Změny v podmínkách pro provozování silniční nákladní dopravy od 21. (22.) 5. 2022 - DŮLEŽITÉ
Upozornění dopravního úřadu na změny týkající se provozování silniční nákladní dopravy malými i velkými vozidly s účinností od 22. 5. 2022, respektive 21. 5. 2022
Vzhledem k množícím se dotazům ze strany dopravců a blížícímu se termínu, kdy se zásadním způsobem mění podmínky pro provozování silniční nákladní dopravy především malými vozidly, tj. vozidly nad 2,5 t a do 3,5 t, Krajský úřad Ústeckého kraje, odbor dopravy a silničního hospodářství, zveřejňuje informační dopisy Ministerstva dopravy, jež se týkají právě těchto změn.
Z uvedených dopisů se považuje za důležité zdůraznit následující skutečnosti:
a) podnikatelé v silniční dopravě, kteří již provozují silniční dopravu velkými i malými vozidly
• Podnikatelé, kteří již provozují silniční dopravu malými i velkými vozidly od 21. 2. 2022 nadále splňují zvláštní podmínky pro provozování silniční dopravy velkými vozidly, ale nově, a to i bez novely zákona o silniční dopravě, i malými vozidly v mezinárodní dopravě.
• Těmto podnikatelům je možno na žádost vydat opisy eurolicence na malá vozidla v mezinárodní dopravě, pokud je ohlásí dopravnímu úřadu a pokud na ně prokáží finanční způsobilost.
• Na opisy eurolicence vydané pro malá vozidla v mezinárodní dopravě se zapíše zvláštní poznámka „? 3,5 t“, přičemž platnost těchto opisů se stanoví shodně s eurolicencí; vydat je lze již od 21. 2. 2022.
• Zvláštní poznámka „? 3,5 t“ se na opis eurolicence zapíše v RPSD v poli „Poznámka pro tisk opisu eurolicence“.
b) podnikatelé v silniční dopravě, kteří provozují silniční dopravu pouze malými vozidly, a kteří budou provozovat silniční dopravu malými vozidly v mezinárodní dopravě
• Na podnikatele, kteří doposud provozují silniční mezinárodní nákladní dopravu výhradně vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti nepřesahující 3,5 tuny určenými k přepravě zvířat nebo věcí, se nařízení (ES) č. 1071/2009 bude vztahovat až od 22. 5. 2022, nařízení (ES) č. 1072/2009 od 21. 5. 2022.
• Na provozování silniční dopravy malými vozidly v mezinárodní dopravě se budou vztahovat všechny zvláštní požadavky pro přístup k povolání podnikatele v silniční dopravě upravené nařízením (ES) č. 1071/2009, a to usazení, dobrá pověst, finanční a odborná způsobilost. Nařízení nečiní mezi požadavky kladenými na podnikatele (provozující silniční dopravu výhradně velkými vozidly, nebo výhradně malými vozidly v mezinárodní dopravě), žádné rozdíly stran konkrétního obsahu těchto požadavků s výjimkou výše finanční způsobilosti.
• S ohledem na výsledky vyplývající z jednání s MPO bude následně poskytnuto metodické stanovisko k jednotnému postupu vůči těmto podnikatelům. Prozatím je nutno zdůraznit, že na tyto podnikatele se nařízení (ES) č. 1071/2009 vztahuje až od 22. 5. 2022.
Evropská komise poskytla Ministerstvu dopravy výkladové stanovisko spočívající v tom, že všechna malá vozidla v mezinárodní dopravě musí být při provozování silniční dopravy spadající do působnosti nařízení (ES) č. 1072/2009 vybavena opisem eurolicence obsahujícím zvláštní poznámku „? 3,5 t“.
V případě podnikatelů v silniční dopravě provozované velkými vozidly, tedy vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti přesahující 3,5 tuny určenými k přepravě zvířat nebo věcí (dále jen „velká vozidla“), a zároveň rovněž i malými vozidly v mezinárodní dopravě, se zvláštní poznámka „? 3,5 t“ zapíše pouze na opisy eurolicence, vydané pro malá vozidla v mezinárodní dopravě, která byla dopravnímu úřadu ohlášena, a pro která byla prokázána finanční způsobilost ve výši 900 EUR.
Samotnou eurolicencí bude tento uvedený podnikatel v silniční dopravě disponovat nadále jednou (původní), přičemž zvláštní poznámka na ní uvedena nebude. V případě podnikatelů v silniční dopravě provozované toliko malými vozidly v mezinárodní dopravě se pak zvláštní poznámka „? 3,5 t“ uvede jak na opis eurolicence, tak na eurolicenci samotnou.
Odlišná situace však nastává v případě vozidla, jehož nejvyšší povolená hmotnost přesahuje 2,5 tuny, avšak nepřesahuje 3,5 tuny, tedy v případě samotného malého vozidlo v mezinárodní dopravě, které je však používáno v jízdní soupravě, jejíž celková nejvyšší povolená hmotnost již přesahuje 3,5 tuny.
V tomto případě se nejedná o malé vozidlo v mezinárodní dopravě, ale o velké vozidlo, které musí být vybaveno opisem eurolicence bez zvláštní poznámky „? 3,5 t“, a tento opis musí být předložen při kontrole. Podnikatel v silniční dopravě pak může na jedno vozidlo disponovat pouze jedním opisem eurolicence.
Pokud bude podnikatel v silniční dopravě provozovat dopravu shora uvedeným vozidlem, a to s i bez zapojení přípojného vozidla, musí splňovat všechny požadavky, jako by vozidlo provozoval v jízdní soupravě vždy. V takovém případě musí být již podle platného znění zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a souvisejících právních předpisů držitelem
• koncese pro silniční dopravu v rozsahu předmětu podnikání „Silniční motorová doprava - nákladní provozovaná vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti přesahující 3,5 tuny, jsou-li určeny k přepravě zvířat nebo věcí“ a
• eurolicence a opisu eurolicence bez omezení a zvláštní poznámky „? 3,5 t“, tedy je povinen pro uvedené vozidlo prokázat finanční způsobilost ve výši 5000 EUR, resp. 9000 EUR, pokud by se jednalo o jediné vozidlo.
Obrátí-li se na dopravní úřad žadatel o vydání eurolicence, který žádá pro vozidlo, jehož nejvyšší povolená hmotnost sice přesahuje 2,5 tuny, avšak nepřesahuje 3,5 tuny, které je však používáno v jízdní soupravě, jejíž celková nejvyšší povolená hmotnost již přesahuje 3,5 tuny, musí splňovat všechny uvedené požadavky, jako by toto vozidlo provozoval v jízdní soupravě vždy.
Shrnutí postupu vůči podnikatelům, kteří provozují malá vozidla, a kteří hodlají provozovat pouze silniční dopravu malými vozidly v mezinárodní dopravě, který bude aplikován do nabytí účinnosti novely zákona o silniční dopravě:
• Pro vydání eurolicence a možnosti provozovat silniční dopravu v souladu s nařízením (ES) č. 1072/2009 tak musí podnikatel v silniční dopravě, který hodlá provozovat toliko silniční dopravu malými vozidly v mezinárodní dopravě, nejprve disponovat živnostenským oprávněním pro provozování silniční dopravy velkými vozidly (vozidly o největší povolené hmotnosti přesahující 3,5 tuny) podle platného znění živnostenského zákona.
• Podmínka usazení spočívající v užívání alespoň jednoho velkého vozidla ve smyslu platného znění zákona o silniční dopravě musí být vykládána ve smyslu změny přímo použitelného nařízení (ES) č. 1071/2009. Tito podnikatelé nebudou fakticky používat k podnikání velké vozidlo, ale malé vozidlo v mezinárodní dopravě.
• Skutečnost, že bude provozována toliko silniční doprava malými vozidly v mezinárodní dopravě, dopravní úřad sezná z toho, že je přiložen doklad o právním důvodu k užívání toliko malých vozidel v mezinárodní dopravě a nikoliv velkých vozidel ve smyslu platného znění zákona o silniční dopravě a tomu odpovídající doklad, jímž bude prokazována výše finanční způsobilosti.
• Finanční způsobilost bude prokazována ve výši 1800 EUR na první vozidlo vzhledem k čl. 7 odst. 1 druhý pododstavec nařízení (ES) č. 1071/2009.
• Pokud žadatel o vydání koncese pro provozování silniční dopravy velkými vozidly splní požadavky vyplývající z nařízení (ES) č. 1071/2009 (usazení, dobrá pověst, finanční a odborná způsobilost), vydá dopravní úřad kladné stanovisko k žádosti o udělení koncese i v případě, že žadatel disponuje nebo bude disponovat toliko malými vozidly v mezinárodní dopravě.
• Jelikož se podle zákona o silniční dopravě bude po udělení koncese jednat o podnikatele v silniční dopravě provozované velkými vozidly, lze vzhledem k § 33a vydat na žádost eurolicenci a její opisy pro malá vozidla v mezinárodní dopravě, která budou dopravnímu úřadu ohlášena a pro která bude prokázána odpovídající výše finanční způsobilosti.
• Na eurolicenci a její opisy se zapíše zvláštní poznámka „? 3,5 t“, tato speciální eurolicence a opisy s příznakem by měly být vydávány s platností od 21. 5. 2022. Vydat je lze již od 21. 2. 2022.
• Zvláštní poznámka „? 3,5 t“ na eurolicenci a její opis/y se zapíše v RPSD v poli „Poznámka pro tisk opisu eurolicence“.
Podrobnosti viz přiložené informační dopisy.
Odkazy
- 20220224_Dopis_MD_Informacni_dopis_narizeni_EU_2020_1055_MD_1358_2021_110_4_2022_2_24 [PDF, 403 kB] (27.4.2022)
- 20220301_Dopis_MD_Informace_k_aplikaci_narizeni_EU_2020_1055_MD_1358_2021_110_6_2022_3_1 [PDF, 302 kB] (27.4.2022)
- 20220309_Dopis_MD_Narizeni_2020_1055_provozovani_silnicni_dopravy_vyhradne_malymi_vozidly_v_mezinarodni_doprave_MD_1358_2021_110_7_2022_3_9 [PDF, 360 kB] (27.4.2022)
Poslední zprávy z rubriky Přeprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Průlomové partnerství: Microsoft a Stockholm Exergi budou dekarbonizovat
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři