skoda-auto.cz (Škoda auto)
Auto Moto  |  19.07.2022 08:59:04

Pečlivě prověřená elektronika

Obzvlášť v posledních letech počet řídicích jednotek, čidel a elektronických zařízení v nových vozech výrazně narůstá. Jejich konkrétní počet přitom závisí na přáních zákazníků a konfiguraci vozu, možných kombinací se proto nabízí tolik, že je při testech v klasických prototypech ani nelze vyzkoušet. Navíc než první prototypy vyjedou, musí se vývojáři ujistit, že základní funkce ovládané elektronikou (což jsou dnes třeba i brzdy) budou fungovat. Proto v Technickém vývoji ve spolupráci s koncernovou společností Digiteq Automotive využívají speciální testovací stavy, které k ověřování funkcí elektroniky slouží.

Pro integrační testy vozu ENYAQ iV jsou potřeba hned tři tzv. breadboardy a jeden HiL.

Říkají jim HiL (Hardware-in-the-Loop, hardware ve smyčce, pozn. red.) a breadboard. První slouží k testování funkcionality, kterou řídicí jednotky vytváří, druhé se zaměřují na testování funkčnosti datové komunikace mezi řídicími jednotkami. Pro oko laika vypadají oba testovací stavy v podstatě stejně: jde o pracoviště, kde je v rámech osazena veškerá (nízkonapěťová) elektronika vozu.

20

Přibližně tolik řídicích jednotek měla OCTAVIA druhé generace v roce 2005, kdy automobilka začala provádět ucelené integrační testy.

Řídicí jednotky jsou propojeny speciální kabeláží se „sondami“, které sledují komunikaci a důležité údaje, ale také dovedou vysílat vlastní signály, které buď simulují některé příkazy a funkce, nebo naopak záměrně vytváří chyby. „Testujeme nejen to, že spolu řídicí jednotky komunikují tak, jak mají, ale i to, jak se zachovají, pokud dojde k nějaké nečekané situaci, výpadku či poruše,“ vysvětluje specialista Lukáš Zavadil z útvaru Testmanagement a integrační testy Midsize/MEB.

MGL6466-copy Řídicí jednotky jsou propojeny speciální kabeláží se „sondami“.

Čím dál více testů

S testy se u vyvíjeného auta začíná před zahájením stavby prvních prototypů a postupně jejich intenzita a záběr narůstají. „Začínáme základními testy v oblasti agregátu a s tím, jak pokračuje vývoj vozu, přibývají nám postupně testy komfortních funkcí, asistenčních systémů až po kompletní testy. Před stavbou prvních předsériových vozů testujeme kompletní funkcionalitu vozu,“ říká Lukáš Zavadil. Testovací fáze se v aktuálních projektech prodlužuje až po uvedení vozu na trh. „Je to dáno tím, že je třeba z pohledu integrace ověřit i mobilní online služby. Tento software (pro ovládání funkcí vozu na dálku přes mobilní telefon nebo web) se často vyvíjí až do momentu startu prodeje,“ vysvětluje vývojář.

Integrační testy
S testy se začíná před zahájením stavby prvních prototypů.
Během testování se provedou tisíce automatizovaných a manuálních zkoušek.
Kompletní testy jednoho vyvíjeného auta tak trvají asi dva roky.
Testují se skutečně všechny funkce auta.
Integrační testy
Během testování se postupně vylepšuje software řídicích jednotek.

Kompletní testy jednoho vyvíjeného auta tak trvají asi dva roky. Během té doby se provedou tisíce automatizovaných, ale také manuálních zkoušek. „Máme roboty, které mačkají tlačítka, některé příkazy simulujeme, ale stále si chceme zachovat i onu lidskou interakci. I na těchto činnostech spolupracujeme s Digiteq Automotive,“ dodává Zavadil.

80

I více řídicích jednotek mají současné modely ŠKODA.

Během testování se postupně vylepšuje software řídicích jednotek. Celkem se zkouší stovky variant konfigurací, a aby bylo vůbec možné vše stíhat, používají tu pro každý projekt jeden HiL a dva breadboardy, u elektromobilu jako ENYAQ iV dokonce tři breadboardy. Testují se skutečně všechny funkce auta. „Zkoušíme například zdánlivě tak samozřejmou věc, jako je funkčnost varovných blikačů. Tu dnes ovlivňuje šest až osm řídicích jednotek, které se musí v každé situaci, kdy je aktivace varovných blikačů požadována, vzájemně domluvit,“ upozorňuje Lukáš Zavadil.

MGL6524-copy.JPG

Dnes se vůbec nejvíce elektronických zařízení, řídicích jednotek a čidel testuje u vozů ENYAQ iV a ENYAQ COUPÉ iV.

Jde jak o situaci, kdy blikače aktivuje sám řidič, tak i o případy, kdy dojde k jejich automatické aktivaci, například při panickém brzdění nebo automatickém nouzovém zastavení vozu. „Vedle toho testujeme i další funkce světlometů z pohledu integrace ve voze, včetně toho, že se nerozsvítí v situaci, kdy se rozsvítit nesmí nebo nemají. U modelu ENYAQ iV nám do toho navíc vstupuje ještě osvětlená maska Crystal Face,“ dodává Zavadil.

DSCN1972-copyV roce 2005 u modelu ŠKODA OCTAVIA druhé generace byl celý systém o poznání méně rozsáhlý.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688