Spotřebitelé v USA se v novém roce pustili do nákupů
Předvánoční nákupy v zámoří byly poměrně slabé, respektive po dnešní revizi dolů ještě slabší.
Předvánoční nákupy v zámoří byly poměrně slabé, respektive po dnešní revizi dolů ještě slabší. Prosincové maloobchodní tržby spadly o 2,5 procenta. O to silněji se však nákupy vrátily v lednu, kdy tržby stouply rovnou o 3,8 procenta a překonaly očekávání na úrovni 2 pct. Ještě výraznější překvapení přinášejí tržby očištěné o auta a benzín, které rostly rovněž o 3,8 pct, ovšem při konsensu nastaveném na 1 procento. Silný obrat po prosinci je vidět u nákupů aut, nábytku, internetových prodejů i nákupů v super- a hypermarketech. Podporou je silný trh práce, který umožňuje spotřebitelům platit víc. Ceny (CPI) v lednu meziměsíčně stouply 0,6 procenta, takže částečně určitě za růstem tržeb stojí prosté zdražení. Je to však jen menší část dynamického lednového růstu, který kompenzoval slabý prosinec. Za oba měsíce sektor v průměru vykázal solidní růst, který nedosahuje úrovně roku 2021, ale je nad průměrem předchozích let. Co stálo za meziměsíčním výkyvem, je otázkou. Do hry jistě vstoupily obavy z omikronu, možná i inflační očekávání. V lednu však ceny poskočily vzhůru, takže čekání na slevy asi dominantním faktorem nebylo. Meziročně je maloobchod výš o 13 procent při 7,5procentní inflaci, tedy přes polovinu z růstu jde na vrub zdražování. Začátek roku svědčí o solidní spotřebitelské poptávce, ale je nepravděpodobné, že toto tempo vydrží. Dělat soudy pro celý kvartál by tak bylo dost předčasné. Z pohledu měnové politiky dává poptávka spotřebitelů prostor pro utahování, v podstatě tedy potvrzuje současnou tezi. Vzhledem ke značnému meziměsíčnímu kolísání však podle nás nejde o motivaci k agresivnějšímu postupu.Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz