Obchod a služby  |  06.05.2021 15:51:12

Polovina Čechů nakupuje potraviny online ve větší míře než před pandemií. Pětina z nich se už do kamenných obchodů po pondělním rozvolnění nevrátí

Téměř polovina Čechů nakupuje potraviny a domácí potřeby online ve větší míře než před pandemií. 20 % z nich se už do kamenných prodejen po pondělním rozvolnění neplánuje vrátit – potraviny a domácí potřeby bude nakupovat převážně nebo pouze online. Ukazuje to průzkum společnosti Ipsos pro online supermarket Rohlik.cz realizovaný přes platformu Instant Research. Za největší výhody online nakupování považují lidé pohodlí (69 % dotázaných) a úsporu času (56 % dotázaných).

„V online nakupování potravin jsme teprve na začátku. Za deset let bude na internetu nakupovat potraviny nebo základní potřeby do domácnosti minimálně 50 % lidí,” vysvětluje ředitel Rohlik.cz Petr Pavlík. „Máme zkušenost, že zákazníky zajímá především kvalita potravin, čerstvost či šíře sortimentu a rychlé dodání. Nebo to, že kurýři dokážou jakýkoliv nákup dopravit až před jejich dveře, což potvrzují i data z průzkumu,” doplňuje. Právě benefit v podobě vynesení nákupu až ke dveřím oceňuje skoro 40 % oslovených. „Od našich zákazníků víme, že je to také rychlost a flexibilita doručení, nasazení pro zákazníky, maximální dostupnost zboží i jednoduchost, co je láká na nakupování online,“ dodává Pavlík.

Z průzkumu dále vyplývá, že 63 % dotázaných, kteří nakupují na internetu potraviny a domácí potřeby ve větší míře než před pandemií, se plánuje vrátit také k nakupování v kamenných prodejnách. Podle průzkumu ale tyto nákupy stále budou kombinovat s nakupováním na internetu. „Online prodej potravin dokázal během koranakrize velmi rychle dospět, změnil nákupní zvyklosti řady lidí a stal se nedílnou součástí zásobování. Jedním z velkých přínosů online prodeje potravin je schopnost dostat k širší veřejnosti lokální a speciální potraviny. Pro menší producenty je to příležitost jak narůst a stát se relevantním partnerem i pro další odběratele. Potřebujeme totiž hledat cesty, aby se i menší a střední výrobci naučili s retailem spolupracovat. Je to jediná přirozená cesta k podpoře českých potravin, po které voláme,“ komentuje prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Z průzkumu společnosti Ipsos pro Rohlik.cz dále vyplývá, že u Čechů se proměnila i skladba sortimentu, který nakupují online. Téměř 50 % Čechů uvedlo, že více než před pandemií nyní nakupují drogerii a kosmetiku, 38 % pak nakupuje ve větší míře než před pandemií léky a vitamíny. Každý čtvrtý Čech pak v současnosti nakoupí online více nápojů, než nakoupil před pandemií (srovnání s obdobím před 15. březnem 2020). Naopak nejmenší změnu v míře nakupování uvádí lidé u výživy a potřeb pro malé děti, tento sortiment nakupuje více než před pandemií 10 % lidí.

Průzkumu se zúčastnilo 1021 respondentů ve věku 18 – 65 let, kteří uvedli, že ve své domácnosti nakupují potraviny na internetu. Sběr dat probíhal ve dnech 3. - 5. 5. 2021. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos pro Rohlik.cz.

Nakupujete v současnosti více potravin a domácích potřeb online, než jste nakupoval/a před vypuknutím pandemie COVID-19?

Ano

45,7 %

Ne

54,3 %

N

1021

 

Plánujete se po rozvolnění opatření souvisejících s pandemií COVID-19 vrátit
k nákupům potravin a domácích potřeb v kamenných obchodech?

Plánuji, potraviny a domácí potřeby budu nakupovat pouze v kamenných obchodech.

17,8 %

Spíše plánuji, potraviny a domácí potřeby budu nakupovat většinou v kamenných obchodech.

62,7 %

Spíše neplánuji, potraviny a domácí potřeby budu většinou nakupovat online.

18,0 %

Neplánuji, potraviny a domácí potřeby budu nakupovat pouze online.

1,5 %

N

467

 

Jaké jsou podle Vás výhody nakupování potravin online

Lepší výběr potravin

13,9 %

Pohodlí - nakoupím, kdy chci

68,7 %

Nákup mi vynesou až ke dveřím

38,9 %

Širší výběr farmářských potravin

11,7 %

Ušetření času

56,3 %

Jiné, uveďte

2,1 %

Žádné z uvedených

8,2 %

N

1021


Jaký sortiment potravin nebo domácích potřeb nakupujete online více než před pandemií? 

Čerstvé pečivo

12,3 %

Drogerii a kosmetiku

47,2 %

Léky a vitamíny

37,7 %

Maso

13,4 %

Nápoje

24,0 %

Ovoce a zeleninu

17,5 %

Výživu a potřeby pro malé děti

9,9 %

Jiné, uveďte

4,4 %

Žádné z uvedených

30,5 %

N

1021

Zdroj: Instant Research agentury Ipsos pro Rohlik.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688