Export (export.cz)
Ze světa  |  02.09.2022 07:56:38

Kromě vlaků v Rakousku sázíme na profesionálně řízené hotely - Radim Jančura


Budoucnost žlutých vlaků RegioJet může být i v dotovaných spojích na objednávku rakouského ministerstva dopravy. „Během covidu jsme navíc v Rakousku rozjeli projekt RegioJet Hotels, koupili jsme už druhý hotel v Alpách. Do Rakouska přinášíme nový koncept,“ řekl v rozhovoru pro Export.cz Radim Jančura, majitel společnosti Student Agency, která žluté vlaky provozuje. Profesionální management podle něj střídá unavené rakouské rodiny, které dosud hotely vlastnily.

Foto: RegioJet

Pokud by železniční elév Miloš Hrma z Hrabalových Ostře sledovaných vlaků vykonával svoji službu v dnešní době, asi by se divil. Na jeho nelehké období dospívání a první lásky by mu totiž v současných hektických časech na železnici rozhodně nezbyl čas. Například kousek od Kostomlat nad Labem, jejichž nádraží je právě proslaveno touto Hrabalovou novelou, vede frekventovaný železniční tah spojující Prahu s Vídní, který z rakouského hlavního města pokračuje do dalších evropských měst a je zároveň svědkem nelítostného boje národní i mezinárodní konkurence železničních dopravců o cestující.

Cenové bitvy, nespravedlivé podmínky soutěže, korupce a klientelismus: To jsou pojmy, které Radimovi Jančurovi nejsou na této mezinárodní trase žádnou neznámou. Přesto si ji dokázal podmanit a jeho stevardky a stevardi v růžových uniformách nabízejí servis stále více a více rakouským pasažérům. Od června 2022 dopravce nově obsluhuje i stanici Letiště Schwechat. Za dva měsíce provozu se na letiště či z letiště svezlo zhruba sedm tisíc cestujících a společnost hodnotí tuto expanzi jako velmi úspěšnou. RegioJet ale plánuje ve velkém dál. V zimě budou moci například milovníci zimních sportů využít nové noční linky spojující Polsko a Česko s rakouskými Alpami.

RYANAIR NA ŽELEZNICI

Jak dále uvedl Radim Jančura v rozhovoru pro Export.cz, RegioJet považuje za „Ryanair na železnici“, který ovšem nabízí rozsáhlejší služby než monopolní firmy.

Vaše žluté vlaky využívá stále větší počet cestujících z Rakouska, například na výlety do Prahy, Brna nebo Budapešti. V čem spočívá podle Vás úspěch RegioJetu?

Strategií RegioJetu je dostat co nejvíce cestujících z aut a autobusů do vlaků. Motivací je cena stejná nebo nižší než náklady na jízdu autem či autobusem. K tomu ve vlaku nabízíme množství služeb (občerstvení za příznivé ceny, nejsilnější Wi-Fi). Průměrná cena jízdenky z Vídně do Prahy je 18 eur, u státní konkurence je dvakrát až třikrát vyšší. Jsme Ryanair na železnici, ovšem se službami mnohem většími, než nabízejí monopolní společnosti.

Jaké výzvy jste museli překonat při vstupu na rakouský trh? Co bylo pro Vás při expanzi do Rakouska nejtěžší?

Ze začátku jsme řešili problémy s ÖBB Infra, kdy nám nechtěli poskytnout prostory pro prodejní místo ve stanici Wien HBF (Vídeň hlavní nádraží), což je pro dopravce klíčové. Po zásahu Evropské komise se problém vyřešil. Noví železniční dopravci mají velmi pozitivní vliv na cenu a kvalitu služeb na železnici. Státní dominantní společnosti, mnohdy i manažer infrastruktury, často činí kroky proti vstupu, které jsou v rozporu se soutěžním právem. Za takové jednání jim hrozí obrovské pokuty od antimonopolních úřadů. Bohužel nelze čekat několik let na soudní rozhodnutí, často mnohem rychleji pomůže právě Evropská komise.

Jaké rady byste dal českým exportérům, kteří se snaží prosadit na rakouském trhu?

To je velice dobrá otázka. Rakousko je nádherná země plná skvělých lidí, ale zároveň je uzavřená vůči nerakouské konkurenci. Říká se tomu klientelismus. Pokud jde o klientelismus občanský, kdy občan preferuje rakouské výrobky, je vše v pořádku, to je naopak inspirativní. Pokud však rozvoji konkurence brání stát, nebo různé komory, je to klientelismus, který je spojený s korupcí. Korupce nemusí být doprovázena jen úplatkem. Korupce je i zajímavá pozice pro politiky vládních i nevládních stran ve státních firmách, aby udrželi status quo. A to se v Rakousku děje. Česká republika je mnohem liberálnější země, i proto ceny v Česku jsou mnohem nižší než v Rakousku. V Česku již před 30 lety proběhla privatizace státních podniků, Rakousko toto ještě čeká. Stát by neměl podnikat, měl by pouze vlastnit infrastrukturu a určovat férové podmínky soutěže na ni.

Jaké další podnikatelské záměry máte v Rakousku? Co plánujete do budoucna? Mimo železniční a autobusové dopravy provozujete i hotelové služby. Můžeme očekávat další diverzifikaci Vašeho podnikání?

Určitě chceme rozvíjet železniční dopravu, kterou provozujeme bez dotací, přestože státní konkurence dostává dotace i na dálkové a mezinárodní trasy, což není v pořádku. Budoucnost může být i v dotovaných spojích na objednávku ministerstva dopravy. Podle regulí EU bude muset rakouský stát do 10 let vysoutěžit všechny vlakové trasy v Rakousku. Vlaky doposud jezdí za dotace, o něž si jejich provozovatelé řekly ÖBB (rakouským spolkovým drahám) v přímém zadání, tedy bez soutěže. Premiantem v Evropě je Německo, které poctivě soutěží všechny železniční linky, stát za ušetřené peníze pak může objednat mnohem více vlaků, což je ku prospěchu veřejné dopravy.

Během covidu jsme rozjeli projekt RegioJet Hotels, koupili jsme už druhý hotel v Alpách. Do Rakouska přinášíme nový koncept. V Rakousku je na prodej mnoho hotelů, rodiny, které je provozují, jsou unavené, jejich děti již nechtějí být otroky svého majetku. Unavené rakouské rodiny střídá profesionálně řízený management, který nakonec může oblíbenou rakouskou kvalitu zvýšit. Rodiny odvádějí fantastickou práci, je to však pro ně už jen práce. Zatímco například pro české majitele je vlastnictví hotelu v nádherné rakouské přírodě „romantické podnikání“. Češi mají klukovské sny, a chtějí vlastnit nemovitost ve vysokých horách, nebo u moře. To je to jediné, co v Česku chybí.

Pavlína Šrámková, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR ve Vídni

Ondřej Svatoš, stážista, Velvyslanectví ČR ve Vídni


 

Díky našim firmám o nás ví celý svět

Moderní ekonomická diplomacie



Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688