(Kurzy.cz)
Polovina Čechů nakupuje potraviny online ve větší míře než před pandemií. Pětina z nich se už do kamenných obchodů po pondělním rozvolnění nevrátí
Téměř polovina Čechů nakupuje potraviny a domácí potřeby online ve větší míře než před pandemií. 20 % z nich se už do kamenných prodejen po pondělním rozvolnění neplánuje vrátit – potraviny a domácí potřeby bude nakupovat převážně nebo pouze online. Ukazuje to průzkum společnosti Ipsos pro online supermarket Rohlik.cz realizovaný přes platformu Instant Research. Za největší výhody online nakupování považují lidé pohodlí (69 % dotázaných) a úsporu času (56 % dotázaných).
„V online nakupování potravin jsme teprve na začátku. Za deset let bude na internetu nakupovat potraviny nebo základní potřeby do domácnosti minimálně 50 % lidí,” vysvětluje ředitel Rohlik.cz Petr Pavlík. „Máme zkušenost, že zákazníky zajímá především kvalita potravin, čerstvost či šíře sortimentu a rychlé dodání. Nebo to, že kurýři dokážou jakýkoliv nákup dopravit až před jejich dveře, což potvrzují i data z průzkumu,” doplňuje. Právě benefit v podobě vynesení nákupu až ke dveřím oceňuje skoro 40 % oslovených. „Od našich zákazníků víme, že je to také rychlost a flexibilita doručení, nasazení pro zákazníky, maximální dostupnost zboží i jednoduchost, co je láká na nakupování online,“ dodává Pavlík.
Z průzkumu dále vyplývá, že 63 % dotázaných, kteří nakupují na internetu potraviny a domácí potřeby ve větší míře než před pandemií, se plánuje vrátit také k nakupování v kamenných prodejnách. Podle průzkumu ale tyto nákupy stále budou kombinovat s nakupováním na internetu. „Online prodej potravin dokázal během koranakrize velmi rychle dospět, změnil nákupní zvyklosti řady lidí a stal se nedílnou součástí zásobování. Jedním z velkých přínosů online prodeje potravin je schopnost dostat k širší veřejnosti lokální a speciální potraviny. Pro menší producenty je to příležitost jak narůst a stát se relevantním partnerem i pro další odběratele. Potřebujeme totiž hledat cesty, aby se i menší a střední výrobci naučili s retailem spolupracovat. Je to jediná přirozená cesta k podpoře českých potravin, po které voláme,“ komentuje prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Z průzkumu společnosti Ipsos pro Rohlik.cz dále vyplývá, že u Čechů se proměnila i skladba sortimentu, který nakupují online. Téměř 50 % Čechů uvedlo, že více než před pandemií nyní nakupují drogerii a kosmetiku, 38 % pak nakupuje ve větší míře než před pandemií léky a vitamíny. Každý čtvrtý Čech pak v současnosti nakoupí online více nápojů, než nakoupil před pandemií (srovnání s obdobím před 15. březnem 2020). Naopak nejmenší změnu v míře nakupování uvádí lidé u výživy a potřeb pro malé děti, tento sortiment nakupuje více než před pandemií 10 % lidí.
Průzkumu se zúčastnilo 1021 respondentů ve věku 18 – 65 let, kteří uvedli, že ve své domácnosti nakupují potraviny na internetu. Sběr dat probíhal ve dnech 3. - 5. 5. 2021. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos pro Rohlik.cz.
Nakupujete v současnosti více potravin a domácích potřeb online, než jste nakupoval/a před vypuknutím pandemie COVID-19?
Ano |
45,7 % |
Ne |
54,3 % |
N |
1021 |
Plánujete se po rozvolnění opatření souvisejících s
pandemií COVID-19 vrátit
k nákupům potravin a domácích potřeb v kamenných obchodech?
Plánuji, potraviny a
domácí potřeby budu nakupovat pouze v kamenných obchodech. |
17,8 % |
Spíše plánuji, potraviny
a domácí potřeby budu nakupovat většinou v kamenných obchodech. |
62,7 % |
Spíše neplánuji,
potraviny a domácí potřeby budu většinou nakupovat online. |
18,0 % |
Neplánuji, potraviny a
domácí potřeby budu nakupovat pouze online. |
1,5 % |
N |
467 |
Jaké jsou podle Vás výhody nakupování potravin online
Lepší výběr potravin |
13,9 % |
Pohodlí - nakoupím, kdy
chci |
68,7 % |
Nákup mi vynesou až ke
dveřím |
38,9 % |
Širší výběr farmářských
potravin |
11,7 % |
Ušetření času |
56,3 % |
Jiné, uveďte |
2,1 % |
Žádné z uvedených |
8,2 % |
N |
1021 |
Jaký sortiment potravin nebo domácích potřeb nakupujete online více než před pandemií?
Čerstvé pečivo |
12,3 % |
Drogerii a kosmetiku |
47,2 % |
Léky a vitamíny |
37,7 % |
Maso |
13,4 % |
Nápoje |
24,0 % |
17,5 % |
|
Výživu a potřeby pro malé
děti |
9,9 % |
Jiné, uveďte |
4,4 % |
Žádné z uvedených |
30,5 % |
N |
1021 |
Zdroj: Instant Research agentury Ipsos pro Rohlik.cz
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz