army.cz (MO ČR)
Armáda  |  17.05.2022 00:00:00

V Čáslavi se postarají i o Tornádo nebo Eurofighter - společný koncept leteckého servisu Aircraft Cross Servicing (ACS)

„ACS řeší obsluhu letecké techniky napříč aliančními jednotkami, příslušníci pozemního leteckého personálu jsou školeni k poskytnutí základní údržby a procedur u cizích letounů NATO. To znamená přijetí a odbavení letounu po přistání a před opakovaným vzletem,“ vysvětluje zástupce velitele 21. Křídla taktického letectva hlavní inženýr podplukovník gšt. Marek Pažúr.

 

Základní koncept postupů ACS byl vytvořen zhruba před 10-15 lety. Typickým příkladem využití tohoto programu je alianční let napříč Evropou, kdy letoun potřebuje přistát například z důvodu doplnění paliva nebo třeba kvůli špatnému počasí. Vojenské procedury ACS řídí Velitelství spojeneckého letectva HQ AIRCOM, které sídlí na letecké základně Ramstein v Německu. Toto velitelství informuje o případném přistáním aliančního letounu. Například naši základnu v Čáslavi, aby byli technici připraveni poskytnout požadovaný servis.

 

Technici z 21. základny taktického letectva, kteří běžně pracují na letounech JAS-39 Gripen nebo L-159ALCA, tak mají příležitost se v rámci ACS naučit obsluhovat německé letouny Panavia Tornádo a Eurofighter Typhoon a belgické F-16. A naopak německý a belgický pozemní personál se u nás školí na naše letouny.

 

Certifikace k obsluze a servisu

 

Koncem minulého týdne přistála v rámci ACS výcviku německého a českého personálu na letecké základně v Čáslavi dvojice víceúčelových stíhacích letounů Eurofighter Typhoon. Na nich si naši technici prakticky nacvičili procedury k přijetí letounu a přípravy k opakovanému vzletu. Po úspěšném zvládnutí byli německými kolegy k těmto úkonům certifikováni.

 

Tento výcvik se na čáslavské základně týká zhruba 10 lidí a nový tým je sestaven z vojáků průřezově ze všech letek. Proces ACS definuje norma STANAG 3430 a je přesně určeno rozmezí operací, které technik na letounu může po zaškolení provádět. Výcvik probíhá ve třech fázích: Familiarizace (seznámení se s typem letounu), Initial training (počáteční výcvik) a udržovací fáze tzv. recertifikace. Ta se provádí nejpozději rok po počátečním tréninku.

 

Program ACS byl zhruba před 5 lety utlumen, ale v současné době se obnovuje. A to nejen v souvislostmi s událostmi na Ukrajině, ale stal se prioritou z hlediska velení leteckých operací v rámci NATO. V loňském roce byla na základně v Ramsteinu organizována na toto téma konference, kde byly vzneseny nejen nové výzvy v tomto programu, ale také se hovořilo o jeho rozšíření.


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688