Dánsko vévodí žebříčku atraktivity pro online byznys
Dánsko obsadilo první místo v žebříčku serveru Best Accounting Software jako nejlepší země k otevření online byznysu. Celkem bylo porovnáno 99 zemí a jejich umístění záviselo na skóre ve 20 kategoriích, které se týkaly například rychlosti internetu, procenta populace využívající internet, sazby daně z příjmů právnických osob, úrovně hrubého národního příjmu na osobu, složitosti založení byznysu a logistiky.
Ilustrační foto: Shutterstock
Nákupy přes internet stoupají na popularitě a vytváří tak skvělé příležitosti pro firmy, které se věnují oblasti elektronického obchodu. Elektronický obchod tvoří globálně 22 % všech maloobchodních tržeb a Dánsko díky příznivým podmínkám a vysoké míře digitalizace představuje jednu ze zemí, na kterou by se české firmy měly zaměřit.
DÁNSKÉ VÝHODY
Mezi výhody Dánska patří bezpečnost internetových serverů a vysoké procento populace využívající internet k placení účtů či nákupům (88 %). V Dánsku dále nejsou v porovnání s dalšími v žebříčku vysoce postavenými státy tak vysoké náklady na zahájení byznysu v poměru k hrubému národnímu příjmu, což znamená, že jsou zde příznivé podmínky pro začínající podnikatele.
Na druhou stranu mezi kategorie, ve kterých Dánsko obdrželo nižší skóre, patří sazba daně z příjmů právnických osob (22 %), nabídka co-workingových prostorů a poštovní služba. V celkovém skóre však Dánsko převyšuje ostatní analyzované země, a proto představuje významnou příležitost pro české e-shopy a další firmy podnikající v oblasti elektronického obchodu.
Dánsko se také umístilo na 3. místě za Finskem a Švédskem v Indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI), který porovnává digitalizaci zemí EU. Dánský důraz na digitalizaci je patrný také ze Strategie pro dánský digitální růst, která podporuje firmy a občany k užívání nových digitálních technologií. I z těchto důvodů by měly české firmy věnovat Dánsku svou pozornost.
OBLIBA NÁKUPŮ PŘES INTERNET
Podle NETS jsou nákupy přes internet u Dánů oblíbené napříč generacemi a časté jsou také nákupy v zahraničních internetových obchodech, z nichž řada má svou dánskou lokalizaci. Nejčastěji Dánové nakupují na internetu oblečení, obuv a doplňky. Hlavní výhodou zahraničních internetových obchodů jsou nízké ceny, kterým mnoho dánských internetových obchodů není schopno konkurovat. Pro zahraniční firmy začínající svůj byznys v Dánsku je důležité soustředit se na preference Dánů při nakupování na internetu, jako je například dostupnost webových stránek v dánštině či provádění plateb kartou nebo přes platební bránu MobilePay.
Z jiných dostupných průzkumů vyplývá, že až třetina prodejů na webu v roce 2018 proběhla v mezinárodních e-shopech, zejména skandinávských a německých, dále následují jiné země EU. Ve vztahu k e-commerce v Dánsku platí, že zákazníci jsou ochotnější si připlatit za prémiové zboží, počkat si na ně a hledat je i mimo domácí e-trh.
DOPORUČENÍ VE VZTAHU K DÁNSKÉMU E-TRHU
Dánská mutace webu není u zahraničního e-shopu nezbytně nutná. Nežli „strojově přeložená“ dánština, která u Dánů budí podezření z neserióznosti webu, je rozhodně lepší kvalitní anglická mutace stránek.
Lokalizace webu do Dánska příponou „.dk“ je určitě výhodou, neboť zákazníci k ní mají obecně vyšší důvěru a mají i větší jistotu, že stránka je legální. Ani tato lokalizace ale není nezbytně nutná. V takovém případě ovšem musí být naprosto zřejmé umístění (domicil) webu – tedy že se jedná o členskou zemi EU a tudíž nehrozí komplikace v podobě cel, vysokých nákladů na dopravu zboží či mizivé možnosti domáhání se vrácení peněz.
Přestože je znalost angličtiny mezi Dány obecně na vysoké úrovni, doporučujeme v případě vstupu na dánský e-trh investovat do řádně redigované dánské mutace e-shopu i do domény „.dk“, neboť obojí vnímáme jako nezanedbatelnou komparativní výhodu.
Ohledně kontaktů pro zákazníky pak není nutno nabízet kontakt přímo v Dánsku, tj. s dánským telefonním číslem, adresou. E-shopy celkem běžně využívají tzv. kontaktní formulář, po jehož vyplnění zpětně kontaktují zákazníka mailem, případně nabízejí možnost zasílání zpráv na obecnou e-mailovou adresu info@doména či support@doména.
Matilde Rugholm Nielsen, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Kodani
Klára Věntusová, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Kodani
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz