plzen.eu (Plzeň)
Z regionů  |  25.01.2021 00:00:00

Plzeň čeká rozhodnutí o oživení Americké, chce snazší průjezd pro MHD i pro pohyb pěších

Plzeň čeká rozhodnutí o oživení Americké, chce snazší průjezd pro MHD i pro pohyb pěších

Americká třída - vizualizace

Americká třída - vizualizace

Plzeň bude rozhodovat o proměně Americké třídy, která umožní zkvalitnění veřejného prostoru, výsadbu stromů i zajistí lepší podmínky pro pěší a veřejnou dopravu. Prvním krokem je přerušení tranzitu automobilové dopravy po Americké třídě v úseku od Škroupovy po Resslovu ulici a v opačném směru v úseku od Goethovy ulice po ulici V Šipce. Tato část má být vyhrazena už jen trolejbusům, autobusům, cyklistům, taxislužbě a místní obsluze. Pokud návrh schválí v únoru 2021 zastupitelé, oblasti podél Americké se uleví a začne se s její proměnou na hlavní městskou obchodní třídu. Tu ve stále vyšší míře využívají motoristé jako zkratku přes centrum města, denně místem projede na 14 tisíc vozů, kvůli tomu pak v úseku dlouhém 500 metrů nabírají trolejbusy a autobusy MHD i šestnáctiminutová zpoždění.

Americká třída - mapa

Americká třída - mapa

„Změna organizace automobilové dopravy umožní rozšířit chodníky, vysadit nové stromy a doplnit okrasnou zeleň. Zpříjemní se pohyb pěších a cyklistů, usnadní průjezd MHD a zlepší se i vzhled této významné městské obchodní třídy. Zkvalitnění veřejného prostoru Americké třídy podpoří její společenský význam a přiláká více chodců, kteří jsou zdrojem zisků místních provozoven,“ uvedl primátor města Plzně Martin Baxa.

„O oživení Americké třídy se v Plzni mluví už dlouhé roky, nyní by k tomu konečně mohlo dojít. Nejen, že to má jako jednu z priorit současná koalice, ale jde o klíčové opatření Plánu udržitelné mobility Plzně (zkráceně PUMP), který v únoru 2017 schválili zastupitelé a naposledy v roce 2019 potvrdili i jeho aktualizaci. PUMP zahrnuje také filosofii provádět regulační opatření vždy s realizací nových komunikačních staveb,“ přiblížil náměstek pro oblast dopravy a životného prostředí Michal Vozobule, jenž sám Americkou třídu označuje za jednu z nejdražších zkratek na světě.

Americkou projede v pracovní den 14 400 osobních automobilů, MHD jím ve svých 1200 vozidlech přepraví 24 tisíc cestujících. Právě na Americké ztratí cestující ze všech míst v Plzni nejvíce času. Jen za jednu odpolední špičku tam prostojí v trolejbusech a autobusech navíc 141 hodin. Stojí i řidiči trolejbusů a autobusů. Například za říjen 2019 tam nečinně prostáli čas vyjádřený ve mzdách částkou 74 tisíc korun.  „Veřejná doprava jede úsekem v délce 500 metrů zhruba 12 minut, rychlost je 2,5 kilometru za hodinu. Odpolední zdržení spojů bývají v rozsahu 7 až 16 minut. Zamezením tranzitu automobilové dopravy začne Americká konečně fungovat pro veřejnou dopravu a bude atraktivní i pro pěší a cyklisty,“ doplnil Michal Vozobule.

Intenzita automobilové dopravy přitom v úseku Škroupova – Goethova neustále roste. Zatímco v roce 2009 jím projelo 11 600 aut, v roce 2020 to již bylo 14 400 automobilů. Pokud nedojde k regulaci, bude podle dostupného modelu úsekem v roce 2030 projíždět až 23 100 vozů, podobně jako na čtyřproudové ulici U Trati. Jenže pro Americkou i ostatní ulice v centru by to znamenalo dopravní kolaps.

A právě silniční komplex mostu Milénia, U Trati a Borské ulice byly vybudovány za účelem převzít tranzitní dopravu po omezení průjezdu Americkou. Ta v případě schválení návrhu zastupiteli zůstane motoristům přístupná ve směru od Klatovské do Škroupovy a Jungmannovy ulice. Ve směru od Wilsonova mostu bude možné pokračovat do Prokopovy ulice. Dopravní modely ukazují, že změna organizace dopravy motoristům žádné velké potíže nepřinese, ulice U Trati i kolem Rychtářky mají dostatečnou kapacitu, protože na nich skončily uzavírky a jsou čerstvě opravené. Vnitřnímu městskému okruhu navíc brzy odlehčí nové kilometry západního a východního okruhu.

Zlepšení dopravní situace v centru je jednou z priorit města Plzně. Stejně tak po něm volá i řada občanů. Například podle výsledků dotazníkového šetření provedeného v souvislosti s Plánem udržitelné mobility Plzně souhlasí 73 procent z 1 501 respondentů rozhodně či spíše s tím, že by měla být automobilová doprava v centru omezována za účelem zlepšení podmínek pro jiné druhy dopravy (MHD, chodci, cyklisté) a za účelem zvýšení kvality veřejného prostoru.

V souvislosti s připravovaným zklidněním Americké třídy zřídilo město Plzeň novou e-mailovou adresu, na niž mohou občané psát své dotazy, náměty a postoje týkající se tohoto záměru. E-mail je: americka@plzen.eu.

Text: Eva Barborková


Zveřejněno: 25. 1. 2021, Martin Pecuch

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Z regionů:

Út   0:00  Historická budova chrudimského gymnázia dostane nový kabát pardubickykraj.cz (Pardubický kraj)
Út   0:00  Zlín: Univerzita zve na Noc vědců zlin.eu (Zlín)
Út   0:00  Trutnovská nemocnice rozšiřuje své rehabilitační oddělení Královéhradecký (kr-kralovehradecky.cz)






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat     Mobil verze

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2021

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.