Doprava v červnu 2022 - postupné zavádění inteligentních dopravních systémů, ČD a ÖBB porušily antimonopolní pravidla
Rada podporuje postupné zavádění inteligentních dopravních systémů, Rada chce větší stabilitu osobních lodí typu ro-ro, Podle Komise ČD a ÖBB porušily antimonopolní pravidla
- Rada souhlasí s digitalizací v dopravním sektoru
- Ro-ro lodě mají být přísnější pravidla pro zajištění stability, souhlasí Rada
- ČD hrozí pokuta za údajné porušení antimonopolních pravidel
Krátce…
Rada podporuje postupné zavádění inteligentních dopravních systémů
- Rada souhlasí s návrhem Komise na posílení inteligentních dopravních systémů.
- Rada však klade důraz na postupné zavádění a pravomoci členských států.
Rada 2. 6. 20222 přijala obecný přístup k návrhu Komise o inteligentních dopravních systémech. Návrh je součástí balíku předloženého Komisí v prosinci 2021 (více v příspěvku „Komise představila balík zelených návrhů v oblasti dopravy”, Doprava v prosinci 2021). Směrnicí o inteligentních dopravních systémech se řídí poskytování inteligentních dopravních systémů na síti TEN-T. Novelizace směrnice o inteligentních dopravních systémech má zajistit zpřístupnění některých údajů v síti TEN-T v digitálním formátu reflektujíc nové možnosti včetně vzniku aplikací pro mobilitu. Směrnice má nyní pokrývat i multimodální informační služby, služby rezervací a prodeje jízdenek, komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou a automatizovanou mobilitu. Rada požaduje postupné zavádění systémů a posiluje postavení členských států při rozhodování o podmínkách provádění nových povinností, zejména pokud jde o určení zeměpisné působnosti a plánování údajů a služeb, které mají být poskytovány. Jakmile EP přijme svůj postoj, může být zahájen trialog.
Rada chce větší stabilitu osobních lodí typu ro-ro
- Rada souhlasí s návrhem Komise na zpřísnění požadavků na stabilitu lodí typu ro-ro.
- Narozdíl od Komise chce o 2 měsíce prodloužit lhůtu na 14 měsíců.
Rada 2. 6. 2022 přijala postoj k návrhu směrnice o požadavcích na stabilitu osobních ro-ro lodí. Má dojít k zpřísnění požadavků na stabilitu lodí sloužících na řadě námořních tras za účelem osobní mobility v rámci jednotlivých členských států, mezi různými členskými státy i mezi členskými státy a třetími zeměmi. K návrhu změn dochází i v souvislosti se ztroskotáním trajektu „Estonia“. Návrh reflektuje aktualizované mezinárodní bezpečnostní normy Mezinárodní námořní organizace (IMO). Tyto nové mezinárodní normy se však jeví zástupcům EU jako nedostatečné z hlediska požadavků na nová malá plavidla, které již v EU platí, a proto návrh zachovává rovnocennou úroveň požadavků na bezpečnost jako ve stávajících unijních předpisech. Na rozdíl od Komise Rada požaduje prodloužení lhůty pro provedení o 2 měsíce na 14 měsíců.
Podle Komise ČD a ÖBB porušily antimonopolní pravidla
- České dráhy čelí podezření, že záměrně s OBB chtěli znesnadnit rozšíření společnosti Regiojet.
- Pokud by k tomu Komise dospěla, může udělit pokutu až 10 % ročního celosvětového obratu.
Komise 10. 6. 2022 oznámila českému a rakouskému železničnímu podniku zaslání prohlášení o námitkách vůči porušení antimonopolních pravidel. Toho se měly ČD a ÖBB dopustit tím, že na trhu s použitými osobními železničními vagony uzavřely tajná ujednání s cílem narušit hospodářskou soutěž na trhu osobní železniční dopravy. Komise předběžně zjistila, že mezi lety 2012–2016 se ČD a ÖBB účastnily kolektivního bojkotu, jehož cílem bylo udržet si své postavení na trhu a bránit rozšíření společnosti RegioJet jak v ČR, tak na mezinárodní železniční trase mezi Prahou a Vídní. Komise zejména zastává předběžný názor, že ČD a ÖBB se dohodly na ztížení přístupu společnosti RegioJet k použitým vozům ÖBB pro dálkovou osobní dopravu. Aby společnost RegioJet nemohla tyto vozy získat, koordinovaly České dráhy a ÖBB své kroky s cílem bojkotovat prodej použitých vozů ÖBB společnosti RegioJet. Pokud Komise poté, co strany uplatní své právo na obhajobu, dospěje k závěru, že existují dostatečné důkazy o protiprávním jednání, může přijmout rozhodnutí zakazující toto jednání a uložit pokutu až do výše 10 % ročního celosvětového obratu dané společnosti.
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz