pardubickykraj.cz (Pardubický kraj)
Přeprava  |  20.05.2022 11:58:47

Pardubický: Vodíkový vlak poprvé v Česku. Zastavil i v České Třebové

Úplně poprvé je v těchto dnech na českých železnicích k vidění vodíkový vlak od společnosti Alstom. Během předváděcí jízdy zastavil i v České Třebové, kde se s ním seznámili také zástupci Pardubického kraje, a to včetně náměstka hejtmana pro dopravu Michala Kortyše.

 

Vodíkový vlak je jednou z možností, jak nahradit dieselové lokomotivy na lokálních tratích a zvýšit ekologii železniční dopravy. „V Pardubickém kraji máme vytipované dvě tratě, kde by vodíkový vlak mohl jezdit. Jedná se o tratě, nad kterými z části nevedou troleje a musí být obsluhovány dieslovými lokomotivami, které nejsou ekologické,“ uvedl Michal Kortyš.

 

Jedná se například o regionální trať mezi krajským městem a Havlíčkovým Brodem. „Jednáme o tom, kde by mohla vzniknout čerpací stanice nejen pro vlaky, ale případně také pro autobusy. Z tohoto pohledu se zdají ideální Pardubice, kde by případně vodíkový pohon mohla využívat i vozidla dopravního podniku. Tato jednání jsou ale v začátcích, podobně jsme na tom i se Správou železnic,“ sdělil Kortyš.


V současné době, kdy se řeší závislost Evropy na ruských surovinách, představuje vodíkový pohon jednu z možností, jak se z ní vymanit. Vodíkové vlaky jsou navíc ekologické, jednou ze zásadních výhod provozu tohoto typu vlaku jsou nulové emise.
Vodíkový vlak je schopný vyvinout rychlost až 140 kilometrů v hodině. „Nejvyšší rychlost tuzemských vlaků je 160 kilometrů v hodině, ale to je rychlost, které lze dosáhnout pouze na koridorech. Na regionálních tratích se touto rychlostí ani nejezdí,“ dodal Kortyš. Dojezd na jedno naplnění je pak téměř tisíc kilometrů.


Vodíkové vlaky jsou oproti dieselovým lokomotivám velmi tiché. Mají také vysokou tažnou sílu, takže se mohou používat pro těžké soupravy. Rychlejší je potom jejich rozjezd. „Vodíkové vlaky jsou možnou budoucností železniční dopravy na tratích v Pardubickém kraji. Cestujícím zajistí pohodlnější a příjemnější jízdu, a občanům v blízkosti tratí zase čistší vzduch,“ poznamenal Kortyš.
Výrobcem vodíkového vlaku, který nese název Coradia iLint, je společnost Alstom, která v těchto dnech pořádá předváděcí jízdy a prezentuje technologii i v celé řadě dalších měst v České republice. Společnost jedná se Správou železnic o možném nasazení vlaků a vybudování plničky. Výroba vlaku trvá přibližně dva až tři roky od jeho objednání.


Vodík bude i tématem workshopu, který se bude konat v úterý 24. května od 9 hodin v sále Zastupitelstva Pardubického kraje. Podrobnosti k tomuto workshopu jsou dostupné na: https://paradnikraj.cz/akce/vodik-plany-a-vize-pro-cr-i-pardubicky-kraj/

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688