Dieselová krize se prohlubuje (3.5.2022)
Spiknutí pumpařů při nastavování marží podle všeho nabývá kolosálních rozměrů a nákaza se z Česka šíří už i za hranice naší kotliny!
Spiknutí pumpařů při nastavování marží podle všeho nabývá kolosálních rozměrů a nákaza se z Česka šíří už i za hranice naší kotliny! Ani v USA totiž vývoj cen ropy a produktů v poslední době neodpovídá historickým zkušenostem. Alespoň soudě dle vývoje cen nafty v New Yorku, která od ledna vzrostla asi na dvojnásobek. Tedy násobně více než cena surové ropy (WTI zdražila asi 3x méně). A teď o něco vážněji... Uvedený příklad ilustruje, že s nezvyklou dynamikou cen ropných produktů se skutečně nesetkáváme jen u nás. Jde o globální fenomén a jednoduché porovnání vývoje cen surové ropy a např. benzínu nebo nafty může být snadno zavádějící. Vždy je totiž třeba mít na paměti, že ceny produktů jsou s cenou ropy sice úzce spjaty, ale v podstatě jde o dva různé trhy. A ty se proto denně vypořádávají se společnými, ale i se svými specifickými šoky. Trh s tzv. středními destiláty (mj. nafta, letecké palivo) vstřebává překvapení hned několik. A to není dobrá zpráva, protože dieselové motory pohání nejen přepravu zboží, ale například i zemědělství. A drahé energie následně tlačí i na růst cen spotřebitelských. Poptávkový šok souvisí s nečekaně rychlým oživením ekonomiky po COVIDu, která podobně jako v případě jiného zboží aktuálně naráží na nedostatečnou nabídku. Nabídkový šok je však v současnosti zásadnější a souvisí hlavně s nedostatkem ruské nafty. Ten spíše než sankce reflektuje neochotu firem ruskou ropu převážet. Třeba firma Shell by mohla vyprávět, že obchodovat s ruskou ropou je sice finančně velmi výnosné, ale není to zrovna nejlepší reklama. Od ruské ropy a produktů tak dávají ruce pryč i nejtvrdší hráči na trhu, jako je například společnost Trafigura. Obchodníkům navíc prodražuje a komplikuje financování obchodů extrémní cenová volatilita a nepomáhají ani rostoucí sazby. Zásoby dieselu v oblasti Rotterdamu se tak nepříjemně tenčí. Ve zmíněném New Yorku jsou nádrže plné nejméně za 32 let (delší data nejsou). K tomu připočtěme to, že dle čerstvých agenturních zpráv v květnu vývoz ruské nafty z Kaliningradské oblasti poklesne oproti dubnu asi o třetinu (Rosněft a Lukoil absentují). Dieselová krize tak prozatím rozhodně není u konce...Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři