Turecko rozvíjí nový obor cestovního ruchu – cykloturismus
Cykloturismus prozatím neměl v Turecku velké zastoupení. To se má v nejbližší době podle ministerstva kultury a cestovního ruchu změnit. Do projektů cyklotras se bude v následujících šesti letech významně investovat. Turecko tím chce ve střednědobém horizontu vytvořit trh o objemu až 4 miliard eur.

Foto: Pixabay
Půjčovny kol, servisy, ubytování a vybavení pro cyklisty – to vše by mělo v těchto oblastech zajišťovat cyklistům potřebné zázemí a pohodlné strávení volného času. V regionech, ve kterých má k plánovaným výstavbám tratí dojít, se tak Turecko snaží budovat i potřebnou infrastrukturu.
DÍL Z EVROPSKÉHO DORTU
Recep Şamil Yaşacan, prezident Asociace tureckých cestovních kanceláří a agentur (TÜRSAB) pro sporty a cykloturistiku, pro turecká média uvedl, že cykloturistika má mezi ostatními odvětvími turistiky vytvořit pro Turecko alternativní zdroj příjmů z cestovního ruchu. V Evropě má roční obrat ve výši 52 miliard eur a pro turecké ministerstvo kultury a cestovního ruchu se stává segmentem, do kterého hodlá v budoucnu investovat. Yaşacan poznamenal, že cyklistické trasy jsou pro zahraniční turisty zajímavé zejména v antalijském a egejském regionu. „Pokud stihneme připravit všechny lokality do šesti let, budeme mít díl z 52 miliardového dortu evropské cykloturistiky také u nás. Je potřeba dosáhnout širšího povědomí, a tím přilákat do našeho regionu nadšence do jízdních kol. Náš cíl je především ta skupina turistů, která utrácí peníze na místě,“ uvádí dále Yaşacan.
Ministerstvo již také dokončuje mobilní aplikaci, ve které si turista stáhne trasy v regionu do svého telefonu. Budují se zejména trasy v historických regionech. Ty budou vhodné jak pro rodinnou cykloturistiku, tak pro profesionální týmy. Během tohoto roku se počítá s dostavěním servisních bodů a odpočívadel podél tras právě ve zmíněných regionech. Ministerstvo také vytvořilo „Bicycle friendly hotel“ certifikaci, kdy ubytovací zařízení pro obdržení takového certifikátu musí splňovat přísná kritéria a být schopné zaručit cyklistům komfort a zázemí během jejich cesty. Městské úřady v istanbulském regionu, regionu Mugla, ale i izmirském nebo ankarském regionu, se navíc snaží jít cestou smart cities a výstavbou cyklostezek uvnitř měst řešit i přetíženou dopravní situaci.
TISÍCE KILOMETRŮ CYKLOSTEZEK
Ministr životního prostředí a urbanizace Murat Kurum ve svém loňském prohlášení uvedl, že Turecko do roku 2023 vybuduje po celé zemi 4775 kilometrů cyklostezek. „Podpořili jsme zatím 1150 kilometrů cyklostezek vybudovaných regionálními samosprávami. V roce 2018 jsme zahájili práce na rozšíření cyklistických stezek v 81 provinciích. Připravili jsme plány pro trasu dlouhou 3165 kilometrů, která bude integrována do evropské cyklistické sítě – Eurovelo. Dokončíme také 1650kilometrovou část cyklostezek plánovanou ve dvou etapách, a to přes anatolský a pobřežní koridor.“ V anatolském regionu jsou trasy plánovány především v Kapadokii, u pobřeží se pak jedná o trasy zejména kolem Egejského moře, v okolí turistických destinací Bodrum a Fethiye, dále pak pro turistiku v nejzásadnějším regionu kolem města Antálie a Středozemního moře. „Naše cyklostezky budou integrovány s dopravou ve městech a budou sloužit nejenom turistům, ale i národním a mezinárodním sportovním organizacím,“ uvádí Kurum.
Esat Emanet, předseda představenstva Asociace CYCLING Industry Association, nedávno oznámil, že Turecko zadalo vypracovávat programy, jejichž cílem je získat ve střednědobém horizontu 4 miliardy eur v příjmech z cykloturismu. Poukázal na skutečnost, že pod vedením ministerstva kultury a cestovního ruchu, Turecké agentury pro podporu a rozvoj cestovního ruchu a za účasti všech zainteresovaných stran by hodnota vytvořená tímto segmentem cestovního ruchu mohla mít ročně větší obrat než běžná výletní turistika. Počítá se rovněž s podporou ze strany evropských fondů.
Již v současnosti dováží do Turecka sportovní vybavení několik českých firem. S rozvojem cykloturistiky, výstavbou tras a rozvojem „Bicycle friendly hotel“ zón, spolu se začleněním do sítě Eurovelo, se bude poptávka po podobných produktech v Turecku zvedat. Turecko je, co se týče sportovního vybavení nejen pro cykloturistiku, nesoběstačné a nebude schopno pokrýt takovou poptávku. To otevírá možnosti českým firmám pro export do Turecka, a to nejen těch, které vyrábí jízdní kola nebo součástky, ale všech, které se věnují výrobě sportovního a outdoorového vybavení.
René Daněk, ekonomický konzul, Generální konzulát ČR v Istanbulu
Díky našim firmám o nás ví celý svět

Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Praha – Příjezdový cestovní ruch 2012-2021
- Arménie liberalizuje trh s elektřinou, rozvíjí obnovitelné zdroje
- Travelcon potvrdil potřebu investic a vlastního zákona pro cestovní ruch
- Turecko: Metrostav dokončuje stavbu podzemní lanové dráhy v Istanbulu
- Počasí: Jaro se v novém týdnu ozve. Bude až 21 °C. Předpověď počasí na příští týden.
- Rychle se šířící covid v Číně je novým strašákem pro světovou i českou ekonomiku. Motoristům v ČR však může zlevnit benzín i naftu
- Turistická destinace - Východní Morava reprezentuje Zlínský kraj na veletrhu cestovního ruchu v Bratislavě
- POWERPASS vykazuje rok po svém uvedení na trh pozitivní výsledky, ŠKODA AUTO zavádí novou tarifní strukturu
- Chicago se stává novým hubem startupových jednorožců v USA (20.4.2022)
- Olomouc: Záchranáři v Uničově dostali novou základnu - náklady na její stavbu přesáhly 22 miliónů korun
- Konec DPI vyburcoval opozdilce k akci: třetina z nich už řeší novou smlouvu
- Maďarsko začíná rozvíjet vodíkové technologie
Benzín a nafta 27.06.2022
Natural 95 47.89 Kč![]() ![]() | Nafta 48.21 Kč![]() ![]() |
Prezentace
08.06.2022 Přední brokerská společnost XTB překročila...
24.05.2022 Analytické fórum 2022 již 31. 5. živě na YouTube!
23.05.2022 Podnikání podpoříte půjčkou s výhodnou úrokovou...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading s.r.o.
Jaroslav Tupý, Purple Trading
Jozo Perić, CapitalPanda
Švýcarsko se vyhýbá problémům: za nízkou inflaci vděčí silnému franku
Ondřej Likeš, LYNX
Inflace v roce 2022: Co je inflace a jak ochránit své investice?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Lucia Žárská, ProfitLevel
Štěpán Křeček, BHS
Tomáš Kolomazník, Begin Capital Markets
Úrokový diferenciál koruna-euro největší za 20 let: české firmy ztrácejí o korunu zájem
Pim Brands, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Žlutý kov vs. Bitcoin - Obrací se po krátkém “kryptoboomu” karta opět ve prospěch zlata?
Tiskové zprávy
Úsporný tarif pomůže jen krátkodobě. Problémem je.
Příjmy z mezinárodního cestovního ruchu rostou
Ambasador XTB Jiří Procházka je novým šampionem...
Vedle dukátů se na Aukru v květnu dražily i...
Okénko finanční rady
Jan Béreš, Ušetřeno.cz
Rusko vydírá Evropu: Podívejte se, jak se to projeví na faktuře
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Penzijní spoření: strategie fondů a jejich zhodnocení za posledních 5 let (2. díl)
Jan Macek, FC&SLS a.s.
Martin Lunáček, Portu
Jak zajímavě okořenit své investiční portfolio? Kryptoměny mohou být alternativou.
Tomáš Děkan, Porovnej24.cz
Partners