Druhou vlnu zažívají i e-shopy, poptávka po nových obchodech je o 60 % větší
Internetovým obchodům se v České republice stále nebývale daří. Poptávka po založení nových e-shopů opět sílí. Aktuálně je zhruba o 60 % větší než v běžných měsících. V důsledku pandemie, která často mění i celé obchodní modely, se nárůst týká také online obchodování mezi firmami navzájem. A zatímco u produktů spjatých s cestováním došlo meziročně k propadu obratu o téměř polovinu, bezmála poloviční růst naopak vykazují prodeje potravin či drogerie.
Poptávka po nových e-shopech je v České republice stále silná, jak potvrzují data společnosti Shoptet. „Během posledních týdnů a měsíců evidujeme přibližně o 60 % větší zájem o založení internetového obchodu, než jak tomu bývalo v běžných měsících nezasažených pandemií,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
B2B e-shopy nahrazují obchodní zástupce
Trend zvyšující se poptávky po nových e-shopech se týká i B2B segmentu, tedy obchodování mezi firmami navzájem. Ty si pro tento účel budují vlastní B2B portály zaměřené na své odběratele, kteří díky tomu mají k dispozici více důležitých informací. Může se jednat například o skladové zásoby konkrétního materiálu či produktů. „B2B portály obecně fungují trochu jinak než e-shopy zaměřené na koncové zákazníky. Firemní zákazníci zde mohou lépe filtrovat zboží podle různých parametrů, anebo mají dokonce k dispozici přehled produktů přesně na míru svým potřebám. Online prodejem tak firmy nahrazují tradiční spojení prostřednictvím obchodních zástupců,“ vysvětluje Miroslav Uďan.
O třetinu vyšší meziroční obraty
Shoptet také provedl analýzu obratu mezi stávajícími e-shopy, a to od začátku letošního roku do konce minulého týdne. A to spolu s meziročním srovnáním oproti stejnému období v loňském roce. Ze srovnání vyplývá, že tyto internetové obchody letos dosáhly v průměru o 37 % vyššího obratu než loni. „Analýza nám také ukázala, v jakých kategoriích došlo meziročně k největším nárůstům a kde naopak k propadům. Nejvíce se dařilo potřebám pro domácnost a zahradu s nárůstem 62 %. O 48 % stoupl obrat u online prodeje potravin, u drogistického a lékárenského zboží zase činil 39 %,“ doplňuje Miroslav Uďan. Významný propad celkového obratu naopak nastal u produktových kategorií spjatých s cestováním, a to o 48 %.
E-shopům přibývají noví zákazníci
Podle Shoptetu také každý měsíc postupně roste počet nových zákazníků, kteří nakupují na internetu. Jen od začátku pandemie přibylo podle odhadů společnosti 14 % spotřebitelů, kteří předtím online nenakupovali. Spolu s tím stoupá také podíl online plateb kartou – ten aktuálně činí 36 %, zatímco před pandemií se pohyboval na úrovni 25 %.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz