Rozvoj železniční dopravy poženou v Kanadě kupředu rozsáhlé vládní investice
Rozvoj železniční dopravy poženou v Kanadě kupředu rozsáhlé vládní investice
25.05.2021 / 07:09 | Aktualizováno: 26.05.2021 / 07:19
I přes dočasný pokles využívání veřejné dopravy ve velkých kanadských městech a aglomeracích během pandemie nebyly zastaveny investice a příprava dalších plánů a veřejných zakázek do městské a příměstské kolejové dopravy, jedné z mála možností, jak ulevit přetíženým aglomeracím a nedostačující silniční dopravě. Největší investice do nových tratí se chystají v Torontu a jeho okolí v jižním Ontariu, ale ani další kanadská města nezůstávají pozadu.
Federální vláda v květnu 2021 přislíbila, že podpoří 40%, tedy přibližně 12 miliardami kanadských dolarů, pět velkých dopravních projektů v torontské aglomeraci, které by podle odhadů a plánů provincie Ontario měly celkově vyjít na téměř 30 miliard dolarů, tedy více než 500 miliard korun. Mělo by jít o největší federální investici v této oblasti v kanadské historii, přičemž peníze půjdou především do tří linek torontského metra a dvou příměstských tratí. Zbývající část nákladů již dříve přislíbila provincie Ontario, která očekává, že nové linky a jejich rozšíření se otevřou mezi léty 2029 a 2031 a výrazně ulehčí dopravě především v Torontu a jeho nejbližším okolí, včetně mezinárodního letiště. Kromě toho jsou již schváleny další desítky miliard dolarů na připravované posílení regionální vlakové dopravy v okolí Toronta, rozšiřování jejich tratí a zvyšování počtu vlaků.
Toronto ale pochopitelně není jediné z kanadských měst, které plánuje nové linky či rozšiřuje stávající, jakkoliv rozsahem jsou vzhledem k velikosti torontské aglomerace jeho projekty největší. V Albertě se začně stavět rozšíření jedné z páteřních linek městské dopravy v Calgary (tzv. Green Line), kde již jsou sice vybraná konsorcia na stavbu, ale samotná konstrukce by měla začít v roce 2021, s očekávaným spuštěním v roce 2026 a investicí ve výši téměř 100 miliard korun. Další projekty jsou v přípravě i v jiných velkých kanadských městech, ve Vancouveru tzv. Surrey-Langley Sky Train, v Montrealu plánované východní rozšíření příměstského vlaku, tzv. REM de l´Est či nová tramvajová linku v Québecu.
Železniční projekty obecně nabízejí zajímavé příležitosti pro evropské společnosti, včetně českých, které se mohou i díky CETA zapojovat prakticky plně do veřejných zakázek. Výhodou všech projektů je v tomto směru také jejich financování z veřejných prostředků. Celé odvětví je přitom stále dlouhodobě podfinancované a navyšování finančních zdrojů do železniční dopravy bude velmi pravděpodobně probíhat nadále. Příležitosti pro české společnosti se nabízejí v různých segmentech, od výrobců vozidel a jejich součástí, přes dodavatele komponent tratí, až po společnosti poskytující technologický servis. Nový potenciál se dá také pozorovat v segmentu železničního ICT a integrace počítačových a dopravních systémů.
David Müller, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Torontu
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz