plzen.eu (Plzeň)
Z regionů  |  25.01.2021 00:00:00

Plzeň čeká rozhodnutí o oživení Americké, chce snazší průjezd pro MHD i pro pohyb pěších

Plzeň čeká rozhodnutí o oživení Americké, chce snazší průjezd pro MHD i pro pohyb pěších

Americká třída - vizualizace

Americká třída - vizualizace

Plzeň bude rozhodovat o proměně Americké třídy, která umožní zkvalitnění veřejného prostoru, výsadbu stromů i zajistí lepší podmínky pro pěší a veřejnou dopravu. Prvním krokem je přerušení tranzitu automobilové dopravy po Americké třídě v úseku od Škroupovy po Resslovu ulici a v opačném směru v úseku od Goethovy ulice po ulici V Šipce. Tato část má být vyhrazena už jen trolejbusům, autobusům, cyklistům, taxislužbě a místní obsluze. Pokud návrh schválí v únoru 2021 zastupitelé, oblasti podél Americké se uleví a začne se s její proměnou na hlavní městskou obchodní třídu. Tu ve stále vyšší míře využívají motoristé jako zkratku přes centrum města, denně místem projede na 14 tisíc vozů, kvůli tomu pak v úseku dlouhém 500 metrů nabírají trolejbusy a autobusy MHD i šestnáctiminutová zpoždění.

Americká třída - mapa

Americká třída - mapa

„Změna organizace automobilové dopravy umožní rozšířit chodníky, vysadit nové stromy a doplnit okrasnou zeleň. Zpříjemní se pohyb pěších a cyklistů, usnadní průjezd MHD a zlepší se i vzhled této významné městské obchodní třídy. Zkvalitnění veřejného prostoru Americké třídy podpoří její společenský význam a přiláká více chodců, kteří jsou zdrojem zisků místních provozoven,“ uvedl primátor města Plzně Martin Baxa.

„O oživení Americké třídy se v Plzni mluví už dlouhé roky, nyní by k tomu konečně mohlo dojít. Nejen, že to má jako jednu z priorit současná koalice, ale jde o klíčové opatření Plánu udržitelné mobility Plzně (zkráceně PUMP), který v únoru 2017 schválili zastupitelé a naposledy v roce 2019 potvrdili i jeho aktualizaci. PUMP zahrnuje také filosofii provádět regulační opatření vždy s realizací nových komunikačních staveb,“ přiblížil náměstek pro oblast dopravy a životného prostředí Michal Vozobule, jenž sám Americkou třídu označuje za jednu z nejdražších zkratek na světě.

Americkou projede v pracovní den 14 400 osobních automobilů, MHD jím ve svých 1200 vozidlech přepraví 24 tisíc cestujících. Právě na Americké ztratí cestující ze všech míst v Plzni nejvíce času. Jen za jednu odpolední špičku tam prostojí v trolejbusech a autobusech navíc 141 hodin. Stojí i řidiči trolejbusů a autobusů. Například za říjen 2019 tam nečinně prostáli čas vyjádřený ve mzdách částkou 74 tisíc korun.  „Veřejná doprava jede úsekem v délce 500 metrů zhruba 12 minut, rychlost je 2,5 kilometru za hodinu. Odpolední zdržení spojů bývají v rozsahu 7 až 16 minut. Zamezením tranzitu automobilové dopravy začne Americká konečně fungovat pro veřejnou dopravu a bude atraktivní i pro pěší a cyklisty,“ doplnil Michal Vozobule.

Intenzita automobilové dopravy přitom v úseku Škroupova – Goethova neustále roste. Zatímco v roce 2009 jím projelo 11 600 aut, v roce 2020 to již bylo 14 400 automobilů. Pokud nedojde k regulaci, bude podle dostupného modelu úsekem v roce 2030 projíždět až 23 100 vozů, podobně jako na čtyřproudové ulici U Trati. Jenže pro Americkou i ostatní ulice v centru by to znamenalo dopravní kolaps.

A právě silniční komplex mostu Milénia, U Trati a Borské ulice byly vybudovány za účelem převzít tranzitní dopravu po omezení průjezdu Americkou. Ta v případě schválení návrhu zastupiteli zůstane motoristům přístupná ve směru od Klatovské do Škroupovy a Jungmannovy ulice. Ve směru od Wilsonova mostu bude možné pokračovat do Prokopovy ulice. Dopravní modely ukazují, že změna organizace dopravy motoristům žádné velké potíže nepřinese, ulice U Trati i kolem Rychtářky mají dostatečnou kapacitu, protože na nich skončily uzavírky a jsou čerstvě opravené. Vnitřnímu městskému okruhu navíc brzy odlehčí nové kilometry západního a východního okruhu.

Zlepšení dopravní situace v centru je jednou z priorit města Plzně. Stejně tak po něm volá i řada občanů. Například podle výsledků dotazníkového šetření provedeného v souvislosti s Plánem udržitelné mobility Plzně souhlasí 73 procent z 1 501 respondentů rozhodně či spíše s tím, že by měla být automobilová doprava v centru omezována za účelem zlepšení podmínek pro jiné druhy dopravy (MHD, chodci, cyklisté) a za účelem zvýšení kvality veřejného prostoru.

V souvislosti s připravovaným zklidněním Americké třídy zřídilo město Plzeň novou e-mailovou adresu, na niž mohou občané psát své dotazy, náměty a postoje týkající se tohoto záměru. E-mail je: americka@plzen.eu.

Text: Eva Barborková


Zveřejněno: 25. 1. 2021, Martin Pecuch

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688