Za přesun výroby Superbu na Slovensko může z velké části nenasytnost odborářů
Za rozhodnutím koncernu
Volkswagen stavět novou továrnu na Slovensku, a nikoli v Turecku, stojí
více faktorů, z nichž ty nejpodstatnější jsou opravdu náklady. Ovšem roli hraje
také třeba geopolitické riziko. To je nepochybně vyšší v případě Turecka
než Slovenska. Takže pro Volkswagen nakonec mohlo být Slovensko celkově
atraktivnější, i když jeho nákladovost nemusí být nejnižší z možných
variant.
Nelze ovšem říci, že by se naplňovaly obavy, že se ze
Škody stane samotným přesunem výroby Superbu na Slovensko „druhá Dacia“.
Technologický vývoj, který má vyšší přidanou hodnotu než samotná výroba,
zůstává v ČR. Uvolněnou kapacitu bude moci v ČR zaplnit výrobou třeba
SUV Kodiaq, což rozhodně není žádná „dacia“. Zprostředkovně lze také uvolněné
kapacity využít pro navýšení výrobních kapacit pro elektromobily, což rovněž
není žádná druhořadá výroba, naopak.
Naplňují se ale spíše obavy ekonomů z hamižnosti
odborářů, kteří tak dlouho žádali konec levné práce, až jim teď akutněji hrozí,
že nebudou mít práci žádnou. Superb je ale pochopitelně symbol. V Česku ho
zná každý a je tak trochu „rodinným stříbrem Česka“. Odboráři tak zneužívají
situace a snaží se povykem kolem známě značky vyvinit ze své odpovědnosti,
neboť jsou to zejména oni, resp. jejich zmíněná hamižnost a nenasytnost, která
je zásadním důvodem přesunu výroby na Slovensko, kde jsou citelně nižší mzdové
náklady.
Problémem je hlavně to, že ač odbory žádají neustále
nová mzdová navýšení, Česko na něco takového není makroekonomicky připraveno.
Nemá připraveno nový plán pro situaci, která nastává, kdy už nebude moci čerpat
z výhody kvalifikované, a přitom levné pracovní síly. Odbory svým trvalým
nenasytným tlakem na růst mezd v posledních několika letech spolupřivodili
takový růst personálních nákladů české podnikové sféry, že Česko přestává být
při současném modelu svého hospodářského fungování konkurenceschopné. To by
nebylo samo o sobě chybou, pokud by existoval rychle použitelný nový model pro
českou ekonomiku a pokud bychom na tento nový model ekonomického fungování naší
země už najížděli. Jenže něco takového říci nelze. Proto v případě
zmíněného jednání odborů nejde jen o hamižnost, ale dokonce o krátkozrakou
hamižnost, která se nyní může snadno vymstít.
Ovšem už dvacet let se
hovoří o přílišné závislosti české ekonomiky na autoprůmyslu
a o potřebě její větší produkční diverzifikace. Jenže stále
vykazujeme druhý největší počet vyrobených aut na obyvatele na světě a šéf
koncernu Volkswagen má z jistého pohledu na kondici české ekonomiky větší
vliv než český ministr financí a celá vláda.
Jestliže odbory v uplynulých letech a i nyní během koronavirové krize tolik tlačí na skokové zvyšování minimální mzdy a mezd zaručených a na růst mezd v privátní sféře obecně, umocňují růst celkové mzdové hladiny v ekonomice a zároveň Volkswagenu významně usnadňují jeho rozhodnutí přemístit část výroby z ČR jinam.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na : www.trinitybank.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz