Elektronický obchod příležitostí pro české firmy v Dánsku
Elektronický obchod příležitostí pro české firmy v Dánsku
12.03.2021 / 13:52 | Aktualizováno: 08.04.2021 / 11:16
Nákupy přes internet stoupají na popularitě a vytváří tak skvělé příležitosti pro firmy, které se věnují oblasti elektronického obchodu. Elektronický obchod tvoří globálně 22 % všech maloobchodních tržeb a Dánsko díky příznivým podmínkám a vysoké míře digitalizace představuje jednu ze zemí, na kterou by se české firmy měly zaměřit.
Dánsko obsadilo první místo v žebříčku serveru Best Accounting Software jako nejlepší země k otevření online byznysu. Celkem bylo porovnáno 99 zemí a jejich umístění záviselo na skóre ve 20 kategoriích, které se zabývaly např. rychlostí internetu, procentem populace využívající internet, sazbou daně z příjmů právnických osob, výškou hrubého národního příjmu na osobu, složitostí založení businessu a logistikou.
Mezi výhody Dánska patří bezpečnost internetových serverů a vysoké procento populace využívající internet k placení účtů či nákupům (88 %). V Dánsku dále nejsou v porovnání s dalšími v žebříčku vysoce postavenými státy tak vysoké náklady na začátek businessu s ohledem k hrubému národnímu příjmu, což znamená, že jsou zde příznivé podmínky pro začínající podnikatele.
Na druhou stranu, mezi kategorie, ve kterých Dánsko obdrželo nižší skóre, patří sazba daně z příjmů právnických osob (22 %), počet co-workingových prostorů a poštovní služba. V celkovém skóre však Dánsko převyšuje ostatní analyzované země, a proto představuje významnou příležitost pro české e-shopy a další firmy podnikající v oblasti elektronického obchodu.
Dánsko se také umístilo na 3. místě za Finskem a Švédskem v Indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI), který porovnává digitalizaci zemí EU. Dánský důraz na digitalizaci je patrný také ze Strategie pro dánský digitální růst, která podporuje firmy a občany k užívání nových digitálních technologií. I z těchto důvodů by měly české firmy věnovat Dánsku svou pozornost.
Podle NETS jsou nákupy přes internet u Dánů oblíbené napříč generacemi a časté jsou také nákupy na zahraničních internetových obchodech, z nichž řada má svou dánskou lokalizaci. Nejčastěji Dánové nakupují na internetu oblečení, obuv a doplňky. Hlavní výhodou zahraničních internetových obchodů jsou nízké ceny, kterým mnoho dánských internetových obchodů není schopno konkurovat. Pro zahraniční firmy začínající svůj business v Dánsku je důležité soustředit se na preference Dánů při nakupování na internetu, jako je např. dostupnost webových stránek v dánštině či provádění plateb kartou nebo přes platební bránu MobilePay.
Z jiných dostupných průzkumů vyplývá, že až 1/3 prodejů na webu v roce 2018 proběhla v mezinárodních e-shopech, zj. skandinávských a německých, dále následují jiné země EU. Ve vztahu k e-komerci v Dánsku platí, že zákazníci jsou ochotnější si připlatit za prémiové zboží, počkat si na ně a hledat je i mimo domácí e-trh.
Doporučení ve vztahu k dánskému e-trhu
Dánská mutace webu není u zahraničního e-shopu nezbytně nutná. Nicméně, nežli „strojově přeložená“ dánština, která u Dánů budí podezření z neserióznosti webu, je rozhodně lepší kvalitní anglická mutace stránek.
Lokalizace webu do Dánska příponou „.dk“ je určitě výhodou, neboť zákazníci k ní mají obecně vyšší důvěru a mají i větší jistotu, že stránka je legální. Ani tato lokalizace ale není nezbytně nutná. V takovém případě ovšem musí být naprosto zřejmé umístění (domicil) webu, tedy že se jedná o členskou zemi EU, a tudíž nehrozí komplikace v podobě cel, vysokých nákladů na dopravu zboží či mizivé možnosti domáhání se vrácení peněz.
Přestože je znalost angličtiny mezi Dány obecně na vysoké úrovni, doporučujeme v případě vstupu na dánský e-trh investovat do řádně redigované dánské mutace e-shopu i do domény „.dk“, neboť obojí vnímáme jako nezanedbatelnou komparativní výhodu.
Ohledně kontaktů pro zákazníky pak není nutno nabízet kontakt přímo v Dánsku, tj. s dánským telefonním číslem, adresou. E-shopy celkem běžně využívají tzv. kontaktní formulář, po jehož vyplnění zpětně kontaktují zákazníka mailem, případně nabízejí možnost zasílání zpráv na obecnou e-mailovou adresu info@doména či support@doména.
Autorky článku:Matilde Rugholm Nielsen, Klára Věntusová
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.