První pololetí roku 2020 bylo díky prvního dlouhému lockdownu na dopravní nehody podstatně slabší než v předcházejícím roce. Naopak srpen přinesl o 8 % nehod a o 6 % zraněných při nehodách více a září dokonce o 9 %, resp. o 7 % více než předloni. Třetí kvartál byl v Rakousku poznamenán celkem 11 999 nehodami v silničním provozu (+6 %) s 14 638 zraněnými (meziročně + 4 %). Obětí nehod bylo celkem 113 (-10 %).
Počet těžce zraněných účastníků dopravních nehod stoupl ve 3. čtvrtletí 2020 o 10 % na 2 896 osob. A to znamenalo nejméně příznivý kvartál za posledních 25 let. Počet lehce zraněných vzrostl jen o 3 %. Dvě třetiny těžce zraněných byly osoby na kole (39 %) nebo na motocyklu (27 %).
Muži umírají na motorkách
Meziročně klesl počet lidských obětí o desetinu (2019: 126 lidí). Tato redukce je zapříčiněna hlavně podstatně nižším počtem smrtelně zraněných pasažérů v osobních autech. Za 3. čtvrtletí zemřelo v osobních autech 31 osob, což bylo o 49 % méně než o rok dříve. A současně jde o nejpříznivější nízkou hodnotu za měsíce červenec-září v posledních bezmála 30 letech.
Bohužel téměř u všech ostatních dopravních prostředků došlo meziročně k navýšení statistiky mrtvých: 40 lidí zahynulo na motocyklech (meziročně +33 %). Mezi oběťmi naprosto dominovali muži: 39 oproti jediné ženě. Na kole zemřelo na silnici 17 lidí (meziročně +42 %). Usmrcených chodců bylo 14 (+27 %), nerovný střet s náklaďákem nepřežilo 6 osob (+50 %).
Nebezpečná elektrokola
Ve třetím čtvrtletí minulého roku nevzrostl jen počet lidských obětí na kolech, nýbrž rovněž počet cyklistů zraněných v silničním provozu (4 348 lidí). Tento počet odpovídá meziročnímu růstu o více než čtvrtinu (+27 %). Ještě negativnější je porovnání těžce zraněných cyklistů (+32 %). To byl další neblahý historický rekord za posledních 30 let. Oproti 3. kvartálu 2019 vzrostl rovněž počet cyklistů zraněných na elektrokole o 45 % na 1 011 osob. To odpovídalo podílu 23 % všech zraněných na kolech všeho druhu (2019 činil podíl ještě pětinu, 2018 činil 14 %). Necelých 60 % usmrcených cyklistek a cyklistů jelo na elektrokole.
Smrtelná rychlost
Zatímco ve 3. čtvrtletí 2019 bylo způsobeno nepřiměřenou rychlostí 25 % smrtelných nehod, o rok později už to bylo 30 %. Celkem 36 lidí to stálo život. 83 % z nich (30) bylo současně řidičem vozidla a až na jediný případ také hlavním viníkem těžkého karambolu. Nejvíce z příliš rychlých jelo na motocyklu (19). Mrtví spolujezdci byli loni 4, a také dva chodci podlehli při střetu s vozidlem v nepřiměřené rychlosti.
Korutany vévodí smutné statistice
Největší nárůst nehod zaznamenaly ve 3. čtvrtletí 2020 spolkové země Korutany (+18 %), Horní Rakousy (+15 %) a Salcburk (+13 %). Korutany měly nejnegativnější statistiku nehod v období červenec-září od roku 2003. Počet mrtvých na silnici vzrost v Korutanech o 18 % (13 lidí), ale také v Tyrolsku (+50 %, 12 mrtvých).