Česká pošta: Tradiční metoda na tradičně tištěné známce
Dnes, ve čtvrtek 20. ledna, Česká pošta uvádí do prodeje novou příležitostnou písmenovou poštovní známku Tradice české známkové tvorby: Ocelotisk z ploché desky, jejímž námětem je detail tiskového stroje společnosti Waite & Saville. Autorem výtvarného návrhu je Milan Bauer a rytina pochází z dílny Miloše Ondráčka. Tento způsob tisku je jedním z pilířů dlouhodobého úspěchu českých známek v mezinárodních filatelistických soutěžích.
První nové známky roku jsou každoročně vydávány 20. ledna na počest vydání první známky samostatné České republiky v roce 1993.
Společnost WAITE & SAVILLE byla založena ve Falcon Works, v anglickém Otley v roce 1892 Fredem Waitem a bradfordským inženýrem Jasonem Savillem. Jejich prvním postaveným strojem byl balící stroj na noviny. Ocelotiskové stroje společnosti WAITE & SAVILLE jsou už několik desítek let používány pro své relativně nízké tiskové náklady na výrobu nejprve československých a později českých a slovenských poštovních. Archy známek se do stroje nakládají ručně tištěnou stranou vzhůru a umísťují se na horizontální desku podle nastavené stavící náložky. Vlastní tisk probíhá neobyčejně hladce a kvalitně. Je ovládán vačkovou hřídelí, která působí na mechanismus dvojitých vzpěrných pák. Tím je dosaženo velké razicí síly, a přitom tato úprava zaručuje určitou časovou prodlevu před dosednutím tiskového vozíku. V tiskovém stroji se uchycená destička navaluje namíchaným a schváleným odstínem speciální ocelotiskové barvy.
Nominále příležitostné písmenové poštovní známky je zastoupeno písmenem „B“, které odpovídá ceně za vnitrostátní obyčejné psaní – standard do 50 g v ekonomickém režimu dodání dle ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – ke dni vydání 19 Kč.
Nová známka vychází i ve známkovém sešitku, jenž obsahuje tiskový list s osmi známkami a dvěma stejnými potištěnými kupony. Motivem kuponu je kresba detailu uchycení tiskové destičky s motivem loga České pošty. Součástí emise je i obálka prvního dne vydání (FDC) s detailem okamžiku, kdy ruce nakládajíc papír do tiskového stroje.
Emisi vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o. metodou ocelotisku z ploché desky nákladem 150 000 kusů známek a 10 000 kusů známkových sešitků s osmi známkami a dvěma kupony. Celkem si tedy zájemci mohou zakoupit 230 000 známek. FDC je vytištěna stejnou metodou tamtéž v nákladu 2 600 kusů.
Zájemci si mohou známku zakoupit na poštovních přepážkách či v e-shopu na webových stránkách České pošty.
PODCAST
20. 1. 2022 - Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty (m4a, 298kB)
Poslední zprávy z rubriky Přeprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz