Loni v Česku přibyl rekordní počet LPG vozidel. Včetně přestaveb je autoplyn jedničkou mezi „čistými“ pohony
Nových osobních vozidel na
zkapalněný ropný plyn (LPG) bylo v Česku loni evidováno celkem 2 259.
Meziročně jde o 76 % růst a větší přírůstek zaznamenaly už jen plug-in
hybridy (PHEV). Mezi vozy, které lze z pohledu Národního akčního plánu
čisté mobility (NAP ČM) považovat za „čisté“ byla nejčastěji registrována Dacia
Duster s pohonem na LPG. Ve srovnání s rokem 2020 loni přibylo také dodatečných
přestaveb benzínových motorů na LPG, jichž bylo uskutečněno asi 4 500.
Podle
údajů Centra dopravního výzkumu (CDV) bylo v roce 2021 registrováno
rovných 9 500 nových osobních automobilů, které jsou v kontextu
Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) považovány za „čisté“. Těmi se
rozumí vozidla na plyn, elektromobily i hybridy. Největší zastoupení mezi
novými auty s alternativním pohonem patří plug-in hybridům. Těch bylo v loňském
roce registrováno 3 735, což je meziročně o 89 % více. Pomyslnou
druhou příčku si loni udržely elektromobily (BEV), u nichž ale počet nově
registrovaných vozů meziročně klesl o 19 %.
Oblastí
zájmu NAP ČM jsou rovněž vozidla plynová. „V uplynulých dvou letech se
zvyšoval počet registrací LPG vozidel, loňských 2 259 vozů je historicky
vůbec nejvíce. Celých 88 procent registrací LPG vozidel si připsala značka
Dacia. Opačný, sestupný trend registrací pozorujeme u CNG vozidel, loňských 851
vozů bylo nejméně za osm let, přičemž 78 procent registrací z této
skupiny si připsala Škoda,“ popisuje Lukáš Kadula z CDV.
Z hlediska
počtu nově registrovaných vozidel loni patřilo autoplynu (LPG) třetí místo za
PHEV a BEV. „Nových vozidel na LPG bylo registrováno jen asi o dvě stě kusů
méně než elektromobilů. Je ale pravidlem, že větší část vozidel na LPG vzniká
až dodatečnými přestavbami benzínových motorů, které však v této
statistice nefigurují,“ upozorňuje Ivan Indráček, výkonný předseda České
asociace LPG.
Podle
statistik Ministerstva dopravy ČR bylo loni provedeno celkem 5 109
přestaveb. Číslo nicméně udává jak celkový počet montáží, tak i demontáží LPG i
CNG systémů. „Na základě odhadu našich expertů, kteří se na přestavby vozů
na LPG a CNG již tři dekády specializují, lze konstatovat, že počet vozů
přestavěných v roce 2021 výhradně na spalování LPG činil přibližně čtyři a
půl tisíce. To je meziročně více než desetinový nárůst,“ říká Ivan Indráček
a dodává, že i s přestavbami se tak celkový počet „nových“ vozidel na
autoplyn loni přiblížil k úrovni 6 800. Automobilů poháněných LPG tak
reálně přibylo o 80 % více než plug-in hybridů.
Nejoblíbenější
značkou v segmentu alternativních pohonů byla loni Dacia. Podle údajů CDV
bylo v roce 2021 nejvíce registrací čistých vozidel evidováno u Dacia
Duster (1 243 LPG), následuje Škoda Octavia (433 CNG, 640 PHEV), Škoda
Enyaq (738 BEV) a Dacia Sandero (633 LPG).
LPG
je dle poslední verze NAP ČM nejrozšířenějším alternativním pohonem na tuzemském
trhu a zároveň disponuje největší sítí čerpacích stanic. V Česku funguje
necelá tisícovka míst, kde může celkem přibližně 170 000 automobilů na LPG
tankovat. Tyto vozy nyní přinášejí úsporu přes 70 000 tun CO2
ročně oproti stavu, kdy by tatáž vozidla spalovala benzín.
Ivan Indráček
výkonný předseda České asociace LPG
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu