skoda-auto.cz (Škoda auto)
Auto Moto  |  12.11.2020 09:00:16

Moderní sedadla: co je skryto pod potahem

Typické sedadlo řidiče v modelu ŠKODA OCTAVIA váží přibližně 22 kilogramů a podle provedení se může skládat i z více než 100 různých dílů. Konstruktéři se tak musí vypořádat s opravdu širokým spektrem požadavků, kde jsou komfort a každodenní praktičnost jen jedním z mnoha střípků celé skládačky.

OCTAVIA_RS_iV_16Sedadla v modelu ŠKODA OCTAVIA COMBI RS iV

Posun ve vývoji tak samozřejmého prvku automobilu dokazuje jednoduché porovnání s minulostí. „Třeba sedadla u modelu ŠKODA 120 musela také plnit tehdejší bezpečnostní nároky, nicméně konstrukce byla v porovnání s dneškem mnohem jednodušší. Vždyť třeba neměla ani hlavové opěrky. Dnes musí sedadla splnit daleko přísnější nároky, k tomu jsou nastavitelná v mnohem více směrech, s elektrickým ovládáním, airbagy, vyhříváním, ventilací nebo třeba s masážní funkcí,“ vysvětluje Miroslav Hradil, koordinátor konstrukce sedaček ve ŠKODA AUTO.

SKODA-1000-MBX-12-1Také sedadla ve starších modelech musela plnit tehdejší bezpečnostní nároky, nicméně konstrukce byla mnohem jednodušší (ŠKODA MBX, 1969)

Základní myšlenka sedadla se ale příliš nezměnila. Pořád platí, že podstatou jeho konstrukce jsou tři vrstvy: rám, pěnová výplň a čalounění. Ty musí splnit nároky na pohodlí, životnost i bezpečnost a zároveň obsáhnout všechny moderní vymoženosti. Poradit si navíc musí s obrovsky širokým spektrem postav uživatelů. A čím dál důležitější je dnes i estetická stránka, sedadlo má prostě vypadat dobře.

Komfort a bezpečí

Ovšem i dobře vypadající sedačka musí být bezpečná a pohodlná. „Není až tak těžké skloubit požadavky na komfort a bezpečnost,“ naznačuje Hradil. „Co však může jít trochu proti sobě, je vzhled a komfort. Extrémní boční vedení nebo i některé švy by nemusely být pohodlné, při vývoji sedačky na to s designéry dáváme pozor,“ vysvětluje koordinátor konstrukce sedaček. Co se potahů týče, cílem je, aby různé materiály (látka, kůže, Suedia a podobně) měly minimální vliv na konstrukci navazujících dílů a z bezpečnostního hlediska byly takové sedačky rovnocenné. „Ušít čalounění koženého sportovního sedadla je samozřejmě časově daleko náročnější než u látkového sedadla v základní výbavě,“ říká Hradil.

HradilMiroslav Hradil
koordinátor konstrukce sedaček ve ŠKODA AUTO

Pro každý vůz vzniká několik typů sedadel, konstruktéři se však podle Miroslava Hradila snaží i u nich držet jednotného konstrukčního základu. Důvodem jsou nejen náklady na výrobu a vývoj, ale také třeba zajištění dokonalé bezpečnosti. Z toho vlastně mohou těžit zákazníci, kteří volí právě základnější typy sedadel. Třeba v novém modelu ŠKODA OCTAVIA jsou volitelně k dispozici špičková ortopedická sedadla s certifikací od německé iniciativy AGR. Některé konstrukční prvky a znalosti, které k této certifikaci přispěly, ovšem využili inženýři i u základních verzí sedadel pro mladoboleslavský bestseller. „AGR sedadla přináší nejlepší komfort, nejširší možnosti nastavení nebo třeba masážní funkci,“ vyjmenovává Hradil jejich výhody.

Mučení sedadel

Než sedadlo putuje do výroby (vývoj probíhá ve ŠKODA AUTO, vyrábí je ale externí dodavatel), je potřeba ho důkladně otestovat. Komfort například zkouší samotní zaměstnanci vývoje. „Testů se účastní všichni kolegové, tak je zajištěna zpětná vazba od různých typů postav,“ vysvětluje Hradil. Samozřejmostí jsou zkoušky bezpečnosti, kam patří například i testy funkčnosti airbagů za širokého rozsahu teplot a pochopitelně nárazové zkoušky. Právě u nich se ukazuje, na jak extrémní síly musí být sedadla konstruována.

ENQ_NG_036_IIRučně nastavitelné sedadlo modelu ŠKODA ENYAQ iV

ENQ_NG_023Elektricky nastavitelné sedadlo modelu ŠKODA ENYAQ iV

Zkouší se samozřejmě i kvalita. „Zkoušíme barevnou stálost materiálu potahu při dlouhodobém vystavení slunci, testujeme oděr a vytahání potahu, testuje se životnost mechanismů sedadla, například odjištění posuvu či sklápění,“ říká Hradil. Sedadla, zejména jejich dlouhodobá kvalita, se pak zkouší i v reálném prostředí na silnici při testech maskovaných prototypů vozů. „Vývoj sedaček trvá stejně jako vývoj celého vlastního auta. Sedačka je přece jeho nedílnou součástí,” popisuje koordinátor časovou náročnost.

Ekologie a 3D tisk

Sedadla jsou dnes díky všemu úsilí dokonalejší než v minulosti, vývoj však spěje neustále kupředu. Aktuálně například roste význam různých ekologických a trvale udržitelných materiálů: „Recyklované materiály nebo respektování požadavků veganů jsou trendem, kterým se také zabýváme,“ říká Hradil.

Sedadla designové varianty Suite modelu ŠKODA ENYAQ iV v provedení Founders Edition

Hudbou budoucnosti jsou také možnosti vylepšení konstrukce sedadel za pomoci 3D tisku. Ten by mohl snížit hmotnost rámu sedadla, a přitom zvýšit celkovou konstrukční pevnost. 3D tisk pěnových dílů by zase mohl zmenšit rozměry některých částí, a tím zvětšit prostor pro posádku. „V obou případech jde ale o technologie, které jsou velkosériové výrobě ještě poměrně vzdálené,“ říká Hradil.

A co třeba sedačky pro autonomní vozidla? „Pokud v nich bude moci i řidič třeba spát, znamená to zcela nové požadavky na konstrukční řešení z hlediska variability i fungování zádržných systémů,“ uzavírá Miroslav Hradil pohledem do vzdálenější budoucnosti.

The post Moderní sedadla: co je skryto pod potahem appeared first on ŠKODA Storyboard.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář


Přečtěte si také:

22.10.2021Svědectví: Pravda, která měla zůstat skryta Pavla Hřebíčková (vegan)
08.06.2020Co bylo, co bude... na finančních trzích X-Trade Brokers (XTB)





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688