Velké podniky získávaly navrch - V maloobchodě s nábytkem a výrobky pro domácnost za posledních 12 let výrazně posílily podniky s 250 a více zaměstnanými osobami.
V maloobchodě s nábytkem a výrobky pro domácnost za posledních 12 let výrazně posílily podniky s 250 a více zaměstnanými osobami.
Maloobchod s nábytkem, svítidly a výrobky převážně pro domácnost (CZ-NACE 47.59) zahrnuje podniky, u kterých maloobchodní prodej s tímto sortimentem převažuje. Patří do něj také maloobchod s nádobím, výrobky ze dřeva, neelektrickými přístroji pro domácnost a rovněž specializovaný maloobchod s hudebními nástroji a se zabezpečovacími systémy (sejfy, trezory). Provozují ho jak velkoformátové, tak i malé prodejny. Tento segment zaujímá zhruba 3% podíl z tržeb v celém maloobchodě a taktéž z počtu zaměstnaných osob.
Malí postupně ztrácejí
Počet podniků působících v maloobchodu s nábytkem a výrobky pro domácnost se mezi lety 2008 a 2020 snížil z 2 905 na 1 587. Nejedná se však o počty jednotlivých prodejen, ale o jednotky s právní subjektivitou. Například řetězec s několika desítkami maloobchodních provozoven je ve výčtu zastoupen pouze jedenkrát, stejně jako jednotlivá prodejna vlastněná fyzickou osobou. Pokles počtu byl zaznamenán napříč všemi velikostními skupinami malých a středních podniků s méně než 250 zaměstnanými osobami, naproti tomu počet podniků s více než 250 zaměstnanými osobami v uvedených letech narostl ze 3 na 7. Počet zaměstnaných osob ve velkých podnicích se mezi lety 2008–2020 zvýšil o 2 550, tj. na dvojnásobek, a celkové tržby se zvýšily o 10,5 mld. Kč, tedy o 81,8 %.
Celkový počet zaměstnaných osob v segmentu až do roku 2015 klesal, a od roku 2016 rostl. V letech 2018–2020 zůstával zhruba na stejné úrovni. Za tento trend jsou zodpovědné zejména velké podniky, v případě malých a středních podniků docházelo po celé sledované období k poklesu počtu zaměstnaných osob. Tyto protichůdné tendence vedly k tomu, že od roku 2018 jsou počty zaměstnaných osob v obou uvedených segmentech zhruba vyrovnané.
Počet zaměstnaných osob v maloobchodě s nábytkem a výrobky pro domácnost
Průměrné mzdy přepočtené na jednu fyzickou osobu rostly napříč velikostními skupinami podobným tempem, ale ve velkých podnicích byly výrazně vyšší – v roce 2020 o téměř 11 tis. Kč. Zaměstnanci malých a středních podniků přitom v letech 2008, 2009 a 2020 brali průměrně zhruba o 1 až 1,5 tis. Kč více, než byla průměrná mzda v malých podnicích v celém maloobchodě, mimo tyto roky měli průměrné mzdy téměř stejné. Mzdy ve velkých podnicích s nábytkem a výrobky pro domácnost převyšovaly průměr velkých podniků za celý maloobchod přibližně o 5 až 9 tis. Kč.
Průměrná mzda na jednu fyzickou osobu v maloobchodě s nábytkem a výrobky pro domácnost (Kč)
Odvětví s vyšší obchodní marží
Tržby za prodané zboží kopírují celkový ekonomický vývoj v zemi. I v odvětví maloobchodu s nábytkem a výrobky pro domácnost se projevily dopady krize z roku 2008 pozvolným a dlouhodobým útlumem. Oživení nastalo až v roce 2014 a přetrvalo až do roku 2019. Za rok 2020 je patrný pokles tržeb způsobený opatřeními proti šíření onemocnění covid-19. Z pohledu velikostních skupin převažovaly na počátku sledovaného období ještě tržby malých a středních podniků nad velkými, v roce 2010 došlo k vyrovnání, a od roku 2011 pak celkové tržby velkých podniků získávají před malými a středními náskok. V roce 2020 představovaly tržby podniků s 250 a více zaměstnanými osobami 65 % tržeb v tomto odvětví, v roce 2008 to přitom bylo 42 %. Opačný trend zaznamenaly nejmenší jednotky s 0 až 9 zaměstnanými osobami, u nichž došlo k poklesu z 29 % v roce 2008 na 16 % v roce 2020. Podíl tržeb podniků s 50–249 zaměstnanými osobami se v obou srovnávaných letech pohyboval kolem 10 %, u podniků s 20–49 zaměstnanci poklesl z 10 % v roce 2008 na 4 % v roce 2020 a podíl podniků s 10–19 zaměstnanci rovněž poklesl, konkrétně z 9 % na 5 %.
Tržby v maloobchodě s nábytkem a výrobky pro domácnost (mil. Kč)
Podíl obchodní marže na tržbách za prodané zboží v maloobchodě s nábytkem a výrobky pro domácnost (%)
Podíl obchodní marže na tržbách za prodané zboží byl u velkých maloobchodních jednotek vždy vyšší než u malých a středních, a to průměrně o 5,1 procentního bodu. Obchodní marže u obou sledovaných velikostních skupin do roku 2015 mírně rostla nebo stagnovala. Od roku 2016 nastal výraznější nárůst, který u podniků s 250 a více zaměstnanými osobami přetrval až do roku 2020. V případě malých a středních podniků dochází od roku 2019 k poklesu. V průběhu celého sledovaného období převyšovala obchodní marže velkých podniků s nábytkem a výrobky pro domácnost průměrnou marži všech velkých maloobchodních podniků o 10 až 15,5 p. b., v roce 2020 to bylo konkrétně 42,2 % proti 26,7 %.
Malé a střední podniky s nábytkem a výrobky pro domácnost měly v celém sledovaném období také vyšší obchodní marži než stejně velké jednotky v maloobchodě celkem, ovšem jenom o 7 až 10 p. b.
Přidaná hodnota je definována jako podíl výkonů včetně obchodní marže po odečtení spotřeby materiálu, energie a nákladů na služby, a počítá se na jednu zaměstnanou osobu. Nejvyšší je u velkých podniků s více než 250 zaměstnanými osobami, u nichž mezi lety 2008 a 2013 klesala. Poté s menšími výkyvy začala růst, a v roce 2020 nastal opět výraznější pokles. Způsobený byl zejména uzavřením maloobchodních prodejen v rámci protipandemických opatření. Podobné snížení v posledním sledovaném roce je patrné i u malých a středních podniků, jejichž přidaná hodnota na zaměstnance do té doby mírně stoupala.
Přidaná hodnota na jednu zaměstnanou osobu v maloobchodě s nábytkem a výrobky pro domácnost (tis. Kč)
Zdroj: ČSÚ
Podíl na celkových tržbách v maloobchodě s nábytkem a výrobky pro domácnost podle velikosti podniku (%)
Zdroj: ČSÚ
Článek si můžete přečíst v posledním letošním vydání časopisu Statistika&My.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz