Jak zvýšit využívání alternativních paliv v automobilech
Silniční doprava se na emisích uhlíku v EU podílí přibližně jednou pětinou. Svůj dopad na klima chce Unie snížit podporou používání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv.
Přečtěte si další fakta a čísla o emisích CO2 z automobilů
Druhy alternativních paliv
Alternativní paliva jsou paliva nebo zdroje energie používané jako náhrada fosilních paliv v dopravě, které mohou přispět k dekarbonizaci odvětví.
Alternativní paliva pro vozidla s nulovými emisemi
Mezi alternativní paliva pro vozidla s nulovými emisemi patří elektřina, čpavek a vodík.
- Elektřina pro automobily pochází z různých zdrojů: elektráren spalujících fosilní paliva, obnovitelných zdrojů energie a jaderných elektráren. Elektrická vozidla nevypouštějí žádné škodliviny, zatímco hybridní konfigurace vyžadují méně ropy a snižují emise CO2.
- Čpavek může přispět k výraznému snížení celkových emisí CO2, protože jedinými vedlejšími produkty čpavku jsou voda a dusík.
- Vodík, který se často používá pro těžká silniční vozidla a je stále v počátečních fázích vývoje, se získává z vody nebo organických sloučenin. Dopad vodíku na životní prostředí a jeho energetická účinnost závisí na způsobu jeho výroby, tedy na tom, zda byl vyroben z obnovitelných zdrojů, jako je slunce, vítr nebo bioplyn, nebo pomocí fosilních paliv.
Přečtěte si o přínosech obnovitelného vodíku pro EU.
Obnovitelná paliva
Obnovitelná paliva zahrnují paliva z biomasy a biopaliva, syntetická a parafinická paliva, včetně již zmíněného čpavku, vyráběná z obnovitelné energie.
- Biopaliva jsou biologicky odbouratelná paliva, vyráběná v tuzemsku z rostlinných olejů, živočišných tuků nebo recyklovaného tuku z restaurací. V současné době jsou jedním z nejdůležitějších typů alternativních paliv a představují 4,4 % spotřeby paliv v dopravě v EU. Pokud jsou vyráběna udržitelným způsobem, mohou přispět k výraznému snížení celkových emisí CO2. Existuje však riziko, že budou využívat půdu, která by jinak byla využita k jiným účelům, například k produkci potravin nebo plodin.
Nízkouhlíková paliva na bázi zemního plynu
Existují i další paliva, která by mohla pomoci snížit emise na cestě k dosažení nulových emisí z dopravy. Patří mezi ně následující:
- Zkapalněný ropný plyn (LPG) se získává z ropy a zemního plynu a v budoucnu také z biomasy. Vypouští o 35 % méně CO2 než uhlí, o 12 % méně CO2 než ropa a téměř žádné nebezpečné jemné částice do ovzduší. V některých zemích existuje dobře vybudovaná infrastruktura pro automobilový LPG, známý také jako autogas či autoplyn, ale s přísnějšími normami nebude LPG schopen zajistit tak výrazné snížení emisí, jaké je potřeba.
- Stlačený zemní plyn (CNG) se vyrábí stlačováním zemního plynu, obvykle metanu.
- Zkapalněný zemní plyn (LNG) se vyrábí čištěním zemního plynu, obvykle metanu, a jeho přechlazením na kapalinu. Nemá výrazný potenciál snižovat emise, proto poslanci Evropského parlamentu jeho používání v silniční dopravě nepodporují.
- Syntetická a parafinická paliva se vyrábějí z biomasy nebo zemního plynu, ale také z rostlinných olejů nebo živočišných tuků.
Kolik je v Evropě vozidel na alternativní paliva?
Alternativní paliva dnes v EU využívá přibližně 5 % osobních a dodávkových automobilů. Počet elektromobilů v EU vzrostl na více než 4,4 milionu v roce 2022, což je 16krát více než v roce 2015.
Přechod na vozidla s nulovými emisemi musí jít ruku v ruce s komplexní infrastrukturou dobíjecích a čerpacích stanic. V EU je k dispozici přibližně 360 000 veřejně přístupných dobíjecích míst pro elektromobily, ale většina z nich je soustředěna pouze v několika zemích (Nizozemsko, Německo, Francie, Itálie a Švédsko).
Jak chce EU zvýšit využívání udržitelných paliv?
EU přijímá celou řadu opatření na podporu využívání alternativních paliv.
Přečtěte si více o opatřeních EU ke snížení emisí CO2
Zvýšení počtu dobíjecích a čerpacích stanic
S cílem podpořit využívání alternativních paliv přijal Parlament v říjnu 2022 postoj k pravidlům týkajícím se infrastruktury nezbytné pro jejich zpřístupnění v celé Evropě.
Poslanci chtějí více dobíjecích stanic na hlavních silnicích EU s větší kapacitou. Navrhují, aby do roku 2026 byly podél hlavních silnic EU alespoň jednou za 60 kilometrů zóny pro dobíjení elektromobilů. Pro nákladní automobily a autobusy by měly být do roku 2026 na hlavních transevropských dopravních sítích (TEN-T) dobíjecí zóny jednou za 60 kilometrů.
Poslanci rovněž navrhují zřídit do roku 2028 podél hlavních silnic EU každých 100 kilometrů vodíkové čerpací stanice. V roce 2021 bylo v EU pouze 136 míst pro doplňování vodíku.
Směrnice o infrastruktuře pro alternativní paliva obsahuje také ustanovení pro námořní a letecký sektor. Zjistěte, jak přispějí ke snížení emisí z letadel a lodí.
Podpora prodeje ekologických vozidel
Plán EU na obnovu po pandemii Covid-19 - NextGenerationEU - zahrnuje 20 miliard EUR, které mohou být použity na podporu prodeje čistých vozidel.
EU rovněž stanoví přísnější limity emisí CO2 pro nové automobily, které podpoří používání udržitelných paliv. V roce 2035 budou muset být nové automobily bez emisí.
Další informace
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz