GDPR 3 roky poté: Před pokutou vás ochrání jednoduchý CRM systém
Máte pořádek v ukládaných informacích? Ověřte si to s tímto článkem. Dozvíte se, jak si zajistit klid a předejít problémům s úřady. Stačí k tomu jednoduchý CRM systém (systém pro správu vztahu se zákazníky).
Rychlé opakování GDPR: Co, o čem, koho se týká?
GDPR (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů) se vztahuje na všechny, kdo nakládají s osobními údaji Evropanů. Pozor, s osobními údaji nakládáte i tehdy, když si zapíšete tel. číslo zákazníka do excelové tabulky nebo do diáře.
GDPR řadí mezi osobní údaje i e-mail, IP adresu nebo soubory cookies.
Podle GDPR můžete s osobními údaji nakládat v 6 případech:
- Oprávněný zájem. Příklad: Zákazník vám poslal poptávku přes formulář na webu, vy využijete jeho e-mail a pošlete nabídku.
- Plnění smlouvy nebo jednání o uzavření. Příklad: Podepsali jste smlouvu na poskytování marketingových služeb a teď potřebujete používat kontakt na klienta a komunikovat s ním.
- Plnění právní povinnosti. Příklad: Ukládáte faktury s údaji zákazníka ve svém účetnictví.
- Souhlas se zpracováním os. údajů. Příklad: Uživatel souhlasí s tím, abyste mu posílali svůj newsletter.
- Veřejný zájem nebo výkon veř. moci. Příklad: Profesní komora vede disciplinární řízení se svými členy. V rámci řízení může zpracovávat jejich os. údaje.
- Životně důležitý zájem. Do nemocnice přivezli pacienta v bezvědomí. Nemůže, proto dát souhlas se zpracováním údajů, které je ale v jeho zájmu.
Souhlas máte? A kde ho evidujete?
Na to se vás může zeptat český Úřad pro ochranu osobních údajů. Jak odpovíte?
Nezáleží na tom, jaký z 6 důvodů pro zpracovávání os. údajů využíváte. V každém případě musíte evidovat, proč ukládáte údaje daného člověka, případně jak jste získali jeho souhlas, kdy a na jak dlouho.
Dobu, po kterou údaje ukládáte, definujete v obchodních podmínkách. Nesmí být neomezená ani delší, než je nezbytně nutné.
Jakmile skončí, musíte osobní údaje zákazníka vymazat.
Vymažte mě
Díky GDPR se vám může zákazník kdykoliv ozvat a požadovat tři věci:
- Ukažte mi, jaké údaje o mně evidujete.
- Změňte moje údaje.
- Smažte moje údaje.
Pokud ukládáte informace o zákazníkovi v několika tabulkách a e-mailech, jejich dohledání vám zabere hodiny. Nikdy si navíc nebudete jistí, že jste změnili nebo smazali všechny své záznamy.
Proto doporučuji ukládat osobní údaje v jednoduchém CRM systému. Pak stačí půl minuty a vaše povinnosti jsou splněné.
Chytrý systém vás chrání před pokutou
Se systémem pro správu vztahu se zákazníky získáte klid a jistotu.
- Informace o zákazníkovi najdete na jednom místě.
- Snadno zákazníkovi ukážete, co o něm ukládáte.
- Na pár kliknutí spolehlivě smažete všechny údaje o zákazníkovi.
- U každého kontaktu vidíte, kdy jste získali souhlas a jak.
Systém vás sám upozorní, že se blíží konec platnosti souhlasu. Vytvoří úkol pro vás nebo člena vašeho týmu, aby se zákazníkovi ozval a buď požádal o obnovení, nebo kontakt smazal.
Hledejte přehledný a automatizovaný systém
Potěším vás: Nepotřebujete obrovské technické řešení. Hledejte systém, které zobrazí všechny informace o zákazníkovi na jedné kartě. Usnadní vám tak spoustu práce.
Dál se zaměřte na tyto parametry:
- Snadné používání a přehlednost. Aby vaši lidé systém používali rádi a ukládali do něj všechny informace.
- Automatizace. Aby systém hlídal platnost souhlasu za vás. Automatizovaný systém vám připomene, že máte požádat o nový souhlas.
- Zabezpečení. Máte povinnost chránit os. údaje svých zákazníků, proto volte systém s šifrováním, do kterého mají přístup jen oprávnění lidé.
Dva tipy navíc
Na závěr upozorním na dvě časté chyby.
1) Neschovávejte se za oprávněný zájem. To, že jste zákazníkovi prodali například školení, vás neopravňuje posílat mu nabídky na nesouvisející službu. Riskujete problémy.
2) Nezneužívejte volně dostupné kontakty. E-maily řady lidí sice najdete na internetu, ale to neznamená, že je smíte využít pro zaslání nabídky.
Proto raději zůstaňte u kontaktů, které vám zákazníci sami poskytli. Ukládejte je přehledně, schraňujte souhlasy a kontrolujte jejich platnost.
Důslednost se vyplatí.

Mgr. Štěpán Musil
obchodní ředitel Anabix CRM
Specialista na marketingovou komunikaci a segmentaci zákazníků. Pomáhá firmám zmapovat komunikaci se zákazníky, zefektivnit ji a vytvořit úspěšnou prodejní strategii.
V Anabix CRM je ve spojení s českými firmami, kterým radí s praktickým využitím funkcí CRM. Za 20 let v oboru zajišťoval implementaci systému v desítkách českých firem.

Anabix CRM je český systém pro budování vztahu se zákazníky. Automatizuje obchodní procesy, hlídá péči o zákazníka a shromažďuje všechny důležité informace přehledně na jedné kartě kontaktu.
Více na https://www.anabix.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- ČZG: Výsledky za rok 2020 s pěkným EBITDA ziskem, solidní výhled pro rok 2021
- ČEZ: Výsledky za rok 2020 blízko odhadům firmy, výhled pro rok 2021 slabší
- V roce 2020 zemřelo o 16 927 lidí více než v roce 2019
- Online kalkulačka - řádková, jednoduchá, vědecká
- Rychlé a jednoduché porovnání mzdy a příjmů OSVČ
- Rok 2021 - nejdůležitější změny ve financích, podnikání a zákonech v roce 2021, finanční kalkulačky pro rok 2021
- Fukušima, 11. 3. 2011 - 10 let poté
- Aut se loni v EU vyrobilo o 3 miliony méně, jejich cena poste i kvůli emisním pokutám. Nová auta budou nad finanční možnosti Čechů
- Co je konkurenční doložka a jak vám může pomoci?
- Straší vás růst úroků hypoték? - 3 věci, o kterých byste měli mít jasno
- Hospodaření systému důchodového pojištění (17.3.2021)
Benzín a nafta 21.04.2021
Natural 95 31.48 Kč![]() ![]() | Nafta 29.53 Kč![]() ![]() |
Prezentace
16.04.2021 Netopí to? Tak tomu naložte!
06.04.2021 Zateplení budov svépomocí nebo stavební firmou?
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Hájek, PurpleTrading
Olívia Lacenová, TopForex
Lukáš Baloga, ProfitLevel
Štěpán Křeček, BHS
Martin Krištoff, CFD World
Lukáš Blažek, Ronda Invest
Následky pandemie se na rezidenčním realitním trhu neodrážejí, ceny dále rostou
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Jonáš Mlýnek, LYNX
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Tony Christoforou, Goldenburg Group
Do bezpečného přístavu eura vplouvá loď se zlatým „B“ na vlajce
Tiskové zprávy
CYRRUS vstoupil do fondu Bohemian Empire
Díky technologiím venkov znovu ožije,...
Zhodnocení penzijního připojištění od ČSOB...
Přední developer ACORD Invest revitalizuje...