Bezprecedentní situace na pivním trhu
Dolf van den Brink, který stojí v čele společnosti Heineken NV, odpovídal na Bloombergu na otázku týkající se nákladových a cenových tlaků, kterým čelí pivovary. V odpovědi nejdříve vychválil výsledky, kterých jeho firma dosáhla za minulý rok, včetně 12% růstu tržeb a zisků. Letos podle něj bude na ziskovost stále do určité míry doléhat pandemie a s ní spojená omezení. Velkou otázkou je pak schopnost promítat nákladové tlaky do prodejních cen. Včetně toho, jak by se vyšší ceny odrazily v poptávce po pivu.
Podle ředitele Heinekenu byl spotřebitel doposud „docela odolný“. Ukazuje se to na jeho reakci na zvyšování cen v minulém roce, kdy jen ve druhém pololetí pivovar zvedl ceny v průměru o 11 %. Ohledně dalšího vývoje je ale dobrá opatrnost, protože „to, co se nyní děje, je bezprecedentní.“ V posledním čtvrtletí minulého roku Heineken zvyšoval ceny tak, aby plně eliminoval růst nákladů v absolutním vyjádření. Jak bylo uvedeno, prodané objemy ale „zůstaly odolné“.
Van den Brink na tyto otázky odpověděl, že pro jeho společnost je rozhodující růst nákladů v dané zemi. Zejména u rozvíjejících se ekonomik se pak přidává ještě vliv měnového kurzu. Právě na těchto trzích byly přitom minulý rok patrně největší nákladové tlaky a ředitel očekává, že tomu tak ještě nějaký čas bude. I prodejní ceny jsou tak zvyšovány nejvíce zde, týká se to konkrétně zemí jako Nigérie či Brazílie. Například v západní Evropě bude zvyšování cen méně výrazné.
Van den Brink je podle svých slov potěšen z toho, jak dochází k otevírání restaurací po celé Evropě, i když návrat do normálu bude „ještě nějaký čas trvat“. Trend je ale pozitivní. Co další vývoj nákladů? Ředitel uvedl, že ohledně letošního roku má firma poměrně dobrý obrázek dalšího vývoje, nejasný je ale rok příští a je několik možných scénářů.
Heineken na svém twitterovém účtu poukazuje na studii od Oxford Economics, podle které pivo generuje 0,8 % globálního produktu, když generuje celkovou přidanou hodnotu ve výši 555 miliard dolarů:
Zdroj: Twitter
Oxford Economics také odhaduje, že pivo přímo a nepřímo vytváří asi 0,8 % celkového počtu pracovních míst ve světové ekonomice.
Zdroj: Bloomberg Markets
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Komodity:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz