Středočeský: Výsledná podoba utlumení provozu na vybraných lokálních tratích
Ministerstvo dopravy nepředložilo Středočeskému kraji žádné konkrétní návrhy ve věci omezení dopravy na vybraných nevytížených tratích. „Kdybychom nebyli před volbami, téma lokálek by se do popředí zájmu vládních politiků nikdy nedostalo,“ konstatuje hejtmanka Petra Pecková (STAN), a dodává: „Chce-li politik sloužit dobře svým voličům, nemůže vyhazovat jejich peníze do kanálu. A je jedno, jestli to jsou peníze krajské nebo státní. Jsou prostě občanů.“ Vedení kraje se rozhodlo nepřistoupit na vágní memorandum o spolupráci nabídnuté Ministerstvem dopravy, a je rozhodnuto naplnit plán utlumení provozu na nevytížených, a tedy zcela neekonomických tratích.
„Nebudeme plýtvat penězi občanů. Naším cílem je investovat prostředky ze sdílených daní efektivně, ku prospěchu všech obyvatel kraje,“ říká Věslav Michalik, náměstek hejtmanky pro oblast financí a inovací (STAN), a argumentuje: „Proč by měl daňový poplatník přispívat na nesmyslné náklady lokálky Čelákovice – Mochov, jejíž využití se blíží nule? Roční náklady na jednoho cestujícího na této tratí přesahují 120 000 Kč, náklad kraje na jeden kilometr přepravy je víc než 100 Kč. To je dvakrát dražší než taxík v Praze.“
Radní pro veřejnou mobilitu Petr Borecký (STAN) na jednání minulý týden předložil zástupcům Ministerstva dopravy všechny problémy, které kraj musí řešit při zajišťování dopravní obslužnosti. Závěr je jasný: zvyšování nákladů při ssoučasném propadu příjmů kraj nemůže bez zásadních provozních opatření zvládnout, pokud nebude nápomocen stát.
„Musíme zásadně přenastavit systém krajské veřejné dopravy, aby byl dlouhodobě udržitelný – zajistit férové standardy dopravní obslužnosti pro obce, omezit nesmyslné výdaje, investovat do krajských páteřních železničních a silničních spojení, která jsou klíčová i pro periferní oblasti, P+R parkovišť a cyklostezek či integrovat dopravu v celé metropolitní oblasti,“ konstatuje Borecký, a pokračuje: “V našem plánu dopravní obslužnosti se jasně píše, že budeme objednávat jednotlivé typy dopravy podle poptávky/zájmu cestujících. A právě toto hledisko je zásadní pro plánování provozu, a nejen na lokálních tratích. Jakékoli změny ovšem diskutujeme s představiteli dotčených obcí. “
Ministerstvo dopravy nabídlo kraji podivný obchod. Nekonkrétní memorandum o spolupráci, podle kterého se má kraj zavázat k zachování provozu na lokálních tratích ve stávajícím rozsahu výměnou za příslib ministerstva jednat o změně Smlouvy o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy z roku 2016 a o redukci nevyužívaných železničních tratí. Hejtmanka Pecková to komentuje: “I kdyby ministerstvo nabídlo chybějících 52 milionů na úhradu nákladů, nic to nemění na tom, že taková investice je trestuhodným plýtváním penězi daňových poplatníků. “Držhubné” nebude důvodem, abychom na odpovědnost rezignovali. Ať se stát zamyslí nad tím, zda by z některých lokálních tratí, o které nemají cestující zájem a které na denní bázi nevyužívají, neměl udělat turistické atrakce nebo po tělese trati vést cyklostezky, jako třeba v Rakousku“
Výsledná podoba utlumení provozu na vybraných lokálních tratích od 12. 12. 2021 vypadá takto:
Trať |
Redukce v úseku |
Nový rozsah objednávky |
222 | Vlašim - Trhový Štěpánov | zastavení osobní dopravy |
204 | Březnice - Rožmitál pod Třemšínem | zastavení osobní dopravy - bus nezaveden |
094 | Vraňany - Lužec nad Vltavou | zastavení osobní dopravy |
063 | Bakov nad Jizerou - Dolní Bousov | zastavení osobní dopravy - bus nezaveden |
095 | Straškov - Zlonice - (Slaný) | zastavení osobní dopravy - bus nezaveden |
233 | Čelákovice - Mochov | zastavení osobní dopravy (převod výkonů na jinou trať) – bus nezaveden |
064 | Mšeno - Mladá Boleslav | int. 4 hodiny v PD celorok + provoz víkendy v období SELČ |
076 | Mělník - Mšeno | int. 4 hodiny v PD celorok + provoz víkendy v období SELČ |
210 | Čisovice - Mníšek - Dobříš |
3 páry spojů v pracovní dny + celoroční víkendový provoz (do vybudování zázemí Čisovice 5 párů spojů v pracovní dny) |
012 | Plaňany zast. - Kouřim | provoz zachován; redukce rozsahu spojů v úseku Pečky - Plaňany - Kouřim |
; | Rakovník - Kralovice | omezený sezónní provoz o víkendech v období platnosti SELČ |
062 | Křinec - Městec Králové | provoz o víkendech celoročně |
Trať 210 | Obce na trati přispějí na zachování provozu dle dohody s krajem 2 319 738 Kč | |
Trať 012 | na základě dohody s obcemi zredukován provoz na úseku Pečky - Plaňany + redukovány spoje Plaňany - Kouřim ve prospěch zachování provozu na celé trati |
Kraj hodlá ušetřených cca 59 milionů využít tam, kde je to třeba: „Na území kraje evidujeme přes 14 000 zastávek veřejné hromadné dopravy ve správě Středočeského kraje, z nichž jsou mnohé v tragickém stavu. To se musí změnit. Chceme vybudovat důstojné a bezpečné podmínky pro cestující na území celého kraje,“ uzavírá Petr Borecký.
Užitečná data najdete v tomto dokumentu
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz