkům dostalo meziročně o 1 300 více, resp. celkem 24 400. U posledně zmiňované značky se zvažuje, že by mohla následovat Porsche. Tedy koncern část akcií mohl nabídnout investorům v rámci primární emise.
Jak také patrno níže, koncernu se příliš nedařilo také v segmentu nákladních vozů, kde primárně vybočoval předloni koupený americký Navistar.
Zdroj: VW
Růst v elektromobilismu značně zpomalil
Zatímco předloňský rok indikoval, že by koncern Volkswagen mohl v elektromobilismu začít brzy šlapat na paty americké Tesle, rok 2022 vyznívá v opačném duchu. Prodeje elektromobilů totiž koncernu vzrostly „jen“ o zhruba 26 %, zatímco předloni poskočily o 96 %. K zákazníkům se tedy v roce 2022 dostalo přes 572 tis. elektromobilů, zatímco Tesla jich dodala přes 1,31 mil. Tedy v porovnání rostla o výraznějších 40 %.
O nadpoloviční většinu se v koncernu opět postaraly vozy „ID“ s VW ve znaku, kterých si odvezlo přes 325 tis. zákazníků (+27 %). Následuje přes 118 tis. elektromobilů Audi (+44,3 %). Třetí příčku uhájila stejně jako loni domácí ŠKODA, která dodala 53 700 elektromobilů. Meziročně však vlastně rostla nejpomaleji o 9,3 %, pomineme-li naopak meziroční pokles prodejů elektromobilů Porsche. Ty s poklesem na 34 800 vozů (-15,7 %) tak vlastně stály za zmiňovaným zpomalením celkových prodejů značky.
Doplnit lze, že podíl prodaných elektromobilů ve skupině se zvýšil z předchozích 5,1 % na 6,9 %. Letos by měl být již každý desátý prodaný vůz koncernu elektromobilem, resp. Volkswagen ve výhledu hovoří o podílu 11 %.
Zdroj: VW
Jak ukazuje výše uvedený přehled, koncernu se nedařilo na většině trhů. Za poklesem prodejů však primárně stála situace v Evropě a v Číně. A jistě zejména prodeje v Evropě budou nemalou výzvou pro koncern také letos (v návaznosti na snižující se spotřebitelskou poptávku, potažmo úrokové sazby).
Reakce investorů na zveřejněné prodejní výsledky koncernu byly v pátek negativní. Preferenční akcie Volkswagen, které jsou zahrnuty v indexu DAX, zakončily níže o 2,8 % na 125,10 EUR. Kmenové pak odepsaly 2,6 % na 160,80 EUR. Trh tak aktuálně skupinu oceňuje na necelých 73,3 mld. EUR. Investoři si přitom nadále na více cení koncernové Porsche. Akcie v pátek oslabily o 1,1 % na 104,20 USD, což indikuje hodnotu firmy takřka 95 mld. EUR.
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Průlomové partnerství: Microsoft a Stockholm Exergi budou dekarbonizovat
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Tipy, jak vybrat spořicí účet: Nenechte se nachytat na podmínky bank
Marek Pokorný, Portu
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Profi Credit čelí pokutě 4 miliony korun za nedodržování svých povinností
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
10 nejžádanějších rekvalifikačních kurzů roku 2024: Najděte svou novou kariéru
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka