Dobový letecký den navštívily v Mladé Boleslavi tisíce lidí
Největší letecká show, která kdy v Mladé Boleslavi byla, uzavřela v sobotu 18. června dvacetiletou sérii Dobových leteckých dnů. Tato značka „ Dobový letecký den“, kterou navrhl Jaroslav Kolín, vznikla při prvním představení repliky letadla Metoděje Vlacha v roce 2002, kdy pořádající Aeroklub Mladá Boleslav a Nadační fond letadla Metoděje Vlacha chtěly nový a velice zajímavý létající stroj představit veřejnosti ve společnosti dalších historických letadel. A tak vznikla tradice, při které pořadatelé připravili postupně 13 Dobových leteckých dnů, které pro čím dál tím větší zájem ze zahraničí nazvali také „ Historical Airshow“. Pracovní tým, který pod vedením předsedy Aeroklubu Zdeňka Ježka a předsedy správní rady Nadačního fondu letadla Metoda Vlacha Vladimíra Handlíka připravoval celou akci více než tři čtvrtě roku, odvedl opravdu dobrou práci a připravil podmínky pro úspěšné provedení akce.
Hlavní letecká show začala ve 13 hodin seskokem parašutisty s českou státní vlajkou za zvuku české státní hymny na počest pilotů padlých ve druhé světové válce. Pak začal již velice pestrý a hlavně rychle se střídající letový program. Moderátory byli Alena Zárybnická, známá televizní moderátorka a Robin Panuš, pilot ultralehkých letadel.
Průlet letounu Jak 52 s pilotem Mirkem Červenkou zaburácel nad diváky a v krásné ukázce letecké akrobacie předvedl vysokou pilotáž. Dva letoun WACO s piloty Tomášem Valentou a Michaelem Oeljeklausem představily leteckou techniku z třicátých let. Burácející hvězdicové motory o výkonu 300 koní ukázaly divákům, jak se létalo v letech 1935 – 1939. Vynikající skupina „ Follov me“ složená ze čtyř letounů Z 226 Trenér předvedla nádhernou slétanost a skupinové vystoupení.
Zvláštní číslo programu připravila firma Nisa Air s vrtulníkem Robinson R22, který po krátké ukázce přistál na střechu osobního automobilu Škoda Codiac, zapůjčeného firmou Škoda Auto. Skupina čtyř Bückerů Jungmann s piloty Petrem Handlíkem, Miroslavem Červenkou, Markusem Gilchem a Arturem Düsterhöftem předváděla let ve skupině v barvách naší červenomodrobílé vlajky s následnou akrobacií.
Na řadu pak přišla ukázka historických větroňů L13 Blaník a VT 116 Orlík, kterou doplnil krásnou akrobacií na větroni LF-Luňák David Jágr.
Žádný letecká den se nemůže obejít bez skupinové akrobacie, na kterou se všichni diváci těší. Letos se opět převedla skupina The Flyin Bulls s piloty Stanislavem Čejkou, Janem Tvrdíkem a Janem Rudziňským doplněná o nového pilota Martina Špačka. Skupina létala na připravenou hudbu za krásného komentáře Petra Jirmuse, akrobata Mistra světa z roku 1984.
Letouny DH 82 TigerMoth a Miles Magister, které přilétly z letiště Podhořany přiblížily dobu druhé světové války, kdy na těchto letounech létali v Anglii i naši piloti. Letku přivedl do Mladé Boleslavi letecký nadšenec a sběratel Richard Santus, který i se svými piloty vystupoval v dobových kostýmech.
Krásnými průlety se předvedly historické letoun Stinson Reliant MK.II a DHC -2 Beaver z letiště Líně u Plzně.
Historický letoun Jak C11 v ukázce předvedl pilot LOM Praha Tomáš Bruštík . Ze země ho sledovali piloti Jaroslav Rákos, Antonín Dytrich a Emil Přádný, kteří na těchto strojích v sedmdesátých letech ve skupině v Mladé Boleslavi létali. Diváci byli napjati zda letoun bezpečně odstartuje a po ukázce opět přistane, protože dráha byla pro tento letoun téměř na hranici možností.
Diváci napjatě očekávali slíbené vystoupení výsadek parašutistů z letounu Dakota DC3 na dobových kulatých padácích. Vše se nakonec podařilo, i když jeden z parašutistů na téměř neřiditelném padáku přistál mezi diváky, kteří se ochotně rozestoupili a nechali ho dopadnout.
Krásnou ukázku letounu Hawker Hurricane předvedl pilot Radim Vojta. Diváci s nadšením sledovali bojové průlety a zaposlouchali se i do krásného zvuku dobového leteckého motoru Merlin.
K pozemním ukázkám patřila nejen vojenská bojová technika v čele se statickým letounem Supermarine Spitfire ve skutečné velikosti, ale i historická auta a traktory, které před diváky provedly spanilou jízdu.
Z nadačních letadel viděli diváci Be-60 Bestiolu, Racka PB-6 a Klema L25 v krásných pomalých průletech. Pak přišly na řadu vojenské letouny. Záchranářský vrtulník PZL 3 Sokol a v průletu CASA C-295, která při nízkých průletech otevřela v zadní části rampu.
Na řadu přišly další letecké originály North American P-51D Mustang z Německa a námořní stíhačka Vought F4U Corsair z Rakouského Salburgu ze stáje Red Bull, které předvedly nádherné letové ukázky za zvuku burácejících leteckých originálních motorů. Letoun Corsair po přistání návštěvníkům předvedl sklopení křídel , tak jak to bylo nutné pro uložení do podpalubí letadlové lodě.
Unikátní letecké číslo, které nebylo ještě nikdy na žádném leteckém dnu, předvedli bývalý dvojnásobný mistr světa v letecké akrobacii Petr Jirmus a současný mistr světa a pilot Red Bull Air Race Martin Šonka. Diváci tak mohli sledovat a porovnat, jak se létala akrobacie před 35 lety a jak dnes.
Premiéru repliky letounu Zlín XII z roku 1935, postaveného podle původní dokumentace předvedl nadační pilot Jiří Hybler. Na něj navazovaly z ukázkami z první světové války další letouny z leteckého muzea Nieuport 12, Pfalz E1, Fokker D8 a Morane Saulnier BB.
Dobu aviatiky, tedy období před první světovou válkou , přiblížil francouzský letoun Caudron G3 s pilotem Petrem Handlíkem.
Úplný závěr leteckého dne patřil doslova setkání věků. Nad mladoboleslavským letištěm prolétl několikrát nízko dopravní letoun Boeing 737- 800 Max a po té vzlétly symbolicky dva nejstarší létající stroje a sice letadlo Metoděje Vlacha Grade. Vzdali tak poctu našemu boleslavskému průkopníkovi letectví Metoději Vlachovi.
Letecký den se opravdu podařil, byl opravdu největším, který se nám podařilo zorganizovat, a patří velký dík všem, kteří se o to zasloužili.
Vladimír Handlík
Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 1
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 1
- 13. Dobový letecký den 2
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 2
- 13. Dobový letecký den 3
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 3
- 13. Dobový letecký den 4
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 4
- 13. Dobový letecký den 5
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 5
- 13. Dobový letecký den 6
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 6
- 13. Dobový letecký den 7
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 7
- 13. Dobový letecký den 8
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 8
- 13. Dobový letecký den 9
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 9
- 13. Dobový letecký den 10
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 10
- 13. Dobový letecký den 11
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 11
- 13. Dobový letecký den 12
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 12
- 13. Dobový letecký den 13
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 13
- 13. Dobový letecký den 14
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 14
- 13. Dobový letecký den 15
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 15
- 13. Dobový letecký den 16
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 16
- 13. Dobový letecký den 17
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 17
- 13. Dobový letecký den 18
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 18
- 13. Dobový letecký den 19
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 19
- 13. Dobový letecký den 20
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 20
- 13. Dobový letecký den 21
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 21
- 13. Dobový letecký den 22
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 22
- 13. Dobový letecký den 23
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 23
- 13. Dobový letecký den 24
- Dobový letecký den
- 13. Dobový letecký den 24
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz