Zásoby dieselu jsou proklatě nízko - Trochu stranou pozornosti zůstává v posledních měsících ropa, respektive ropné produkty.
V komoditně zaměřených komentářích často zdůrazňujeme, že kromě spotových cen se vyplatí sledovat i celou forwardovou křivku. Hezký příklad, proč je to vhodné a který jsme komentovali nedávno, je kauza zlevňujícího evropského plynu.
Trochu stranou pozornosti zůstává v posledních měsících ropa, respektive ropné produkty. Pravda, poslední zasedání OPECu+, a rozhodnutí snížit produkci o 2 milióny barelů denně, bylo důkladně sledováno. Nicméně zajímavější a upřímně řečeno z makro pohledu i relevantnější (málokdo jezdí na surovou ropu...) věci se dějí na trhu s dieselem. Jeho zásoby se totiž stále pohybují proklatě nízko.
Na této situaci má podíl řada faktorů. V říjnu například již tak nedobrou situaci dále zhoršily stávky ve francouzských rafineriích. Ty Evropě, jež je v dieselu už tak "strukturálně krátká", přivodily další vrásky. Cena dieselu se tak opět odpoutává od ropy. Vývoj samozřejmě odráží v první řadě dění na Ukrajině, respektive jak komoditní obchodníci válku vnímají. Druhou stranou téže mince je pak stav zásob.
Obojí ilustruje přiložený graf. V horní části je zobrazena forwardová křivka (kontrakty do prosince 2023 - osa x je společná) v určitých dnech - na začátku roku, bezprostředně po ruské invazi, během prázdnin a nyní (7.11.). Je vidět, že zatímco po invazi sice rostla i cena dlouhodobá, tak největší "akce" se odehrála na krátkém konci křivky, jak ilustruje její výrazně negativní sklon (světle modrá).
Taková reakce značí, že prvotní šok byl vnímán jako krátkodobý. A ten vybízí k obzvláště silnému čerpání zásob - ty v přístavu v New Yorku (přesněji PADD 1B, jsou k dispozici týdně) jsou zobrazeny v dolním grafu. Jelikož zásoby na jaře typicky klesají, tak je zobrazen stav zásob oproti průměru pro daný týden v letech 2015-2019. Je ale zřejmé, že zásoby letos byly čerpány velmi rychle.
S postupujícím časem se ale křivka posouvala dále vzhůru, a to po celé délce (zelená ze srpna). Aktuálně je jednak pekelně vysoko, jednak je skloněna velmi negativně. První fakt značí, že obchodníci čekají, že válka (bohužel) jen tak neskončí (porovnejte ceny na rok 2023 po invazi - světle modrá - a nyní - žlutá). Plus se čeká náběh evropského embarga na dovoz ruské ropy a produktů. Druhý pak podtrhuje napětí, které na trhu v současnosti panuje a vybízí k omezení spotřeby. Zásoby v New Yorku vypadají sice stabilně, nicméně v první fázi je racionální pokles ("válka nebude nadlouho") zanechal na opravdu nízkých úrovních (asi o 60 % níže, než je běžné).
To není dobrá zpráva, neboť jakýkoliv krátkodobý šok, například stávka v rafineriích, není moc čím krýt. Přesně k tomu totiž zásoby jsou. Rafinerie tak budou v prostředí nízkých zásob důležitější než kdy jindy. Trochu paradoxně jejich hospodářská důležitost roste v době, kdy je čeká mimořádné zdanění…
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz