Stravenky pomáhají zaměstnancům v době zdražování
Ačkoli stravenky patří k nejběžnějším benefitům, mnoho
zaměstnavatelů nevyužívá jejich potenciálu naplno. Přitom je to jeden z nejsnazších
a nejefektivnějších způsobů, jak zaměstnancům „přilepšit“ a odměnit je za
jejich loajalitu a vysoké pracovní nasazení v současných extrémně
složitých časech. Zároveň je to z hlediska daňových a dalších odvodů pro firmy i
zaměstnance výhodnější než navyšování mezd či příspěvků na jiné benefity.
Stravenky – ať v papírové verzi, nebo v podobě stravenkové karty –
využívá v České republice zhruba 1,5 milionu zaměstnanců. „Jak vyplývá z
našich dat, nejčastější hodnota stravenky je 100 korun na den. Poskytuje
ji více než třetina společností,“ říká Martina Machová, personální
ředitelka společnosti Sodexo Benefity, která je největším poskytovatelem
benefitů v České republice. „Stravenky s hodnotou více než 100 korun dává
svým zaměstnancům aktuálně 19 procent firem. Jejich podíl se neustále zvyšuje –
ještě na přelomu let 2017 a 2018 to byly jen čtyři procenta,“ dodává.
Z daňového hlediska je ovšem letos nejvýhodnější stravenka v
hodnotě 137 korun. „Daňově optimální
hodnota stravenky se každoročně mění a odvíjí se od stravného na
pracovních cestách. To Ministerstvo práce a sociálních věcí pro letošní rok
zvýšilo na 108 korun na den. Tím roste i částka, při které je stravenka
pro zaměstnance i zaměstnavatele z hlediska zdanění nejvýhodnější. Pro letošní rok
je to zmiňovaných 137 korun,“ popisuje Martina Machová a vysvětluje
dál: „Zákon o dani z příjmů umožňuje firmám odečíst si z daní maximálně 55
procent z ceny stravenky. Zbývající část doplácejí zaměstnanci. Na jejich
straně je ale celá částka osvobozená nejen od daní, ale také od odvodů na
zdravotní a sociální pojištění.“ Firmy mohou svým lidem
ale pochopitelně uhradit i vyšší částku, klidně i celou hodnotu stravenky. „Ovšem
už bez slevy na dani,“ uzavírá.
Kdy, když ne teď
Na to, odměnit své zaměstnance tím, že firma navýší příspěvky
na stravování, je nyní podle Martiny Machové ideální čas. „Inflace
je téměř pět procent a podle ekonomů bude růst ještě minimálně půl roku. Navíc
začaly zdražovat životně nezbytné položky –
vedle potravin raketově letí vzhůru energie a svítit, topit a vařit jednoduše
není možné přestat,“ vysvětluje a doplňuje, že roste
samozřejmě i průměrná cena oběda, která dosáhla téměř 151 korun. „Optimální
stravenka tak již neodpovídá reálným cenám obědů,“ říká s tím, že díky
daňovému zvýhodnění jsou stravenky o polovinu výhodnější, než kdyby
zaměstnanci dostali o stejnou částku vyšší mzdu – tu na jejich straně totiž
sníží patnáctiprocentní daň z příjmu, a ještě odvody na zdravotní a
sociální pojištění. „A daň a odvody pochopitelně při navýšení mzdy rostou i
zaměstnavateli,“ dodává.
Pokud tedy chce firma svým zaměstnancům přilepšit, je pro ni výhodnější udělat to formou hodnotnějších stravenek či vyšším příspěvkem na stravenkovou kartu než navýšením platu. Navíc je to i významný příspěvek k jejich zdravému životnímu stylu, ke kterému patří i pravidelné a hodnotné obědy. Podle průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR totiž platí, že zaměstnanci se stravenkami obědvají v restauracích třikrát více než ti bez stravenek a stravenky jsou tudíž pro ně motivací k pravidelnému obědvání.
Rastislav Jakub
KAM & I&R Consultant, Sodexo Benefity
Rastislav Jakub je obchodní manažer s více než 16letou praxí. Má bohaté zkušenosti s vývojem nových produktů a řešení, změnami obchodního přístupu a implementací na trh. V Sodexo Benefity se specializuje na motivaci obchodních partnerů a zaměstnanců.
Sodexo Benefity
Sodexo Benefity je největší poskytovatel zaměstnaneckých benefitů, motivačních programů a řešení pro veřejnou správu, ať už prostřednictvím elektronických karet a poukázek na stravování a volný čas, dárkových poukázek nebo systému na správu benefitů Cafeteria.
Více na https://www.sodexo.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz