Infrastruktura silniční dopravy v Jihočeském kraji k 1. 1. 2022 - 6 149 km dálnic a silnic, z toho dálnice tvořily 74 km
Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic bylo na území Jihočeského kraje k 1. 1. 2022 téměř 6 149 km dálnic a silnic, z toho dálnice tvořily 74 km, na silnice I. třídy připadalo 646 km, na silnice II. třídy 1 627 km a na silnice III. třídy 3 800 km.
Délka dálniční a silniční sítě na území České republiky byla k 1. 1. 2022 téměř 55 838 km. Z celkové délky silnic a dálnic představovaly 61,0 % silnice III. třídy, 26,2 % tvořily silnice II. třídy a 10,4 % silnice I. třídy. Dálnice se na celkovém počtu podílely 2,4 %. V rámci mezikrajského srovnání disponoval s nejdelší silniční i dálniční sítí Středočeský kraj. Jihočeský kraj zaujímal s celkovou délkou 6 149 km druhé místo mezi kraji. Z hlediska hustoty silniční sítě (při přepočtu na rozlohu kraje) se Jihočeský kraj propadl na pomyslné 12. místo a ve srovnání s dalšími kraji se spolu s Prahou a Zlínským krajem řadil k těm s menší hustotou silnic a dálnic.
Graf 1 Hustota silnic a dálnic na 1 kilometr čtvereční podle krajů k 1. 1. 2022
Dálniční a silniční síť dosáhla k 1. 1. 2022 v Jihočeském kraji celkové délky 6 149 km, z toho 1,2 % připadalo na dálnice, 10,5 % na silnice I. třídy, 26,5 % na silnice II. třídy a téměř 62 % tvořily silnice III. třídy. Nejdelší silniční a dálniční sítí disponovaly okresy Jindřichův Hradec (1 169 km) a České Budějovice (1 102 km).
Z hlediska konstrukce vozovky převažovaly ve všech krajích plochy s krytem tvořeným litými živičnými materiály (asfalt). Necelých 80 % krytu vozovky v Jihočeském kraji tvořil střední živiční povrch.
Tab. 1 Délka silnic a dálnic v Jihočeském kraji a jeho okresech k 1. 1. 2022
V Jihočeském kraji se k 1. 1. 2022 nacházelo 1 461 mostů o celkové délce necelých 33 km. Průměrná délka mostu v kraji byla 22,5 m, přičemž 65,0 % mostů mělo délku do 10 m, v rozmezí 10 až 50 m jich bylo 26,1 %. Mosty s délkou 50 až 100 m tvořily 5,4 % a s délkou přes 100 m představovaly 3,5 %.
Nejvíce mostů bylo k 1. 1. 2022 evidováno v okresech Tábor (280) a České Budějovice (270). Mosty v okrese Tábor tvořily více než 42 % celkové délky mostů v kraji. Jen dálniční mosty na Táborsku měly délku přes 9,5 km (téměř 30 % délky mostů v kraji).
Graf 2 Počet mostů podle okresů a stavu nosné konstrukce nebo spodní vody *) k 1. 1. 2022
Nejvíce mostů do délky 10 m se nacházelo na Českobudějovicku a Jindřichohradecku. Naopak dlouhé mosty nad 100 m se v jednotlivých okresech kraje vyskytovaly sporadicky, výjimku tvořily okresy Písek (11) a Tábor (26), jejichž průměrná délka mostu byla vyšší než hodnota za celý kraj (32,6 m, resp. 49,3 m); v ostatních okresech byla podstatně nižší.
Dle stavu nosné konstrukce nebo spodní stavby mostů (bere se v úvahu horší stav) se v kraji nacházelo 336 mostů v bezvadném stavu, ale také 128 mostů, jejichž stav byl hodnocen jako špatný, 26 mostů bylo ve velmi špatném stavu a 4 mosty byly zařazeny do kategorie neurčeno. V kraji se nevyskytoval žádný silniční tunel ani brod.
V Jihočeském kraji se nacházelo začátkem ledna 2022 celkem 254 železničních přejezdů, z toho 24 křížilo silnice I. třídy, 56 silnice II. třídy a 174 se jich nacházelo na silnicích III. třídy. Na Prachaticku se nacházelo pouze 19 přejezdů, nejvíce železničních přejezdů bylo v okrese Jindřichův Hradec (54). Na silnicích I. třídy bylo nejvíce přejezdů evidováno na Jindřichohradecku a Strakonicku.
Na území Jihočeského kraje bylo celkem 247 podjezdů železničních tratí, z toho 38,1 % se jich nacházelo na jihočeských dálnicích a 31,6 % na silnicích I. třídy.
Pozn.: Dálnice jsou pozemní komunikace určené pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly a budované bez úrovňových křížení. Podle svého určení a dopravního významu se rozdělují na dálnice I. a II. třídy.
Silnice, tj. veřejně přístupné pozemní komunikace určené k užití silničními a jinými vozidly a chodci, tvoří silniční síť. Podle svého určení a dopravního významu se člení na silnice I., II. a III. třídy (vč. úseků ve městech a obcích zařazených do silniční sítě).
Provozní délka železničních tratí je délka průběžných kolejí. Nezapočítávají se do ní ostatní dopravní a manipulační koleje.
Přílohy
-
Počet a délka mostů v Jihočeském kraji a jeho okresech k 1. 1. 2022
-
Počet podjezdů a železničních přejezdů v Jihočeském kraji a jeho okresech k 1. 1. 2022
- Další informace:
-
Kontakt:
Mgr. Pavlína Kubíková
Krajská správa ČSÚ České Budějovice
Oddělení informačních služeb a správy registrů
Tel.: 386 718 693, 797 874 035
e-mail: pavlina.kubikova@czso.cz
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz