Pardubický Kraj zahajuje přípravu na modernizace 14 silnic za 2,5 miliardy
Pardubický kraj je dlouhodobě úspěšný při čerpání dotačních prostředků na modernizace silnic z Integrovaného regionálního operačního programu. Na svém pondělním jednání rozhodli radní o zahájení výběrových řízení na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí u celkem 14 staveb za téměř 2,5 miliardy korun. Cílem tohoto postupu je prověření území a zahájení majetkoprávní přípravy projektů.
„Kromě celé řady již zahájených staveb pokračujeme v projektové přípravě 14 úseků silnic za 2,5 miliardy korun, u kterých předpokládáme postupnou realizaci od konce roku 2022. Zahájení staveb je však podmíněno úspěšným uplatněním projektů v rámci výzev IROP 21+ a po zajištění zdrojů v krajském rozpočtu,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Mezi finančně i stavebně nejnáročnější stavby patří modernizace téměř 14 kilometrů dlouhého úseku silnice II/358 z Litomyšle do Nových Hradů za 360 milionů korun, desetikilometrového úseku silnice II/360 z Ústí nad Orlicí do Letohradu za více jak 260 milionů korun nebo modernizace silnice z Týnišťka do Chocně za 250 milionů korun,“ vyjmenoval tři ze 14 projektů hejtman Martin Netolický.
Všechny vybrané stavby splňují kritéria pro podání žádostí o podporu ze strukturálních fondů Evropské unie. „Původně jsme vytipovali 17 staveb s tím, že jsme následně nechali posoudit tyto úseky z hlediska splnění podmínek modernizací silnic, což je stěžejní podmínka, kterou je nutné v rámci projektů IROP splnit. Z tohoto posouzení nám vyšlo 14 úseků, které nyní podrobně projekčně připravíme,“ sdělil náměstek hejtmana pro oblast investic Roman Línek.
Radní pro evropské fondy a regionální rozvoj Ladislav Valtr potvrdil, že důležitým předpokladem pro úspěšné podání žádostí je kvalitní a včasná příprava zásobníku projektů. „Osvědčilo se nám připravovat více projektů najednou a hlavně o krok dopředu. Pokud se některý z nich dostane do v rámci projektování do komplikací, můžeme v žebříčku priorit posunout jiný projekt. Nechceme, aby došlo k situaci, kdy bude příležitost čerpat prostředky, ale my nebudeme mít dostatečné připravené projekty. Pokud budou evropské fondy otevřeny, tak budeme na značkách,“ uvedl Ladislav Valtr
Finančně i rozsahem nejnáročnější bude modernizace silnice II/358 z Litomyšle do Nových Hradů. „Jedná se o více jak 13,5 kilometru dlouhý úsek silnice z Litomyšle přes Višňáry, Morašice, Makov a Chotovice až do Nových Hradů. Vzhledem k délce úseku předpokládáme rozdělení do několika etap tak, abychom byli schopni zajistit standardní obslužnost území, a to včetně autobusové dopravy. V rámci stavby předpokládáme také, že v obcích, kterými silnice prochází, využijeme pryžový granulát v asfaltových směsích, tedy takzvaný tichý kryt, abychom snížili hladinu hluku z dopravy, za což jsem rád. Stejně jako vůbec za to, že se mezi vytipované stavby tento úsek silnice dostal,“ řekl k jednomu z projektů náměstek hejtmana pro oblast dopravy a dopravní obslužnosti Michal Kortyš.
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři