Kvůli pandemii
Covid 19 a s tím souvisejícím poklesem
ekonomiky na sekundárním trhu
aut rapidně přibývá
aut, která se opravdu nevyplatí koupit. Společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autobazarů AAA
AUTO a Mototechna, v současnosti odmítá vykoupit až tři čtvrtiny
aut, která zákazníci na výkup přivezou. Nejčastější jsou právní vady, stočené tachometry nebo technický stav vylučující další provozování takového vozu bez finančně velmi náročných oprav.
Podle Petra Vaněčka, provozního ředitele sítě autocenter AAA
AUTO narůstá počet problémových
aut, které lidé nabízejí k prodeji. Stále častější jsou nabídky vozů, jejichž majitel je v
exekuci. „Velmi rizikové jsou vozy, které mají v krátkém časovém sledu v technickém průkazu hodně záznamů o změně majitele a poslední majitel má například trvalé bydliště na úřadě. U několika případů jsme odhalili, že šlo o pokus obejít
exekuci,“ popisuje Vaněček. „Dlužník prodal vůz několika bílým koním za sebou a doufal, že při prověřování záznamů o
exekucích nepůjdeme daleko do minulosti. Ten, kdo je v
exekuci a snaží se takové
auto prodat, se pochopitelně pohybuje za hranou
zákona. Když si někdo takový vůz koupí bez možnosti důkladného prověření, může se
stát, že mu zanedlouho zaklepe na dveře exekutor, vůz mu zabaví a své investované peníze už nikdy neuvidí,“ varuje Vaněček.
Tím, že spousta lidí vlivem
koronavirové pandemie přichází o
zaměstnání a mnohdy o značnou část příjmů, snaží se prodat
auta, jejichž technický stav je zcela nevyhovující a případné opravy by vyšly na desítky tisíc
korun, na které ale v těžké finanční situaci nemají. „Takových
aut se v našich výkupních centrech nyní objevilo několik. Byly v takovém stavu, že jsme je museli odmítnout vykoupit, protože bychom za ně nemohli po následujícím prodeji ručit. Běžně odmítáme okolo 60 % nabízených
aut, v posledních měsících se už ale pohybujeme okolo 75 % zamítnutých výkupů,“ podotýká Vaněček.
Nepříznivé situace se snaží využívat hlavně menší dovozci
aut ze zahraničí. Jakmile vůz překročí
hranice, ztrácí prakticky veškerou historii. V tu chvíli se nepoctivým prodejcům naskýtá možnost
auto omladit, stočit tachometry nebo zatajit nějakou vážnější havárii. „Týká se to především starších a levnějších vozů, u kterých ještě nebyly elektronické servisní knížky. Kolikrát se nám na výkupu objeví
auta, u nichž je zcela evidentní, že byly v minulosti bourané, že stav tachometru vůbec neodpovídá faktickému stavu opotřebení, ale podle servisní knížky mělo pravidelný servis a nájezd by záznamům také odpovídal,“ říká Vaněček. Takové zásahy laik bez potřebného vybavení, diagnostiky, měřiče tloušťky laku a přístupu do systému, kde je možné historii
auta prověřit, není prakticky vůbec schopný odhalit. „Pokud
autům příliš nerozumíte, vždy si s sebou na prohlídku vezměte zkušeného mechanika a vybírejte takového prodejce, který je schopen garantovat faktický, ale i právní stav vozu. Zejména vyžadujte garanci vrácení peněz pro případ, že by se u vozu prokázal nelegální původ,“ uzavírá Vaněček.
Martin
Houška
PR
& Media Relations Manager
AAA AUTO