Etiopie oživila projekt ropovodu do přístavu v Džibuti
Etiopie oživila projekt ropovodu do přístavu v Džibuti
22.09.2021 / 14:00 | Aktualizováno: 22.09.2021 / 14:22
Etiopie ve svém plánu rozvoje prezentovala výstavbu produktovodů jako jednu ze svých priorit v rozšiřování infrastruktury. Ropovod z přístavu v Džibuti do centrální Etiopie nebyl i přes dřívější plány dosud realizován, etiopské Ministerstvo dopravy ho však považuje za ekonomicky a environmentálně udržitelnější v porovnání se současnou silniční přepravou. Etiopie se snaží nejen podpořit vlastní ekonomický růst, ale indikuje i zájem o výstavbu regionální sítě ropovodů, která by ji propojila se sousedy.
Etiopská federální vláda v desetiletém plánu rozvoje oživila myšlenku výstavby ropovodu, který by spojil přístav v Džibuti s centrální Etiopií. Dle zveřejněného dokumentu by Etiopie do roku 2030 měla postavit minimálně 925 km produktovodů a dle preferencí Ministerstva dopravy Etiopie by právě produktovody měly být realizovány přednostně, a to prostřednictvím partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) či joint venture.
Plány na výstavbu ropovodu byly již dříve zakotveny v rámcové dohodě, kterou podepsaly vlády Etiopie a Džibutska se společnostmi Black Rhino Group a Royal Bafokeng Holdings, vlastněnými americkými kapitálovými fondy Blackstone, o výstavbě ropovodu o délce 550 km z džibutského přístavu do etiopského Awashe. Nicméně projekt nebyl realizován a etiopská vláda se soustředila na dokončení a modernizaci elektrifikované železnice, která by mohla k přepravě ropných produktů sloužit. Přestože byla hlavní část železnice dokončena již v roce 2018, vagóny s palivy na ni dosud přepravovány nejsou.
Ministerstvo dopravy zdůvodňuje důležitost výstavby ropovodu především vysokými náklady na pořizování a provoz cisteren. Plánované produktovody by měly být převážně podzemní, aby došlo k co nejmenšímu narušení životního prostředí a flóry a fauny. Přechod ze silniční dopravy, která navíc čelí mnoha rizikům kvůli koncentraci většiny etiopského zboží na hlavní tepně Džibuti-Addis Abeba, k produktovodům považuje ministerstvo za ekonomicky a environmentálně udržitelné.
Rostoucí poptávka po palivech a ropných produktech úzce souvisí s etiopským ekonomickým růstem, který byl před koronavirovou pandemií v průměru desetiprocentní. Avšak plány na výstavbu ropovodu nekončí propojením džibutského přístavu s centrální Etiopií. Předmětem diskusí je vznik regionální sítě, která by zahrnovala i Súdán, Keňu, Jižní Súdán a Eritreu. V případě připojení Jižního Súdánu by ropovody mohla proudit i ropa z jihosúdánských nalezišť, která se nyní na světové trhy dostává pouze přes Súdán. V připravovaném projektu mají šanci se uplatnit i české společnosti, které mohou využít svého know-how a zkušeností např. při budování samotných produktovodů či skladovací infrastruktury. Příležitost existuje ale i pro firmy z dalších odvětví, např. geologický průzkum či další doprovodné služby.
Autor: Pavel Šára, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Addis Abebě
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz