europarl.europa.eu (Evropský parlament)
Investice  |  19.10.2022 22:58:14

Jak zvýšit využívání alternativních paliv v automobilech

Silniční doprava se na emisích uhlíku v EU podílí přibližně jednou pětinou. Svůj dopad na klima chce Unie snížit podporou používání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv.

Přečtěte si další fakta a čísla o emisích CO2 z automobilů

Druhy alternativních paliv


Alternativní paliva jsou paliva nebo zdroje energie používané jako náhrada fosilních paliv v dopravě, které mohou přispět k dekarbonizaci odvětví.

Alternativní paliva pro vozidla s nulovými emisemi


Mezi alternativní paliva pro vozidla s nulovými emisemi patří elektřina, čpavek a vodík.

  • Elektřina pro automobily pochází z různých zdrojů: elektráren spalujících fosilní paliva, obnovitelných zdrojů energie a jaderných elektráren. Elektrická vozidla nevypouštějí žádné škodliviny, zatímco hybridní konfigurace vyžadují méně ropy a snižují emise CO2.
  • Čpavek může přispět k výraznému snížení celkových emisí CO2, protože jedinými vedlejšími produkty čpavku jsou voda a dusík.
  • Vodík, který se často používá pro těžká silniční vozidla a je stále v počátečních fázích vývoje, se získává z vody nebo organických sloučenin. Dopad vodíku na životní prostředí a jeho energetická účinnost závisí na způsobu jeho výroby, tedy na tom, zda byl vyroben z obnovitelných zdrojů, jako je slunce, vítr nebo bioplyn, nebo pomocí fosilních paliv.


Přečtěte si o přínosech obnovitelného vodíku pro EU.

Alternativní paliva  

Obnovitelná paliva


Obnovitelná paliva zahrnují paliva z biomasy a biopaliva, syntetická a parafinická paliva, včetně již zmíněného čpavku, vyráběná z obnovitelné energie.

  • Biopaliva jsou biologicky odbouratelná paliva, vyráběná v tuzemsku z rostlinných olejů, živočišných tuků nebo recyklovaného tuku z restaurací. V současné době jsou jedním z nejdůležitějších typů alternativních paliv a představují 4,4 % spotřeby paliv v dopravě v EU. Pokud jsou vyráběna udržitelným způsobem, mohou přispět k výraznému snížení celkových emisí CO2. Existuje však riziko, že budou využívat půdu, která by jinak byla využita k jiným účelům, například k produkci potravin nebo plodin.

Nízkouhlíková paliva na bázi zemního plynu


Existují i další paliva, která by mohla pomoci snížit emise na cestě k dosažení nulových emisí z dopravy. Patří mezi ně následující:

Alternativní paliva  

Kolik je v Evropě vozidel na alternativní paliva?


Alternativní paliva dnes v EU využívá přibližně 5 % osobních a dodávkových automobilů. Počet elektromobilů v EU vzrostl na více než 4,4 milionu v roce 2022, což je 16krát více než v roce 2015.

Přechod na vozidla s nulovými emisemi musí jít ruku v ruce s komplexní infrastrukturou dobíjecích a čerpacích stanic. V EU je k dispozici přibližně 360 000 veřejně přístupných dobíjecích míst pro elektromobily, ale většina z nich je soustředěna pouze v několika zemích (Nizozemsko, Německo, Francie, Itálie a Švédsko).

Alternativní paliva  

Jak chce EU zvýšit využívání udržitelných paliv?


EU přijímá celou řadu opatření na podporu využívání alternativních paliv.

Přečtěte si více o opatřeních EU ke snížení emisí CO2

Zvýšení počtu dobíjecích a čerpacích stanic


S cílem podpořit využívání alternativních paliv přijal Parlament v říjnu 2022 postoj k pravidlům týkajícím se infrastruktury nezbytné pro jejich zpřístupnění v celé Evropě.

Poslanci chtějí více dobíjecích stanic na hlavních silnicích EU s větší kapacitou. Navrhují, aby do roku 2026 byly podél hlavních silnic EU alespoň jednou za 60 kilometrů zóny pro dobíjení elektromobilů. Pro nákladní automobily a autobusy by měly být do roku 2026 na hlavních transevropských dopravních sítích (TEN-T) dobíjecí zóny jednou za 60 kilometrů.

Poslanci rovněž navrhují zřídit do roku 2028 podél hlavních silnic EU každých 100 kilometrů vodíkové čerpací stanice. V roce 2021 bylo v EU pouze 136 míst pro doplňování vodíku.

Směrnice o infrastruktuře pro alternativní paliva obsahuje také ustanovení pro námořní a letecký sektor. Zjistěte, jak přispějí ke snížení emisí z letadel a lodí.

Podpora prodeje ekologických vozidel


Plán EU na obnovu po pandemii Covid-19 - NextGenerationEU - zahrnuje 20 miliard EUR, které mohou být použity na podporu prodeje čistých vozidel.

EU rovněž stanoví přísnější limity emisí CO2 pro nové automobily, které podpoří používání udržitelných paliv. V roce 2035 budou muset být nové automobily bez emisí.

Další informace 

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Investice:

Pá   9:19  USDJPY (26.04.2024) - Graf dne X-Trade Brokers (XTB)
Pá   9:07  Intel: Slabé výkony v AI a slabý výhled Research (J&T BANKA)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688