Česká pošta: Tradiční metoda na tradičně tištěné známce
Dnes, ve čtvrtek 20. ledna, Česká pošta uvádí do prodeje novou příležitostnou písmenovou poštovní známku Tradice české známkové tvorby: Ocelotisk z ploché desky, jejímž námětem je detail tiskového stroje společnosti Waite & Saville. Autorem výtvarného návrhu je Milan Bauer a rytina pochází z dílny Miloše Ondráčka. Tento způsob tisku je jedním z pilířů dlouhodobého úspěchu českých známek v mezinárodních filatelistických soutěžích.
První nové známky roku jsou každoročně vydávány 20. ledna na počest vydání první známky samostatné České republiky v roce 1993.
Společnost WAITE & SAVILLE byla založena ve Falcon Works, v anglickém Otley v roce 1892 Fredem Waitem a bradfordským inženýrem Jasonem Savillem. Jejich prvním postaveným strojem byl balící stroj na noviny. Ocelotiskové stroje společnosti WAITE & SAVILLE jsou už několik desítek let používány pro své relativně nízké tiskové náklady na výrobu nejprve československých a později českých a slovenských poštovních. Archy známek se do stroje nakládají ručně tištěnou stranou vzhůru a umísťují se na horizontální desku podle nastavené stavící náložky. Vlastní tisk probíhá neobyčejně hladce a kvalitně. Je ovládán vačkovou hřídelí, která působí na mechanismus dvojitých vzpěrných pák. Tím je dosaženo velké razicí síly, a přitom tato úprava zaručuje určitou časovou prodlevu před dosednutím tiskového vozíku. V tiskovém stroji se uchycená destička navaluje namíchaným a schváleným odstínem speciální ocelotiskové barvy.
Nominále příležitostné písmenové poštovní známky je zastoupeno písmenem „B“, které odpovídá ceně za vnitrostátní obyčejné psaní – standard do 50 g v ekonomickém režimu dodání dle ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – ke dni vydání 19 Kč.
Nová známka vychází i ve známkovém sešitku, jenž obsahuje tiskový list s osmi známkami a dvěma stejnými potištěnými kupony. Motivem kuponu je kresba detailu uchycení tiskové destičky s motivem loga České pošty. Součástí emise je i obálka prvního dne vydání (FDC) s detailem okamžiku, kdy ruce nakládajíc papír do tiskového stroje.
Emisi vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o. metodou ocelotisku z ploché desky nákladem 150 000 kusů známek a 10 000 kusů známkových sešitků s osmi známkami a dvěma kupony. Celkem si tedy zájemci mohou zakoupit 230 000 známek. FDC je vytištěna stejnou metodou tamtéž v nákladu 2 600 kusů.
Zájemci si mohou známku zakoupit na poštovních přepážkách či v e-shopu na webových stránkách České pošty.
PODCAST
20. 1. 2022 - Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty (m4a, 298kB)
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Přeprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
19.03.2024 Kde jsou nejlevnější last minute zájezdy – jak...
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn
Okénko pro podnikatele
Michal Petrák, Comgate
Jak zobrazení platební brány zvýší počet dokončených plateb?
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.
Petr Macek, Caflou