Asie po koronakrizi – strategické příležitosti a ekonomický výhled
ASIE PO KORONAKRIZI – strategické příležitosti a ekonomický výhled
Země asijského kontinentu zažijí poprvé v novodobé historii propad hrubého domácího produktu, který v roce 2020 průměrně poklesne o 0,7 %. Díky dlouhodobému robustnímu ekonomickému růstu a rozvinutému intraregionálnímu obchodu, který v posledním desetiletí zažil v Asii rozkvět, dojde však v komparaci s ostatními regiony k nejmírnějšímu propadu. Nejen proto je pro rok 2021 predikován růst o 6,8 %.
Zdroj: Shutterstock
Hospodářsky nejlépe si v regionu povede východní Asie s předpokládaným meziročním růstem HDP v roce 2020 o 1,3 %. Čína dle predikcí poroste o 1,8 %. S růstem 1,7 % vyjde z krize dobře také Vietnam, jehož ekonomika je díky růstu přesahujícímu 7 % za posledních sedm let velmi silná a disponuje dostatečnými vnitřními zdroji na obnovu růstu. Země jihovýchodní Asie přesto vlivem poklesu remitencí a utlumení cestovního ruchu a turismu zažijí vysoké ztráty, což dokazuje například sousední Thajsko, jež letos čeká pokles ekonomiky o 8 %.
Propad zasáhne i Indii a Japonsko, které zažijí meziroční úbytek hrubého domácího produktu o 6–9 %. V oblastech střední Asie a Blízkého východu způsobil hospodářskou recesi především vysoký pokles poptávky po ropě. Zatímco země střední Asie zaznamenají v roce 2020 snížení HDP o 2,1 %, v oblasti Blízkého východu by mělo dojít k poklesu až o 5,1 %.
V rámci regionu Asie lze v následujících letech očekávat zvýšený důraz na soběstačnost, domácí spotřebu a prohlubování intraregionálního obchodu. Český vývoz do Asie však stále roste, v roce 2019 vyvezly české firmy na kontinent zboží v hodnotě 225 mld. Kč, což znamenalo meziroční nárůst o 3,3 %.
Post-covid příležitosti pro české firmy
Mezi hlavní sektory, na které bude po krizi zaměřena ještě větší pozornost, jsou zdravotnictví, digitální technologie, zemědělství, energetika a obranný průmysl. Ve vyspělejších zemích (Malajsie, Thajsko) je v rámci zdravotnického a farmaceutického průmyslu poptávka po celkovém posílení sektoru, digitalizaci a modernizaci, v případě Japonska se zvyšuje poptávka po robotizaci vlivem stárnutí populace v domovech s pečovatelskou službou. V méně vyspělých zemích, jako například Kambodža, roste poptávka po rekvalifikaci lékařského personálu.
V rámci zemědělského a potravinářského průmyslu je v důsledku snahy o navyšování přidané hodnoty produkce poptávka po inovacích, například ve vývoji biotechnologií v Thajsku, nebo po moderní zemědělské technice v Kambodži. Energetický průmysl nabízí příležitosti především v zaměření asijských zemí na ekologičtější procesy, obnovitelné zdroje a výstavbu nových tepelných elektráren. Sektor ICT nabízí příležitosti v tradiční startupové zemi Izrael, kde dosahuje podíl investic do R&D okolo 5 % HDP, ale rovněž v okolních zemích Blízkého východu, kde existuje poptávka po technologiích například v oblasti digitalizace státní správy. Příležitosti lze nalézt rovněž v Japonsku, kde přechod velkého množství firem na částečný provoz typu home office vyvolal velkou poptávku po digitalizaci dokumentů, rozvoji systémů online plateb a urychlení příprav na tzv. digitální jen.
Bližší informace o post-covid příležitostech nejen v Asii naleznete v nové publikaci Mapa strategických příležitostí 2020-2021.
Marek Pyszko, hlavní ekonom Ministerstva zahraničních věcí ČR
Díky našim firmám o nás ví celý svět
The post Asie po koronakrizi – strategické příležitosti a ekonomický výhled appeared first on MZV.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz